21 Reacties
2 jaar geleden
Wij dachten dit ook, ideaal! Uiteindelijk is het een zware weg geworden voor een tweede en zit er nu 10 jaar tussen.... we hebben ons wondertje eindelijk en grote zus is zo lief, zorgzaam en teder voor hem we zouden het niet anders willen nu. We hebben het niet voor het kiezen gehad, maar idd 2 a 3 jaar is ideaal zoals je zelf aangeeft.
2 jaar geleden
Tussen mijn oudste en middelste zit 3,5 jaar. De voordelen hiervan zijn zeker de zelfstandigheid maar ik vond het wel heel zwaar dat we opeens weer die gebroken nachten hadden na zo lang. En wat ik zowel een nadeel als voordeel vindt is dat beide in een andere fase zitten dus je hebt veel 1 op 1 tijd voor de interesses maar het nadeel daarvan is het slokt heel veel van je me time op. Bij een kleiner leeftijdsverschil heb je toch meer overeenkomsten in interesses. Nou zijn al mijn drie kinderen jongens.
Tussen mijn middelste en jongste zit 1,5 jaar. De voordelen hiervan is dat het nog niet zo lang geleden is dat je in het babyritme zat dus we hadden minder tijd nodig om aan te wennen en hadden makkelijk weer een ritme. Het nadeel is toch wel je hebt twee keer zoveel werk, maar je doet het wel makkelijker omdat je er nog in zit
2 jaar geleden
Mijn dochter was 4 toen haar broertje geboren werd. Super fijn vond ik.
Wij kozen er bewust voor langer te wachten, omdat we in een flatje met maar 2 slaapkamers woonde. Wij vinden meer kinderen dan slaapkamers gewoon niet handig.
Dochter al redelijk zelfstandig, doet dr eigen dingetje en is heel lief voor dr broertje.
Dochter ging al lekker naar school.. Alleen baby was 4 weken oud toen de zomervakantie begon, dat was iets minder praktisch 😅
2 jaar geleden
Hier zit tussen de twee meiden 9 jaar, ben gestopt met de pil toen ze net 4 was maar helaas het lot nam een andere wending.
2 jaar geleden
Mij lijkt het ideale leeftijdsverschil ongeveer 2 jaar. Dan is mijn zoontje straks wat ouder, de ervaring bij mijn neefjes/nichtje leert dat ze dan al aardig kunnen aangeven wat ze willen/wat er mis is etc, maar dan ben je nog niet helemaal uit de kleine kinderen en zit je niet met elke dag schoolrun. Daarbij schelen mijn vriend en ik ook ongeveer 2 jaar met ons broertje/zusje en dat hebben we allebei altijd als prettig ervaren. Maar zoals hier al te lezen is en we allemaal weten: een kindje plan je niet. Ik zou allang blij zijn als het ons weer gegund is tzt ❤
2 jaar geleden
Tussen mijn jongens zit 1 jaar en 10 maanden. Nu zijn ze 2jaar en 5 maanden en de jongste is 7 maanden. Het is pittig maar heel leuk, ze spelen nu al samen. De jongste vind zijn gekke broer heel indrukwekkend 🤣
2 jaar geleden
Voor mij is het "ideale" leeftijdsverschil anderhalf jaar ongeveer. Mijn zus en ik scheelden anderhalf jaar en we hebben het zo leuk gehad samen thuis. We hebben als kind altijd samen gespeeld en dat zijn leuke herinneringen. Mijn oudste en jongste schelen nu 1 jaar en 9 maanden. Echt hard werken maar vind het tegelijkertijd echt genieten! Had voor mijn jongste een miskraam dus voor mij had t zelfs wat korter op elkaar "gemogen". Ook al klinkt dit nu heel vreemd als ik het zo schrijf.
2 jaar geleden
Reactie op Babynr2boy
Tussen mijn jongens zit 1 jaar en 10 maanden. Nu zijn ze 2jaar en 5 maande ...
Haha super herkenbaar!
2 jaar geleden
Ik begrijp dat de meeste mensen de voorkeur hebben voor kort op elkaar. Want; speelkamaraatje en dan ben je er gelijk in 1 keer vanaf.
Toch vind ik het zelf idealer als er een aantal jaar tussen zit. Bijvoorbeeld wanneer de eerste (bijna) naar school gaat.
Je hebt dan meer tijd om door te brengen met je baby en kan er meer van genieten. De oudste die naar school gaat is zelfstandig en heeft het vermogen om dingen te begrijpen. Waar een kind van 1,2 of 3 dat al minder heeft. Wat ik vooral bij vrienden zie is dat ze vaak helemaal kapot zijn. Is de baby snachts wakker en slaapt die weer, dan wordt daarna de oudste wakker snachts. Ook met spelen kunnen kindjes kort op elkaar ook ruzie maken. Vooral doordat ze toch zo verschillen qua leeftijd (lees: spullen afpakken, elkaars spullen kapot maken). Maar het heeft ook weer zn voordelen natuurlijk en het bovengenoemde zal niet in ieder gezin zo zijn. Dit zijn enkel de ervaringen die ik wel eens zie bij gezinnen.
2 jaar geleden
Mijn oudste was 3 jaar en 2 maanden toen de jongste geboren werd. Ik vind het ideaal. De oudste kan al heel veel zelf en dat is echt heel fijn met een baby in huis. Plus. Ze vindt het super te helpen met haar zusje. Die geeft haar gewoon de fles (wil ze zelf) en als de jongste tijdens haar middag slaapje niet kan slapen, gaat de oudste naar boven om haar te troosten en speen terug te doen. Ook fijn: ze kan zelf trap lopen. En met een beetje geluk is je kind dan ook al zindelijk dus heb je maar een luierfestijn thuis.
2 jaar geleden
Ik was net zwanger van 2de toen mijn oudste 2 werd! Dus bij geboorte van jongste werd oudste na 4 maanden 3 jaar… ik vind dit ook een ideale leeftijd. Bij kleiner leeftijdsverschil heb je soms eigenlijk een andere kinderwagen nodig, want dan kunnen ze nog niet zo lang lopen als je soms zou willen… en zijn ze nog niet groot genoeg om goed te blijven zitten op zitje achter kinderwagen… dit ging nu wel bij mijn oudste… dus vanuit praktisch oogpunt vind ik dit dus ook een prima leeftijdsverschil…
En met dit verschil spelen ze ook gewoon samen… echt super makkelijk! En je kan aan de oudste uitleggen wat wel en niet kan bij zo’n kleintje!
2 jaar geleden
Blijft lastig. Ik zie niet echt een ideaal plaatje voor me. Dichter op elkaar is naar de toekomst wel leuker en de vermoeiende jaren ben je wat sneller uit. Zou na enkele jaren niet weer opnieuw willen beginnen. Maar kunnen genieten van nr 1 zou ook fijn zijn. Wij zijn al wel met nr 2 bezig dwz denken erover om over een paar maanden te starten maar dat is vooral ingegeven door mijn leeftijd en de mogelijkheid om nog een 3e te willen
2 jaar geleden
Mijn oudste zoontje is bijna 10 jaar en jongste 7 maanden, iedereen heeft zijn eigen voorkeur 😇doe waar je goed bij voelt maar no way dat ik kinderen wou snel achter elkaar
2 jaar geleden
Onze kindjes schelen 15 maanden. Ik vind het super! Ja het is pittig 2 van die kleintjes maar als ik zie hoe leuk ze nu al samen spelen en de jongste kusjes ontvangt van de oudste! Smelt! Ik denk dat ze op latere leeftijd ook leuk samen kunnen spelen doordat er weinig leeftijdsverschil in zit qua interesses etc.
2 jaar geleden
Vind het ook leuk om de meningen van anderen te lezen!
Want ik lees bij jou bijvoorbeeld 'dan heb ik weer genoeg tijd gehad voor mezelf' en dat wil ik dan weer echt niet, dat ik zo helemaal uit deze baby-fase ben om er dan weer opnieuw in te gaan. Ik vrees dat er dan uiteindelijk geen 2e gaat komen hier, terwijl we dat wel echt graag willen 😬
Hier dus graag snel na mekaar zodat we in 1 ruk door de baby-fases uit zijn 🙈 maar heb keizersnede gehad, dus moeten een jaartje wachten. Gaan dan meteen opnieuw proberen en kunnen alleen maar hopen dat het ons opnieuw zo snel gegund is als de 1e keer.
2 jaar geleden
Denk dat het ook ligt aan je 1e kindje. Wij hadden een zorgkindje het 1e jaar veel ziekenhuis bezoeken. En qua slapen /eten ook niet de makkelijkste. Dus moest er de eerste 2 jaar echt niet aan denken. Nu schelen ze precies 3 jaar en op zich heel fijn leeftijdsverschil alleen had de oudste wel echt laaang (lees 6 maanden) nodig om te wennen. Maar dat is meer zijn karaktertje 😅. Maar met 3 jaar verschil is de oudste al redelijk zelfstandig en snapt bepaalde vragen/opdrachten (bijv. wil je even een luier pakken?)