15 Reacties
2 jaar geleden
Wat een apart advies weer. Ik ben ook sinds een maandje over van borst- op flesvoeding en zat met dezelfde vraag bij het CB vorige week. Het enige verschil is dat ons zoontje geen harde ontlasting heeft. Onze verpleegkundige zei: als hij er behoefte aan heeft is 4 flessen overdag en een nachtvoeding nog prima. Wij hebben een heel actief jongetje, dus hij verbruikt gewoon meer. Ook krijgt hij vast voedsel via Rapley. Nu eet hij tussen de middag heel goed, soms wel 1,5 boterham. Groente en fruit nog wat minder maar er gaat sowieso elke dag best wat in. Ik probeer groente bijv. te garen met olijfolie in de oven en smeer pure roomboter op zijn boterham voor de stoelgang. Ook krijgt hij vitamine D druppels op oliebasis. Misschien dat je dat nog kunt proberen? De nachtfles verdunnen we, bijv. 150 + 3. Overdag zou ik gewoon je kindje volgen, trek is trek hoor.
2 jaar geleden
Mijn dochter eet ook rapley, al hoewel zie hier nog niet super veel door binnen krijgt. De ene dag speelt ze er bijv. alleen maar mee.
Ze krijgt sinds nu sinds een week nog 3x 180, hier is ze vanzelf naar toe gegaan. Omdat ze uit zichzelf een slaapje minder ging doen, en dus nog sliep om flestijd (10.30). Dus nu drinkt ze ongeveer om 7 12 en 18.30u, en dus tussendoor vast eten.
Daarvoor kreeg ze 2x 180 en 2x 120. En dat heb ik zo afgebouwd met de hoop dat ze meer trekt zou krijgen in vast voedsel. Eerst kreeg ze dus 4x 180, maar die middag en eindmiddag fles ben ik gaan afbouwen naar 120.
Maar nu zit ze dus aan 3 flessen vanwege haar slaapjes, en daarom die middag fles weer 180 gedaan. Anders was ik verder gaan afbouwen.
Soms als ze echt hongerig lijkt, geef ik haar nog een papje van 60cc. Om aan hetzelfde totaal cc’s te komen als eerst. Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk. ☺️
2 jaar geleden
Ik heb vandaag gebeld met het cb. Ons kindje eet ook vooral rapley maar krijgt veel binnen merk ik. Drinkt ook nog 4 flessen van 180, soms 1 nachtvoeding. Ik merkte de laatste 3 dagen dat hij telkens wat van zijn flesjes laat staan. Ze zei dat 3-4 flessen normaal is aan deze leeftijd. Dus meer dan 600 ml ? En dat we mogen afbouwen van 1 fles als hij dit lijkt aan te geven. Ik vind het advies over het verdunnen wat raar alsook de hoeveelheid.
Kan je niet wat pruimen of bruine boontjes geven ? Als ik merk dat ons kindje wat last lijkt te hebben doe ik dit. Dit helpt direct bij hem. Ik geef nu ook standaard 2 keer per week iets van boontjes of pruimen. Sindsdien lijkt hij geen last meer te hebben van harde ontlasting.
2 jaar geleden
Wij geven gemiddeld nog steeds 5 flessen (4 overdag en 1 laat op de avond of nacht) van 180+6. Wij volgen ook de Rapley methode. Soms drinkt ze over de hele dag kleine beetjes en zitten we aan nog meer flessen (wij voeden op verzoek)
Nu moet ik wel zeggen dat ze van de ochtendfles vaak maar 150+5 drinkt. En overdag laat ze vaak ook 30-50cc staan. Maar ik kijk niet naar het aantal wat ze binnenkrijgt want tot 1 jaar is de vaste voeding voor naast de flessen. Word ook aangeraden om nog geen flessen actief af te bouwen tenzij ze daar zelf naar toe gaan.
En onze dame zit juist al maanden onder de groeicurve van lengte en gewicht dus wij maken ons eerder zorgen dat ze te weinig binnen krijgt dan teveel.
Ik zou vooral lekker je eigen gevoel en kindje volgen.
Ik kan me ook voorstellen dat jouw kindje meer nodig heeft doordat hij groot en lang is.
2 jaar geleden
Lastig hé hoeveel je moet geven! Ik geef ook zeker nog wel 4 flessen aan mijn zoontje en soms ook nog een nachtfles, die verdun ik dan wel (bijv 100cc met maar 2 schepjes). Daarnaast eet hij 1 stuk fruit, 1 broodje en best veel groenten 's avonds.. dus volgens mij ook veel te veel maar hij heeft er behoefte aan en groeit keurig volgens 'de lijntjes'! Mijn zoontje had ook een tijdje harde ontlasting maar nu geef ik om de dag paar schepjes pruim door zijn fruithapje en gaat het veel beter, misschien een tip!
2 jaar geleden
Wij geven nog 4 flessen van 210.
Krijgt daarnaast fruithap, boterham en savonds 2 eetlepels koolhydraten met 3 eetlepels groente.
Laat regelmatig delen van flessen staan maar nog niet structureel dus bieden het nog steeds aan. Ik denk dat ze zelf wel aangeven wat ze nodig hebben.
2 jaar geleden
Ik denk ook dat jij je gevoel gewoon moet volgen. Hier ook gedaan met ons zoontje, die eet vanaf de oefenhapjes keurig. Hij eet fruit en groente potjes van 6+ maanden, en zit op 3 flessen van 180cc wat dus niet leeg gedronken word.. wij zijn bewust even gestopt met brood geven, want vond z’n flessen toch wel belangrijk. Ook z’n ontlasting werd harder.. misschien dat het ook wel ligt aan de opvolgmelk?
2 jaar geleden
Wij doen geen rapley. Maar mijn zoontje an 7.5 maand drinkt 830cc melk . Daarbij 200 gram fruit 1 snee brood, en 250 gram avond eten. Zolang hij honger heeft blijf ik hem dit geven, tevens is hij heel energiek en bijna 1 kilo lichter dan zijn broer op deze leeftijd. Mijn oudste zoontke zat nu al 2 flessen op deze leeftijd.
Het verschilt zo erg van kindje op kindje. En al helemaal als je zegt dat hij nog niet heel veel eet met de rapley methode, ik zou hem lekker laten. Komt helemaal vanzelf.
2 jaar geleden
Ik geef 1x pap met 200cc melk en 1x 100cc en 1x 200cc. Dochter is 8 mnd. Gevoelsmatig zou ik mn dochter veel meer melk kunnen geven, maar dat doe ik niet. Ze ziet er gezond uit en eet / drinkt het overige ook goed, dus ik ga er vanuit dat ze dus voldoende bouwstoffen binnenkrijgt. Dus ook met het volgen van richtlijnen (in strijd met mijn/je gevoel) blijven kindjes goed groeien en happy zijn (mijne althans).
2 jaar geleden
Wij doen geen rapley, hij krijgt al een maandje maar 3 flessen. Nu 2 van 180+6 en een van 90+3.
Cb adviseerde 500ml per dag, ook ivm zijn reflux.
Daarnaast eet hij 200gr fruit en 200gr groente. 2 sneetjes brood, drinkt ook best veel water.
Voor mij is het fijner om te weten hoeveel gram hij krijgt omdat hij kan blijven eten, daardoor is hij in het begin met oefenhapjes heel veel is aangekomen in een korte tijd.
2 jaar geleden
Hoeveelheid aanbevolen melk tussen 6 en 12 maanden per 24u is: minstens 500ml en maximum 100ml per kg lichaamsgewicht. Bv. onze zoon is bijna 8kg, dus max 800ml. Dus als CB zegt maximum 600ml zou dat betekenen dat je kleintje maar 6kg weegt. Dat lijkt me sterk 😉 dus ik denk dat je gerust meer mag dan 600ml mag geven. Zeker geen honger laten lijden hoor! Tot 1 jaar halen ze de belangrijkste voedingsstoffen uit melk. Met Rapley eten ze minder veel vaste voeding, gewoon zorgen dat je dan wel goede voedingsstoffen aanbiedt (zoals bv. ijzer) wat ze niet uit melk kunnen halen.
2 jaar geleden
Hier nog 2x 180cc en 2x 150cc. Ze eet verder alles mee wat ik ook eet
2 jaar geleden
Reactie op Ceciel__
Hoe gaat het ondertussen met de Rapley kinderen? Hoe gaat het eten, 3 volwa ...
Mijn dochter Cootie eet super goed de 3 maaltijden mee, en tussendoor veel fruit. Ze krijgt alleen voor het slapen nog een fles, en dan afgestemd op de dag. Dus minder gegeten is meer voeding, weinig gedronken is meer water. Bijv. dus soms 100+1 en soms 200+6, en soms geen fles.
Maar ze is vandaag 1 geworden, dus we maken de flesvoeding langzaam op. En dan even kijken hoe en wat. Zit te denken aan een flesje soja melk voor het slapen.
En als ze even een momentje slecht eet, dan probeer ik het wat later weer aan te bieden. Maar eten gaat eigenlijk bijna altijd goed, alleen het drinken wat minder.