29 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op Doryy
Bedankt voor jullie reacties!(: ik ging namelijk even twijfelen omdat ze he ...
Hier zeiden ze ook bij de intake ‘oh 2 slaapjes nog, dat doet hier eigenlijk niemand’. Nou fijn, onze dochter heeft dat wel nodig dus krijgt ze het gewoon aangeboden. Tot 13u trekt ze echt nog niet. (Want op dat tijdstip laten ze de middagdut pas beginnen)
2 jaar geleden
Ik zou willen dat mijn zoontje nog twee slaapjes doet! Hier is het sinds twee weken maar 1 dut per dag, meestal rond 11 en dan (hopelijk) tot 13. ‘s Avonds is hij wel echt gebroken dus hij slaapt meestal om 18:30 tot de volgende dag 7 uur. Helaas nog wel een of soms twee nachtvoedingen, denk dat dat de oververmoeidheid is.
Krijg hem gewoon echt niet meer in slaap ‘s middags, wat ik ook probeer. Dus geniet er nog van!😜
2 jaar geleden
Onze zoon slaapt thuis 2x 1,5 uur. Tijden verschillen en zijn afhankelijk van wanneer hij wakker is geworden en slaapsignalen, maar hij kan meestal wel zo 3 a 4 uur wakker blijven.
Op de opvang slaapt hij al sinds hij ong 9mnd is 1x. Dat is meestal van 12:30-14:30, rond dit tijdstip gaan de grotere kindjes dagelijks op bed. Ik heb al wel vaker aangegeven dat hij thuis nog 2x slaapt en verzoek ze vriendelijk om het ochtenddutje (dat is op de groep van 9:30-11:30) echt aan te bieden. Helaas krijg ik 9/10x aan het eind van de dag te horen dat hij in de ochtend niet op bed wilde. Resultaat is vaak dat hij de dagen erna extra vroeg wakker is (5:00 ipv 6:00)
2 jaar geleden
Mijn dochter is dezelfde leeftijd en doet meestal een dutje van 9.30 tot max 10.15 we maken haar wakker na 45 minuten. En dan een middag dut van 13 - 15 bedtijd rond 19 uur en in de ochtend tussen 6.30 en 7.30 wakker. Hangt er van af of wij moeten werken.
Behalve op de opvang haha. Daar vind ze slapen maar bijzaak. Soms slaapt ze maar een uur daar, soms 2 uren, soms 1 dut en soms 2. Ik heb dat helemaal los gelaten. Ik heb de afspraak met de leidsters dat ze max 2.5 uur op een dag slaapt en dat hun bekijken wanneer ze haar slaap aanbieden. Ze gaat al vanaf 12 weken naar deze opvang en altijd dezelfde leidsters, dus die kennen haar ook door en door en zien haar vermoeidheid signalen ook op tijd.
2 jaar geleden
Reactie op Doryy
Bedankt voor jullie reacties!(: ik ging namelijk even twijfelen omdat ze he ...
Ik werk zelf op de opvang als pedagogisch medewerker en ben daarnaast ook moeder. Maar wat mij opvalt en wat ik uit ervaring weet is dat kinderen op het kdv altijd veel meer indrukken opdoen dan thuis. Er is ander speelgoed er zijn kinderen het is ook drukker dan thuis. Soms zijn kinderen dan juist te moe om te slapen. Maar ik probeer als leidster wel zoveel mogelijk in de gaten te houden waar een kind behoefte aan heeft. Helaas weet ik ook dat er leidsters zijn die het liefst volgens strakke schema's werken en daarbij kinderen van een bepaalde leeftijd maar 1 slaapje willen laten doen omdat dat vroeger ook zo ging op die leeftijd.
Eigenlijk wat ik kort wil zeggen: laat je niet gek maken. Overgaan naar 1 slaapje is een proces wat tijd mag kosten. Kijk naar wat je kind nodig heeft en luister naar je gevoel. Een kind kan tussen de 15 en 18 maanden overgaan naar 1 slaapje
2 jaar geleden
Ik ben voor dat hij 1 jaar werd al begonnen met zijn ochtend slaapje een half uur te verlaten, dat werd uiteindelijk half10. Nu (vandaag 14mnd) zitten we op tussen 10&11u, ligt er aan hoelaat hij wakker is. Zijn middagslaapje is vaak rond 1430/15u. De lengte van zijn slaapjes verschillen per dag, en zeker nu hij in een sprong zit .. maar uiteindelijk wil ik het zo hebben dat hij dan 1 slaapje doet rond 12u!
2 jaar geleden
Zeker twee slaapjes, in de ochtend wel maar van een half uur omdat ie anders de middagdut weigert. Maar 1 dutje is echt absoluut nog niet mogelijk. Las ook inderdaad dat dit gemiddeld pas rond de 15 - 18 maanden is. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.