16 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op Cecii
Hier krijg ik momenteel gelukkig 100-150 gram per dag en een boterham binne ...
Hoe zijn jullie daar gekomen? We proberen het echt wel maar ze lijkt het niet echt te willen. Haar mondje gaat wel gelijk open zodra de fles in aantocht is. Ze geeft goed aan wanneer ze iets wel/niet wil dus die hapjes weigeren lijkt een bewuste keuze:)
2 jaar geleden
Reactie op Cecii
Hier krijg ik momenteel gelukkig 100-150 gram per dag en een boterham binne ...
Oeps te snel enter gedrukt... Wat bij mij hielp was paar hapjes en steeds water erbij geven. Hij heeft ook liever melk dan hapjes. Als ik hem zijn lievelingsdrinken (Sinaasappelsap) geef met hapjes gaat het wel goed in. Wat ook hielp was met speelgoed wat afleiding en beetje spelend eten geven. Vorige week at hij maar een paar hapjes op een dag en nu 100-150 gram 😊
2 jaar geleden
Die tip van CB hebben wij ook gehad, maar ben ik niet in mee gegaan.
Wij hadden een week helemaal niks meer geprobeerd en toen weer opnieuw gestart.
Eerst deden wij om 9:30 fruit en 17 u groenten en dat ging heel moeizaam. Dat hebben wij nu om gedraaid en gaat wat beter. Haha gek om het soms werkt.
We gaven hem een keer stukje brood, nou dat is tot nu toe het beste wat hij eet! Had ik totaal niet verwacht.
Pompoen, wortel en broccoli gaan het beste.
Op het lepeltje ging hij ook reageren, als die er al aan kwam lippen stijf op elkaar. Toen even met een vinger gaan geven en zelf pakken dat hielp. Nu hapt hij weer van de lepel.
2 jaar geleden
Ons zoontje weigerde in het begin ook alles wat geen borst of fles was. Toen begonnen met de Rapley/Kleintjesmethode (zelf met de handjes eten) en sindsdien eet hij alles alsof hij nooit anders heeft gedaan en inmiddels vindt hij puree met de lepel ook helemaal oké, wel zo fijn voor de opvang. Misschien is stukjes geven en zelf laten ontdekken voor jullie ook wel de oplossing. Ik vind de app en insta van Solid Starts echt heel handig als het om bereiden en aanbieden gaat.
2 jaar geleden
Mijn dochter wil ook niet gevoerd worden, ze wilt alles zelf doen. Dus Rapley methode werkt hier goed. Maar het is ook pas sinds kort dat ze echt meer eet.
Wat ook wel helpt is mee eten met wat je je baby geeft; zien eten doet eten..
2 jaar geleden
Reactie op Baby3juni
Vooral niet aandringen en voeding gaan weglaten waar ze juist op groeit.
Mi ...
De tip van het CB om melk te gaan minderen sta ik inderdaad ook niet achter. Ik vind het belangrijker dat ze goed blijft groeien dan om haar perse vast voedsel te laten eten.
Gisteren hebben we stukjes brood en stukje aardappel gegeven om eens iets totaal anders te proberen. De smaak van beide dingen leek ze wel prima te vinden want ze bleef het in haar mond stoppen. Omdat ze vast voedsel niet gewend is werd het wel weer naar buiten gewerkt en begon ze soms een beetje te kokhalzen. Dat laatstse is geloof ik normaal omdat ze nog moet wennen aan kauwen en slikken etc. Na 4 stukjes ofzo zijn we wel gestopt want ze begon tegen te stribbelen en gaf daarmee dus aan gewoon niet meer te willen.
2 jaar geleden
Dit is bij mij ook zo. Ze draaide heel vaak hoofd weg. Slikken deed ze niet. Ze vond dat echt moeilijk om door te slikken. Fruit gaat nu goed. Ze zijn bij mij op de opvang gaan helpen met de fruithapjes. Ze krijgt smorgens daar fruit en bij mij smiddags ook fruit of groente. Groente vind ze niks aan. Maar blijf het toch aanbieden.
Ik had eerst potjes. Maar dat vond ze vies. Toen met vers begonnen en dat vind ze heerlijk. Ze vind mango super lekker. Probeer zoveel mogelijk dingen met mango te combineren.
Mango peer
Mango aardbei
Mango banaan
Mango appel
Mango met framboos.
Maar ook wel de andere fruit met elkaar.
Vandeweek begonnen met brood. Ze heeft zitten sabbelen op korstje brood. Langzaam opbouw.
2 jaar geleden
Je doet het goed mama! 😘
Cb adviseerd soms de meest rare dingen... onthou maar; food under 1 is just for fun!! Hoewel cb's anders willen doen geloven is melkvoeding tot 1 jaar gewoon de belangrijkste hoofdvoeding, dus weglaten zou ik niet snel doen😉 het ene kindje is er gewoon sneller aan toe dan de ander, het komt echt goed 💪🏽
2 jaar geleden
Herkenbaar advies van CB (ik geef wel Bv). Ons zoontje is dinsdag 8 maanden en hij was net 7 maanden toen we naar CB gingen.
Ons motto is wel eten moet een leuke, ontspannen bezigheid zijn, geen strijd. Dat is voor hem niet leuk en voor ons ook niet. Dus daar houden we ons aan. Wel hebben we gemerkt dat hij het heel fijn vindt zelf te eten, dus wij geven hem nu worteltjes die hij kan afhappen of een soepstengel of andere groente. En dan geef ik tussendoor z'n hapje. Ook proberen we met z'n allen te eten (wij eten dan onze lunch aan tafel of borrel tegen het avondeten want wij eten pas nadat hij op bed ligt). Maakt het stuk ontspannen voor ons en hij ziet ons ook eten en dan gaat hij weer eten. Dit werkt voor ons!
Heb me paar dagen heel druk gemaakt (na het CB, je gaat toch beetje twijfelen) maar opeens een week na CB ging hij vanzelf meer/beter eten ook met wat ik hierboven schreef. Komt vanzelf goed, zou het zelf ook niet hebben geloofd met hoe die at voor we naar CB gingen en een week later🤣 nu eet hij fruithap ochtends een hele boterham middags en groente bij het avondeten!
Ook is hij natuurlijk afgaan bouwen in zijn voedingen. Merk wel nu die gisteren niet lekker was dat ie dan beter uit de borst drinkt en dat mag dan ook.
Je doet het dus heel goed hoor, ieder kindje z'n eigen tempo.
2 jaar geleden
Aan het begin had onze dochter ook vrij weinig interesse in eten. Op het moment dat ik merkte dat het een strijd werd zijn we een dikke week helemaal gestopt. Dit omdat ik er van overtuigd ben dat eten leuk en interessant moet zijn. Op het moment dat er een druk op wordt gelegd, gebeurd dit vaak in combinatie met spanning en frustratie aan beide kanten waardoor het naar mijn idee nog minder goed gaat. Wees blij met iedere hap die ze wel neemt, reageer daarop net zo blij als wanneer ze iets anders doet wat heel goed is (b.v. eerste x rollen of klappen of zwaaien) dan laat je zien dat het eten net zo knap is.
Daarnaast heb ik eigenlijk geen idee hoeveel gram oid mijn kind eet. Ik maak wat klaar, de ene keer eet ze 3 happen de andere keer eet ze een kommetje leeg. Ik laat het aan haar.. brood snijden we in repen en leggen we op haar blad, zo kan ze het zelf regelen. Ik merk dat door het zorgeloze ontdekken ze elke dag wel wat meer eet. Kokhalzen hoort er bij en is een prachtig natuurlijke reactie om te leren dat je moet kauwen op je eten. Ze lost alles goed zelf op.
Bij ons was het dus echt los laten en gaan ontspannen. Geen druk, geen stress en geen moeten. Het komt wel goed!
2 jaar geleden
Reactie op Bloemblaadje
Je doet het goed mama! 😘
Cb adviseerd soms de meest rare dingen... onthou ...
Juist, dit. Melk blijft hoofd voeding bij mijn dochter is er ook echt nog geen voeding af hoor. Deze periode is om te ontdekken wat ze lekker vind en wat niet. Mijn dochter eet ook echt nog niet mee met de pot Hoor! Mango, banaan, zoete aardappel en wortel zijn favoriet hier. Misschien wat meer de zoete smaken gaan proberen? Hier wisselt het ook, courgette at ze zo op, gister ging ze ineens kokken, ook zo met avocado. Dan probeer ik weer een andere groente. Geen zorgen, zorg dat het leuk blijft, ook voor jezelf!
2 jaar geleden
Reactie op LJ
Juist, dit. Melk blijft hoofd voeding bij mijn dochter is er ook echt nog g ...
Oh wat misschien ook wat interessanter word is om zelf te doen? Kleintjes methode. Dan leg je verschillende kleuren en smaken neer, zodat ze zelf kan gaan ontdekken. Krijgen ze haast niks binnen, maar kan je kleintje wel ontdekken welke kleur, smaak en structuur voorkeur heeft.
2 jaar geleden
Bedankt allemaal voor de tips 😘
We gaan meer de Rapley methode toepassen zodat zij de regie in handen heeft.
Fruithapjes lukken gelukkig wel redelijk. De nectarine ging vandaag weer als een speer, haar mondje gaat open zodra de lepel eraan komt :) Ook mango, peer en appel vindt ze lekker.
Ze heeft net ook ongeveer een kwart boterham op. We hebben stukjes voor haar neergelegd en ze bleef het pakken. Dit ging boven verwachting :)