14 Reacties

één jaar geleden

Hier hetzelfde hoor. Wij geven vaak tussen 5 en half 6 een groentehap (soms vers, soms potje) en dan eet is van de pot mee wat ie lust. Maar dat is een beetje hetzelfde als jullie zoontje. Vind het ook lastig hoe we dat kunnen uitbreiden. Proberen hem alle te laten proeven, maar hij vind 't of niet lekker of houd z'n mond dicht.

één jaar geleden

Onze zoon (bijna 17 maand) eet eigenlijk alles met de pot mee. Met een lepel of vork, dat laatste vergt nog wat oefening en gaat dus deels met de handen en veel geknoei 🤣🙈 AVG snijden we in kleine stukjes. De ene dag eet hij z'n hele bord leeg, de andere dag maar de helft en heel soms nog minder. We blijven alles gewoon aanbieden en elke dag samen aan tafel. We dwingen niks, wil hij niet eten, ook prima, maar hij krijgt niks anders. Overdag verwerken we ook al veel groente in de maaltijden, dus hij zal niks tekort komen. En herhaling is key, dingen die hij eerder niet wilde, eet hij nu wel. Met onze oudste hebben we dit net zo gedaan, die is inmiddels 5 en eet echt bijna alles... We hebben ook wel geluk met 2 vreetzakjes hoor! Maar deels ook wel zelf voor gezorgd denk ik 🤷🏼‍♀️ En zoals je ziet op de foto zijn burrito's ook erg lekker 🤣

één jaar geleden

Hier gaat het ook ineens beter. Die van mij wilde vaak alleen maar potjes of helemaal niks (brood). Nu is hij ineens geïnteresseerd en eet hij vaker met de pot mee. Ik bied altijd eerst ons eigen eten aan en als dat goed gaat krijgt hij daarna zn toetje. Als het niet goed gaat, krijgt hij een half of een heel potje , afhankelijk van hoeveel hij at en daarna toetje. Mijn zoontje eet eigenlijk volledig zelf. Lepel gaat zonder knoeien en moeten we soms wat helpen als het bijna op is en vork oefent hij druk mee om er mee te prikken. Dat gaat 3 van de 5 x goed tegenwoordig.

één jaar geleden

Onze zoon (bijna 17 maand) eet eigenlijk alles met de pot mee. Met een lepe ...
Wat een heerlijke foto! Hahaha

één jaar geleden

Hier eet hij ook niet graag hartig op brood, kaas lust hij niet en vleeswaren hebben we nooit in huis (misschien moet ik het weer eens proberen). Als je kindje wel ei lust, kan je daar misschien het e.e.a. mee doen? Ik doe wel eens een boterham > gat maken in het midden > geklutst eitje erin en dan wordt het ei erin gebakken. Of een tosti met smeerkaas junior. Hij eet dat vooral heel graag met ketchup om in te dippen (hij is sowieso echt gek op dingen dippen). Verder maak ik wel eens pannenkoekjes met havermout en/of banaan als afwisseling. Of groentenpannekoekjes. Avondeten eet hij mee met de pot. Vaak gewoon met de handen nog, of met een lepel. Het wisselt erg hoeveel hij eet, maar dat vind ik niet erg. Als hij echt heel weinig eet omdat hij het niet lekker vindt, doen we nog weleens wat yoghurt. Maar meestal is dat niet nodig. Bij AGV eet hij vooral de groenten en vleesvervanger graag, aardappel houdt hij niet zo van. Vlees eten we bijna nooit en tot nu toe vindt hij dat niet zo lekker, maar misschien ook omdat hij het niet kent. Ik zou alles gewoon blijven aanbieden. Dat doen we hier ook, en soms eet hij er toch weer wat van.

één jaar geleden

Avg is het makkelijkste om aan te bieden als je het mij vraagt! Gewoon alles in stukjes op zn bord. Hij kan nu steeds beter met een vork prikken dus dat doet hij ook. Alleen met hele pittige dingen houden we rekening mee met hem maar curry eet ie bijv gewoon mee. Qua broodbeleg zou ik wel blijven aanbieden, persoonlijk vind ik alleen zoet beetje too much. Mss hummus? Vega paté? Zuivelspread?

één jaar geleden

Oh en wij geven hem niks anders (behalve als ie ziek is of om welke reden dan ook hele dag weinig gegeten heeft) maar hij mag zelf bepalen hoeveel die eet. Alles wat groen is wil die niet (hij eet wel voldoende fruit) dus we blijven dat wel aanbieden maar dwingen niet.

één jaar geleden

Reactie op Frumpsie

Hier eet hij ook niet graag hartig op brood, kaas lust hij niet en vleeswar ...
Ik maak vaak bananen pannenkoeken en dingen met ei! Vind hij heerlijk! En ik krijg een wafelijzer voor mijn verjaardag, dus daar gaan we ook mee aan de slag haha. Tosti nog niet gemaakt, omdat hij dus geen kaas eet. Maar ik kan met smeerkaas wel een keer proberen, en dippen in ketchup!

één jaar geleden

Reactie op Mama Aapie

Avg is het makkelijkste om aan te bieden als je het mij vraagt! Gewoon alle ...
Ik weet dat het too much is, maar ben allang blij dat hij 'gewoon' brood eet. Voor dat ik er achter was dat hij een zoetekauw was, moest hij niks van brood hebben .. Fruit eet hij áltijd, en alles van. En ik dwing m ook niks, hij geeft hoe goed aan met 'klaar' dat hij genoeg heeft. Yoghurt of kwark eet hij ook altijd na zn avondeten, dus jij krijgt genoeg 'goede' dingen binnen 😊

één jaar geleden

Reactie op Nanda8

Ik weet dat het too much is, maar ben allang blij dat hij 'gewoon' brood ee ...
Het was geen oordeel, meer persoonlijke mening waardoor ik dus verschillende dingen zou blijven proberen 🙃 Mijn zoontje rilde paar maanden geleden van tomaatjes bijv. En plotseling at hij ze graag! Duurde maar paar weken en nu rilt ie er weer van maar toch🤣

één jaar geleden

Reactie op Nanda8

Ik weet dat het too much is, maar ben allang blij dat hij 'gewoon' brood ee ...
Wow typfouten 🙈 *hij geeft HEEL goed aan - *dus HIJ krijgt genoeg

één jaar geleden

Reactie op Mama Aapie

Het was geen oordeel, meer persoonlijke mening waardoor ik dus verschillend ...
Bedoelde het ook niet oordelend! 🙈 sorry als het zo overkwam! Zitten ondertussen hunted te kijken haha. Bedankt voor de tips! Ik blijf gewoon aanbieden 😊

één jaar geleden

Reactie op Nanda8

Ik weet dat het too much is, maar ben allang blij dat hij 'gewoon' brood ee ...
Wat je evt ook nog kan doen is fruitpuree op brood doen, bijv banaan, en dan pindakaas of andere notenspread erdoor. Dan is het wel zoet, maar toch gezond. Wij deden toen hij kleiner was ook wel eens appelmoes op brood. En wat ik ook weleens gedaan heb: gedroogde pruimen met wat water fijnmalen tot een spread en dat op brood. Kan je natuurlijk ook doen met ander gedroogd fruit of rozijnen bijv. Of op deze manier zuivelspread aanleren, met wat fruit erop🙂 en dan het fruit afbouwen ofzo!