5 Reacties

één jaar geleden

Hi, ze begrijpen het echt wel hoor hahaha die van mij doet dat ook, dan zeg ik je doet mama auw, en dan pak ik haar handen en aai ik over mijn gezicht en zeg ik dit is lief, slaan is niet lief. en blijven herhalen soms wel 10 keer 😂 Aangeven wat ze wel moeten doen helpt hier in ieder geval wel

één jaar geleden

Oh ze weten heel goed wat dat betekend hoor. Hier ook. Ik ben zwanger van de tweede en mijn dochterje weet donders goed wat lief, aai en kusjes betekend. Die geeft ze geregeld aan de buik. Maar als iets haar niet aanstaat weet ze ook heel goed dat ze ons geïrriteerd kan maken met schoppen tijdens het Verschonen, gooien met spullen en slaan

één jaar geleden

Het is inderdaad vrij normaal, onze dreumes kan z'n emoties nog niet op een andere manier uiten dan boos worden. De emotie erkennen, er laten zijn en inderdaad gewenst gedrag aanbieden helpt. Ik had eens gelezen dat het helpt om ze dan bij je vandaan te zetten en zeggen dat het niet mag

één jaar geleden

Als ons zoontje zijn emoties groots uit (het helpt mij dit zo te benoemen, ipv te denken 'hij doet mij pijn', want zelf rustig blijven is wel enorm belangrijk).. dan benoemen we inderdaad dat hij boos of verdrietig is en dat we begrijpen dat het niet leuk is als je (iets) graag wilt en dat niet mag. We zeggen dan wat hij wél mag doen. Dit kan zijn dat hij even met een hamer op zijn speelwerkbankje mag slaan, dat we hem helpen bij dat wat frustreerde, of dat hij zachtjes mag voelen bijv. Als dit niet lukt, pak ik zijn handje en lopen we even uit de situatie weg. Ik zeg dan dat ik zie dat het nog te moeilijk is en mama hem gaat helpen. Kan afleiding zijn door zijn aandacht ergens op te richten, een liedje te zingen, of juist nog meer zijn gevoel bevestigen. Geen idee of dit voor iedereen werkt, maar bij ons vaak wel.

één jaar geleden

Ik denk dat ze het vast wel weten. Het is gewoon heel erg grenzen opzoeken. Kijken tot hoever te kunnen gaan. Maar aan de andere kant is het zo dat kindjes op zo'n jonge leeftijd nog niet weten hoe ze emoties moeten reguleren. Dan is boos worden of gaan huilen de enige optie natuurlijk. Maar onze kleine weet bijvoorbeeld wel wat 'Aai, aai!' betekend. Dat zegt ie altijd als hij de kat aait. Hij weet heel goed dat het woordje 'Aai' in verbinding staat met lief zijn