15 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb net stukken tomaat en avocado gegeven dat at hij wel ,hier ook elke keer weer wat nieuws bedenken om er iets in te krijgen..
2 jaar geleden
Ik heb zojuist groente pannenkoeken gemaakt. Ze vindt pannenkoeken altijd al lekker. Maar zo heb ik iig het idee dat ze nog wat groente binnen krijgt.
En op sperziebonen knagen was ook een hit. Maar zo lastig deze fase.
2 jaar geleden
Misschien ook groenten bij de lunch en het ontbijt aanbieden? Je hebt bijv havermout recepten met courgette of pompoen erin. Of idd groentenpannenkoeken, omelet met groenten. Vanaf 1 jaar groeien kindjes ook minder hard, dus het kan ook dat hij minder gaat eten daarom. Als hij dan overdag al goed gegeten heeft, heeft hij misschien niet zo'n trek meer 's avonds? Ik laat hem hier vrijwel altijd zelf eten, dat helpt ook. Vanavond een stamppotje zoete aardappel, kikkererwten en snijbonen, daarnaast wat cherrytomaatjes (in mini stukjes) en appelmoes. Hij krijgt dat gewoon op een bordje en eet het met z'n handen op. Wel een schort met lange mouwen en slab met opvangbakje, en daarna lekker even wassen.
2 jaar geleden
Hier ook. Ik geef op een dag dan extra fruit. Bij het ontbijt en soms rond 4. Avondeten doen we al een tijdje rond 5/ half 6. Een extra broodje of croissant voor onderweg is ook een succes!
2 jaar geleden
Even geen tips maar wel veel herkenning! Probeer me er maar niet te druk om te maken, hier lijkt het ook meer gedrag dan het echt niet lusten.
2 jaar geleden
Heel herkenbaar, we hebben het gevoel dat we voorzichtig deze fase weer uit komen. Heeft zeker 3 maanden geduurd.
Ook echt van alles geprobeerd. Groente tussen de middag of in de ochtend of als snack tussendoor. Niks werkte. Geen enkele groente of pasta of aardappel of wat dan ook ging er in. Ook niet geprakt of grof of met een lepel of zelf doen. We konden op onze kop staan 🙃
We hebben het "opgelost" door wel (bijna) elke dag eerst te proberen en daarna een flesje melk te geven.
Nu eet hij meestal een paar happen avond eten. Soms ook niks, heel soms zijn hele bord opeens leeg. Daarna vullen we het aan met een flesje melk.
2 jaar geleden
Ik gebruik vaak diepvriesblokjes spinazie of boerenkool door een smoothie of omelet. Zo krijgt hij iedere dag wat groente binnen.
2 jaar geleden
Hier hetzelfde! Idd met alles gooien maar vervolgens wel smakgeluidjes maken en dus honger hebben🤔
Sinds een paar dagen laten we hem maar lekker spelen en stoppen dan ondertussen steeds een hap in zn mond. Mssn niet zo pedagogisch verantwoord maar dan eet hij vrij goed. Over een tijdje maar weer aan tafel proberen🤷♀️
2 jaar geleden
Ja, ik geloof niet zo in het 'straffen' met geen toetje als hij niet goed eet. Daarmee zeg je eigenlijk, 'gewoon avondeten is niet zo lekker, als beloning krijg je een toetje'...Wij geven wel vaak wat later een toetje, half uurtje na het eten ofzo. En fles bij het naar bed gaan krijgt ie sowieso nog..
2 jaar geleden
Wat hier werkt is niet te veel tegelijk aanbieden. Dat schijnt overweldigend te zijn voor die kleintjes. En meerdere dingen tegelijk waarvan ze er altijd 2 wel lust en dan een nieuw iets of iets wat ze niet lust. Theorie erachter is dat het voedsel wat ze nooit aangeboden krijgen ook nooit zullen gaan eten. En als ze het niet eten maar wel zien ruiken voelen en MSS proeven dan wennen ze wel aan die soort voedsel.
En inderdaad geen druk uitoefenen. Niet straffen met geen toetje of belonen met iets lekkers.
Het is logisch dat je kindjes moeilijker groenten gaan eten rond deze leeftijd. Groenten zijn bitter en veel dingen die bitter zijn die zijn giftig. Dit is dus evolutionair bepaald.
Wat op de lange termijn helpt is dat je kindje jou doe dingen dus wel ziet eten... Dus het goede voorbeeld geven.
Probeer anders bij elke maaltijd ook iets van groenten aan te bieden, dan heeft hij in de avond wss al wat op en is ook de druk er wat vanaf
Succes met de eetmomenten
2 jaar geleden
Hey, hier nu ook sinds een maand een erg slechte eter bij het avondeten.
Ze heeft het een tijdje heel goed gedaan. Ze at alles en regelmatig ook zelf. Maar sinds een maand is het grotendeels gekrijs en gooien tijdens het avondeten.
Het enige wat ze 9 van de 10 keer eet zijn zoete aardappelfrietjes, gewone frietjes, kroepoek en pastasaus met hele fijne groente en gehakt.
Het begint zorgwekkend te zijn omdat ze in gewicht daalt. Hierdoor geven we haar dan maar, na een paar pogingen om te proeven, weer een rijstwafel of boterham tijdens het avondeten.
Hopelijk is het inderdaad maar een fase en is deze snel voorbij.