23 Reacties
2 jaar geleden
Je kan het natuurlijk ‘gewoon’ even proberen, maar uit ervaring blijkt dat een flesje niet de zekerheid geeft voor een langere nachtslaap. M’n dochtertje krijgt nu dan al 7 maanden geen borstvoeding meer, maar ze komt soms heel sporadisch opeens wel weer voor een nachtvoeding. Je kan ook kijken of je overdag grotere porties vaste voeding kan geven (dus groente, fruit of brood) om te kijken of ze wat langer door zal slapen.
2 jaar geleden
Nee absoluut geen goed idee.. begrijp ik het goed dat je dochter van 10 maanden nog nooit uit een fles gedronken heeft? Grote kans dat ze niet eens weet hoe dit moet.
Beginnen met kolven op 10 maanden is ook erg lastig. Vaak hoor je dat rond de 9-12 maanden je borsten niet zomaar te foppen zijn met een kolf. Zeker als je dus nog nooit gekolfd hebt.
Daarbij vind ik 200ML mega mega veel klinken. De natuurlijke maaginhoud van je dochter is rond de 100ml…
Plus even mijn ervaring: ons zoontje is een mega moeilijke slaper al vanaf de geboorte. Ik heb ook altijd borstvoeding gegeven, maar kolfde wel op het werk. Uit wanhoop vanwege het slapen heb ik geprobeerd om flesjes te geven voor het slapen gaan, zowel bv als kunstvoeding, allebei zonder succes. Nu ben ik 16 weken zwanger en heb ik al 4 weken geen productie meer, dus geef ik ook geen borstvoeding meer en krijgt ons zoontje volledig de fles met gekolfde borstvoeding uit de vriezer of kunstvoeding, en ons zoontje slaapt absoluut nog steeds niet door. Word nog steeds elke 2 uur wakker, soms zelfs vaker
2 jaar geleden
Wouw, wat knap dat je dit zo lang vol houdt! Heb je al eerder gekolfd of wil je daar nu mee beginnen?
Mijn ervaring met kolven was dat het echt op gang moest komen. Eerste paar keer echt amper iets maar na een aantal keer kreeg ik wel redelijk veel gekolfd (maar ik ben hier bij 2 maanden ongeveer mee begonnen).
Wij zijn over gegaan naar kunstvoeding omdat mijn zoontje een koemelkallergie heeft. Hierdoor moest ik volledig koemelk vrij eten, wat ik zelf echt niet prettig vond. Wij zijn toen binnen een week van elke 3 uur in de nacht gegaan naar een volledige nacht (7-7) doorslapen (waarbij wij hem de eerste maand rond 10 uur in de avond nog zelf wakker maakten voor een fles). Weet niet of dit puur door kunstvoeding kwam of misschien ook doordat hij toen pas de voeding kreeg waar hij echt geen klachten van kreeg.
Ik denk wel dat het ook afhankelijk zal zijn van of drinken in de nacht een slaapassociatie is geworden of niet. Als je kindje het drinken nodig heeft om in slaap te komen zal zij alsnog elke 2/3 uur komen, ook bij gekolfde of kunstvoeding flesjes.
Qua kolven, ik heb verschillende dingen geprobeerd, handkolf, 2 elektrische kolven. Maar bij mij was met de hand kolven (dus zonder apparaat) uiteindelijk het meest effectief (maar wel vermoeiend😂).
2 jaar geleden
Je kunt het altijd proberen. Heb zelf helaas geen ervaring met borstvoeding, maar weet toevallig van mijn zus wel die borstvoeding gaf dat ze vaak ‘s nachts nog een paar keer de borst moest geven aan haar eerst zoontje.
Volgens mij omdat je ook niet weet hoeveel je kind precies gedronken heeft.
Ze heeft bij haar tweede daarom ook veel gekolfd en dat in een fles gegeven zodat ze zeker wist hoeveel hij kreeg en haar tweede was wel een doorslaper. Weet niet of dit toevallig is, maar daarom gewoon proberen, you never know🤷🏻♀️
Qua kolfapparaat zou ik er een huren, had zelf er een van medela gekocht een elektrische. Maar helaas niks aan gehad en vond het wel zonde. Was ook niet goedkoop.
2 jaar geleden
Krijgt ze al vaste voeding en hoeveel? Heeft ze al vaker flesjes gedronken?
Ik zou zeker niet zomaar opeens 200 gaan geven. Dat is geen garantie voor langer slapen… (net zoals kv of pap dat niet is)
2 jaar geleden
Een paar vragen:
Heeft ze nog nooit uit een fles gedronken afgelopen 10 maanden?
Heb jij nooit gekolfd?
Hoevaak voed je haar? Overdag en snachts?
Wat eet ze aan vaste voeding?
Op het eerste gezicht vind ik het geen goed idee. Een flesje is zeker geen garantie voor doorslapen. Als je nu pas begint met kolven moet het denk ik op gang komen en daarnaast is het dan maar de vraag of je überhaupt 200ml kolft. Dat is namelijk ontzettend veel. Voor jouw beeldvorming mijn zoontje heeft nog nooit 200ml gedronken op welk moment van de dag dan ook.
Slapen verschilt echt per kind en dat ligt niet per se aan de voeding. Afhankelijk van wat ze eet overdag aan melk en vaste voeding heeft ze waarschijnlijk een slaapassociatie ontwikkeld dat ze BV nodig heeft om in slaap te komen. Maar dat kan ik niet echt zeggen zonder antwoord op de vragen hierboven!
Ik begrijp je zeker wel dat je betere nachten wenst maar dit lijkt me dus niet de way to go.
2 jaar geleden
Reactie op Mama Aapie
Een paar vragen:
Heeft ze nog nooit uit een fles gedronken afgelopen 10 ma ...
Dit inderdaad.... Hier was het overduidelijk een slaapassociatie geworden om even aan de borst te moeten om verder te kunnen slapen. Toen het CB zei dat na 9 maanden de nachtvoeding echt niet meer noodzakelijk was, hebben we het hier afgebouwd. Waren een paar pittige nachtjes maar sindsdien slaapt ze door en hebben we een veel meer uitgeruste baby! Ze pakken echt wat ze nodig hebben dus een flesje 's avonds i.p.v. de borst zal dan geen verschil maken, tenzij blijkt dat je te weinig melk aanmaakt maar dat zul je wel merken aan een niet tevreden baby op dat moment (en dat hoor ik je ook niet zeggen 😉)
2 jaar geleden
Reactie op Mama Aapie
Een paar vragen:
Mijn zoontje dronk met 6 maanden al 200 ml gekolfde melk. Ik had per kolfbeurt ca 180 ml. Het is echt heel erg verschillend. Mijn zoontje dronk als newborn ca 8x per dag maar met 6 mnd zat ik op max 5 voedingen. Daarna overgestapt op kv dus geen vergelijkingsmateriaal meer. Kv heeft bij ons niet voor doorslapen gezorgd. Dat deed hij ineens met 10,5 maanden.
2 jaar geleden
Reactie op babyboy6-6
Nee absoluut geen goed idee.. begrijp ik het goed dat je dochter van 10 maa ...
Dankjewel voor je reactie! Ik heb het gisteren voor de eerste x geprobeerd met een flesje, ze dronk er heel goed aan. Dit was de eerste x! Wel had ik maar 70 ml af kunnen kolven. Ik dacht namelijk 200ML omdat die met kunstvoeding ook normaal is.. verder had ik geen idee. Ik ga nu gewoon even proberen een voorraad op te bouwen en dit af en toe geven.
2 jaar geleden
Reactie op Cr10
Wouw, wat knap dat je dit zo lang vol houdt! Heb je al eerder gekolfd of wi ...
Dankjewel! Nee nog nooit eerder gekolfd omdat ik al best veel productie had op het begin. Heb het gister voor de eerste x geprobeerd en 70 ML gekolfd. Ik ga dit nu wat vaker proberen met een handkolf idd. En wat fijn voor jou dat je zoontje nu wel lekker door kan slapen! Mijn neefje had ook koemelkallergie.. echt heel vervelend! Gelukkig gaat het nu goed met je zoontje.
2 jaar geleden
Reactie op frenkel1988
Krijgt ze al vaste voeding en hoeveel? Heeft ze al vaker flesjes gedronken? ...
Ja ze eet al vaste voeding. Nee niet meteen in een x idd! Ben gisteren begonnen met 70ml eerste x de fles en dit ging heel goed gelukkig!
2 jaar geleden
Reactie op Mama Aapie
Een paar vragen:
Hoi!
Nee nooit uit de fles gedronken, gisteren de eerste x 70ml.
Nooit gekolfd, was niet nodig.
Overdag 3 keer meestal nog, snachts om de 3 uur meestal wel.
Smorgens boterham
Smiddags fruit en vaker ook nog n boterham.
Savonds eet ze avondeten.
En tussendoor ook nog vaker n stuk fruit of een babysnack.
2 jaar geleden
Ik heb mijn dochtertje ook geprobeerd de fles te geven met afgekolfde melk(pas met 8 maanden) maar daar moest ze niks van hebben. En van afgekolfde melk uit de vriezer ging ze helemaal van kokhalzen 🙈
Als je het toch wil proberen zou ik het eerst proberen met een apparaat die je kan huren van medela(word misschien ook vergoed door je verzekering) of een handkolf die zijn ook niet zo duur.
Bij ons gaan de nachten ook nog wisselend. Als ze overdag echt goed heb gegeten dan gaan de nachten beter
En ik weet niet hoe vaak je bv geeft op een dag. Maar bij mij is mijn productie heel erg naar beneden gegaan. Dus ik moet goed opletten dat het niet stopt
2 jaar geleden
Ik zie nu dat je het heb geprobeerd. Wat goed dat je kindje het wel heeft geaccepteerd. Ik hoop dat het ook lukt met het doorslapen
2 jaar geleden
Hoi!
Nee nooit uit de fles gedronken, gisteren de eerste x 70ml.
Nooit ge ...
Dus dan zit je op 5-6 voedingen op een dag?
Heb jezelf het idee dat het door het eten komt? Want ze eet niet slecht/weinig, is ze ook klaar met eten na wat je haar aanbiedt? Of zou ze nog meer willen?
Hoe reageert ze snachts drinkt ze lang of kort?
Meningen zijn erg verdeeld over behoefte aan nachtvoedingen en jij kent je kindje het beste, echter op basis van wat ze eet kan ik me ook niet voorstellen dat het honger is (dus eerder slaapassociatie). Wat je kunt proberen is korter te voeden snachts. Dit houdt in dat je bijhoudt hoelang ze drinkt en dan korter aanbiedt. Mijn zoontje dronk 4min vaak dus bood ik 3 min aan 2 nachten en daarna 2 en vervolgens alleen speentje en knuffel. Nu heb ik geluk gehad dat dit heel soepel ging maar dit zou je kunnen proberen.
Ook zou ik haar vast een boterham middags geven!
2 jaar geleden
Mijn zoontje dronk met 6 maanden al 200 ml gekolfde melk. Ik had per kolfbe ...
Ik heb zelf altijd deze berekening aangehouden
https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/267-hoeveel-melk-in-een-fles
Met die berekening zou jouw zoontje 10kg zijn met 6 maand (wat vast kan overigens). Maar klopt wat je zegt ieder kind is verschillend maar dan nog is 200ml vrij veel!
@TS je kan dat trouwens niet vergelijken met KV in hoeveelheid!
2 jaar geleden
Reactie op ssel
Mag ik vragen hoe je dit hebt afgebouwd? Ik geef bijna 10 maanden bv en vol ...
Tuurlijk! Poeh respect, dat is echt nog heel vaak 🙈. Ik heb eerst een tijdje geminderd door eerder af te koppelen, dat ging soms goed maar soms dan bleef ze overstuur. Toen besloten het helemaal cold turkey te stoppen want kon aan alles merken dat ze het niet nodig had voor de honger (manier aanhappen/drinken, vroeg in de ochtend/nacht poepen, sneller weer wakker als ik wel voedde). Met mijn man toen afgesproken dat hij de komende paar nachten op zich ging nemen - dus troosten i.p.v. de borst. Naar mijn idee zou het makkelijker gaan als ze ook geen borst zag/rook. Was eventjes doorzetten maar na paar daagjes echt al een doorslaper. Als ze nu wel eens om iets wakker wordt kan ik haar ook gewoon kort troosten en slaapt ze verder! Succes 😊
2 jaar geleden
Reactie op Mama Aapie
Ik heb zelf altijd deze berekening aangehouden
https://www.lalecheleague.n ...
Mijn zoontje was ook dysmatuur en moest flink inhalen. Wellicht was hij daarom een vreetzak haha. Hij is nu 11 maanden en weegt 9,5 kilo. Dik trom noemen we hem.