39 Reacties
2 jaar geleden
Slaapt door: ja
Slaaptraining: ja, gecontroleerd laten huilen, bij 6 maanden slaaptraining edaan en sinds die tijd altijd doorgeslapen. We hebben het boek van snuggles en Dreams gebruikt daarvoor.
Samen slapen: nee
Laten huilen voor het slapen: soms, ligt eraan hoe hij huilt. Maar gebeurt vrijwel nooit.
Borstvoeding: nee
Vast schema: niet heel strak, maar ik houd ongeveer 2-3-4 qua wakkertijd aan. Hoe lang z'n slaapjes zijn, wisselt wel.
Na middagslaapje: vaak iets korter denk ik, 3,5 uur. Maar dat komt ook omdat hij vaak z'n lange slaapje 's ochtends doet en dan 's middags korter slaapt.
Vaak verstopte neus: nee
Hoeveel uur overdag: 2-2,5 uur
Wakker maken overdag: ja
Nachtvoeding: nee
's Nachts zelfstandig drinken: nee
Speen: nee (tegelijk met de slaaptraining afgeleerd)
Verlatingsangst: ja, maar gek genoeg niet met het naar bed gaan. Overdag wel, maar de ene dag meer dan de andere.
Hopelijk heb je er wat aan! Sterkte ermee, ik kan me voorstellen dat je echt kapot bent. Ik weet dat er best wat vooroordelen zijn rondom slaaptraining en gecontroleerd laten huilen, omdat het slecht zou zijn e.d. bijv voor de hechting. Hier een artikel dat bij mij wel gesterkt heeft in mijn overtuiging dat het prima kan:
https://snugglesanddreams.com/baby/slaaptraining-slecht-voor-de-hechting/#:~:text=cursussen%20slapen,-Meer%20info%20%C2%BB&text=In%20het%205%2Djarig%20onderzoek,termijneffecten%20werden%20gevonden%20bij%20slaaptraining.
2 jaar geleden
1, Ja
2, Ja, geen idee hoe die heet maar hij sliep alleen maar op mijn dus op mijn en zijn gevoel geleerd in eigen bed te slapen
3, Nee
4, Nee
5, Nee
6, Nee ik let op moeheid signalen
7, Nee, zie hierboven
8, Ja
9, Tussen 3&5 uur per dag
10, Nee
11, Nee
12, Ja maar hij heeft geen fles bij z’n bed
13, Ja
14, Soms maar eigenlijk tijdens naar bed brengen nooit.
Kwa slaaptraining heeft hij geleerd met een t-shirt van mij te slapen en dat langzaam afgebouwd naar hemd naar alleen een spuitje parfum van mij naar niks. Ging eigenlijk makkelijker dan ik had verwacht. Nu slaapt hij overdag nog 1/2 keer als hij snotterig is 2 zoniet dan 1. Hij heeft zichzelf een ritme aangeleerd ik heb hem altijd gevolgd. Hij gaat tussen 18/19 naar bed en word tussen 7/8 wakker
2 jaar geleden
Slaapt je kind door: Ja, soort van, sinds een nacht of 5 (hij is bijna 13 maanden(. Soms moeten we even terug voor de speen.
Slaaptraining: Ja, pick up put down, werkte voor geen meter. Een week geleden gecontroleerd laten huilen. Eerste nacht 3 keer terug geweest na 5 minuten, vanaf de 2e nacht valt hij nu zelf in slaap.
Samen slapen: Nee, dan slaap ik zelf niet.
Laten huilen: Ja, sinds een week dus wel. Hij huilt nooit langer dan 5 minuten.
Borstvoeding: Nee.
Vast schema: Wel elke dag soort van dezelfde routine, maar niet per se op vaste tijden.
Na 4 uur wakker naar bed: Soms. Grotendeels 2-3-4 ritme wel aangehouden, maar soms is hij rustig 6 uur wakker. Ik kijk vooral naar zijn slaapsignalen (jammeren, ogen wrijven, oren trekken).
Verstopte neus: Ja, bijna chronisch verkouden.
Aantal uur slaap overdag: Varieert van 2 tot 4 uur.
Wakker maken overdag: Bijna nooit, alleen als ik weg moet.
Nachtvoeding: Nee.
Zelfstandig water drinken: Ja, uit een munchkinbeker
Speen: Ja.
Verlatingsangst: Nauwelijks.
Hopelijk kun je er wat mee. Het is hier ook bijna een jaar drama geweest. Nu slaapt hij dus ineens al bijna een week door...
2 jaar geleden
Slaapt je kind door?: Ja
Heb je een slaaptraining met je kind gedaan?: Nee
Slapen jullie samen?: Nee
Laat je je kind huilen voor het slapen?: Nee
Geef je nog borstvoeding: Ja (ochtends na het wakker worden en avonds als toetje voor het slapen)
Heb je een vast schema dat je hanteert door de dag?: Ja
Gaat je kind na 4 uur wakker zijn na middagslaapje naar bed?: Ja, ongeveer. soms ook 4.5 uur als hij niet heel moe is.
Heeft je kind snachts vaak een verstopte neus?: Nee, alleen als hij verkouden is. Dat is hij nu minder dan afgelopen najaar (net naar KDV en het was kouder weer)
Hoeveel uur slaapt je kind overdag? Ochtends een uur 9-10 en middags 13-15.
Maak je je kind wakker overdag als hij langer slaapt dan "de bedoeling is"?: Ja, we volgen het schema van de opvang nu hij in een dreumesgroep zit. Voorheen (2 weken geleden) sliep hij 09:00-10:30 en middags 13:30-15:00. Maar daar slapen ze allemaal 13-15 dus in overleg houden zij dit schema aan en wij volgen dit thuis. Ik laat hem uiterlijk tot 15:15 slapen. Later merk ik dat hij last krijgt snachts (vaker wakker of eerder wakker)
Geef je nog nachtvoeding?: Nee, afgebouwd met 9.5 maand. Wilde eigenlijk met 9 maand afbouwen maar toen was hij ziek.
Kan je kind snachts zelfstandig water drinken uit een fles wanneer nodig?: Ja, maar dit doen we nooit.
Heeft je kind nog een speen?: Ja
Heeft je kind veel last van verlatingsangst?: Nee, wel een periode gehad rond 8 maanden dat het hevig was. Nu niet meer.
2 jaar geleden
Heb je een slaaptraining met je kind gedaan?:
Nee
Geef je nog borstvoeding: Nee
Heb je een vast schema dat je hanteert door
de dag?: Ja
Gaat je kind na 4 uur wakker zijn na
middagslaapje naar bed?: Ja
Heeft je kind s’nachts vaak een verstopte
neus?: Nee
Hoeveel uur slaapt je kind overdag? 2-3uurtjes
Maak je je kind wakker overdag als hij langer
slaapt dan "de bedoeling is"?: Ligt eraan of we weg moeten of niet, anders niet.
Geef je nog nachtvoeding?: Nee
Kan je kind s’nachts zelfstandig water drinken
uit een fles wanneer nodig?: Ja, maar geen fles in zijn bed
Heeft je kind nog een speen?: Ja
Heeft je kind veel last van verlatingsangst?: Nee
2 jaar geleden
Heb je een slaaptraining met je kind gedaan?: Nee
Heb je een vast schema dat je hanteert door de dag?: Ja
Gaat je kind na 4 uur wakker zijn na middagslaapje naar bed?: Nee. vóór 3 uur standaard uit bed. Zodat hij rond half 7 de nacht in kan.
Heeft je kind snachts vaak een verstopte neus?: Nee
Hoeveel uur slaapt je kind overdag? Maximaal 2,5 uur
Maak je je kind wakker overdag als hij langer slaapt dan "de bedoeling is"?: Ja
Kan je kind snachts zelfstandig water drinken uit een fles wanneer nodig?: Nee
Heeft je kind nog een speen?: Nee. Onze kleine duimt
Heeft je kind veel last van verlatingsangst?: Nee
2 jaar geleden
Doorslapen: ja sinds 4 maanden
Slaaptraining: gecontroleerd laten huilen. Had hij soms nodig. We maakten het erger door hem uit bed te halen/troosten (en nog steeds als we dat doen.. dan kunnen we echt beter een uur naar beneden om compleet af te schakelen)
Samen slapen: nee, na ziekenhuis meteen eigen kamer en bed
Huilen voor het slapen: ja prikkelverwerking, heeft hij soms nodig. Is snel voorbij.
Borstvoeding: nooit gegeven
Vast schema: ja nagenoeg wel
Na 4u wakker naar bed savonds: tussen de 3 en 4 uur.
Vaak verstopte neus: laatste tijd wat vaker
Uur slaap overdag: gemiddeld 2,5u
Wakker maken: nooit gedaan
Nachtvoeding: nee sinds 4 maanden niet meer
Zelfstandig water drinken snachts: nooit aangeboden
Speen: nee wou hij niet meer sinds 3 maanden
Verlatingsangst: ja sinds 1 maand maar uit zich alleen met bijv. brengen naar de opvang
We hebben de eerste 2,5 maand struggles gehad door koemelkallergie waardoor we hem daarna wel hebben moeten leren slapen met ruis, zelfde ritueel, gecontroleerd huilen. Hier werkten troosten juist averechts maar ieder kind is anders. Hij is ook geen mega knuffelkont. Gelukkig alles snel goed gekomen.
2 jaar geleden
Doorslapen: ja
Slaaptraining : nee
Huilen voor slapen: alleen overdag nodig
Schema: ja redelijk
Na 4 uur wakker naar bed: nee
Hier is t meestal 3-3-3
Verstopte neus: nee
Overdag 2,5-3 uur slaap
Wakker maken: ja wanneer hij tot later dan 12:00 en later dan 16:30 wil slapen
Nachtvoeding: af en toe meestal niet
Water drinken uit fles: nee
Speen: nee
Verlatingsangst: begint te komen
2 jaar geleden
Slaaptraining: nee
Laten huilen: nee. Hij huilt niet
Borstvoeding: nooit gedaan
Vast schema: redelijk maar niet spastisch in
Na 4 uur wakker naar bed: ongeveer. Hoi gaat altijd tussen 18:30 uur en 19:00 uur naar bed
Wakker maken: nee
Zelfstandig drinken: ja
Speen: ja alleen met naar bed
Verlatingsangst: ja
2 jaar geleden
Slaaptraining: nee
Laten huilen: huilen niet, even jammeren wel
Bv: niet meer
Vast schema: wel regelmaat, maar niet vast op de klok
Wakkertijd: ongeveer ja
Slaap overdag: ongeveer 2,5 uur
Wakker maken: niet nodig
Drinken: kan zelfstandig drinken, maar doen we niet ‘s nachts
Speen: nee
Verlatingangst: valt mee
2 jaar geleden
• Ja, meestal slaapt ze door.
• Denk het, mijn eigen manier?
-> veel ernaast gezeten in het begin, bij erg overstuur even knuffelen en terug leggen. Maar wel echt in haar eigen bedje, en ik op een stoel ernaast. En dan steeds langer “weg” blijven/er naast zitten, dus toch eventjes laten huilen.
• We slapen niet meer samen. Ze heeft tot 8 maanden altijd snachts bij mij geslapen, maar vanaf 10 weken overdag wel in haar eigen bed/kamer.
• Ja ik laat haar huilen, het is vaak 4/5 minuutjes en dan slaapt ze. Mocht ze wel langer huilen, dan ga ik ongeveer elke 5 minuten terug. Even knuffelen en dan leg ik haar terug.
• Nee geen borstvoeding meer.
• Ja ongeveer een vast schema, ongeveer 3 uur wakker en dan slapen. Soms kan ik echt merken dat eerder moe is, zoals vandaag. Dan gaat ze dus echt wel eerder naar bed. Maar vanaf dat ze sochtends wakker is “reken” ik haar schema uit.
• Geen 4 uur, maar 3 uur. Mocht we erop uit gaan etc, dan kan ze wel een slaapje overslaan. En dan zorg ik dat ze deze de volgende dag kan inhalen.
• Nee geen verstopt neus, wel heeel veel gehad!
• Aantal uur overdag is zo enorm verschillend, maar gemiddeld zou ik zeggen 3/3,5 uur totaal.
• Ja ik maak haar van haar 2e dutje wakker: als ze om 5u nog slaapt. Anders wordt het mij savonds te laat. Omdat ze dus 3u wakker is, en dan weer om 8u naar bed kan.
• Nachtvoeding krijgt ze vanaf 10 weken al niet meer, ze “vroeg” er zelf niet meer om. We maakte haar eerst wakker, maar toen we daarmee stopte ging ze gewoon doorslapen.
• Nee snachts kan ze niet zelf water of wat dan ook drinken. Soms als ze meerdere keren wakker wordt, dan geef ik haar een paar slokjes water.
• Ja ze heeft een speen.
• Verlatingsangst begint sinds kort duidelijk weer minder te worden.
2 jaar geleden
Heb je een slaaptraining met je kind gedaan?: nee geen methode, maar wel altijd een vast ritueel
Slapen jullie samen?: Nee, ons bed is één grote speelmat voor haar😂
Laat je je kind huilen voor het slapen?: Nee, want ze huilt niet. Wel gedaan toen ze jonger was, toen had ze dat nodig. Uiteraard nooit te lang laten huilen.
Heb je een vast schema dat je hanteert door de dag?: Nee, we volgen haar behoefte. Alleen tussen de middag eten is vast.
Gaat je kind na 4 uur wakker zijn na middagslaapje naar bed?: nooit op gelet.
Heeft je kind snachts vaak een verstopte neus?: soms.
Hoeveel uur slaapt je kind overdag? Verschillend tussen de 30 en 90 minuten per slaapje. 2 stuks overdag.
Maak je je kind wakker overdag als hij langer slaapt dan "de bedoeling is"?: Nee, zal ze het wel nodig hebben.
Kan je kind snachts zelfstandig water drinken uit een fles wanneer nodig?: Nee
Heeft je kind nog een speen?: Nee, nooit gehad.
Heeft je kind veel last van verlatingsangst?: nee alleen bij mensen die ze niet goed kent.
2 jaar geleden
Hopelijk heb je er iets aan!
Doorslapen; ja, sinds we een bedomrander hebben en de spenen niet meer op de grond kunnen vallen.
Slaaptraining; nee
Samen slapen; nee
Laten huilen; nee
Borstvoeding; nooit gedaan
Vast schema; 2-3-4 ritme waarbij we het eerste dutje 09:30 uur beginnen, dit soms 3-3-4.
Na 4 uur wakker op bed: uiterlijk 4 uur, meestal na 3/3,5 uur.
Verstopte neus; nee
Slaap overdag; ongeveer 2,15 tot 3 uur
Wakker maken; alleen als hij met het ochtenddutje om 11:30 nog slaapt.
Nachtvoeding; nee
Water; nee
Speen; ja, 4 glow in the dark in bed
Verlatingsangst; nee
2 jaar geleden
Slaapt je kind door?: Jaa
Heb je een slaaptraining met je kind gedaan?: Geen slaaptraining wel een vast ritueel
Laat je je kind huilen voor het slapen?: We laten haar niet huilen maar wel jammeren.
Heb je een vast schema dat je hanteert door de dag?: Ja maar het gaat altijd anders 😂
Gaat je kind na 4 uur wakker zijn na middagslaapje naar bed?: ik let niet zoveel op de tijd als ze moe is leg ik haar neer.
Heeft je kind snachts vaak een verstopte neus?: Ja
Hoeveel uur slaapt je kind overdag? 4 uur 🙈
Maak je je kind wakker overdag als hij langer slaapt dan "de bedoeling is"?: Nee
Kan je kind snachts zelfstandig water drinken uit een fles wanneer nodig?: Ze krijgt snachts niks meer
Heeft je kind nog een speen?: Nee
Heeft je kind veel last van verlatingsangst?: Jaa
2 jaar geleden
Heb je een slaaptraining met je kind gedaan?: Nee Slapen jullie samen?: Nee
Laat je je kind huilen voor het slapen?: Nee, wel mopperen of kletsen
Geef je nog borstvoeding: KV, laatste fles 19 uur en eerste fles 7 uur.
Heb je een vast schema dat je hanteert door de dag?: Nee, zij bepaald 1 of 2 dutjes overdag. Vaststaand feit; niet slapen na 16 uur.
Gaat je kind na 4 uur wakker zijn na middagslaapje naar bed?: Ja&Nee. Als ze 10 uur eruit is gekomen mag ze 14 uur nog even naar bed. Sliep ze van 10-12 uur dan niet meer.
Heeft je kind snachts vaak een verstopte neus?: Soms
Hoeveel uur slaapt je kind overdag? Maak je je kind wakker overdag als hij langer slaapt dan "de bedoeling is"?: Nee, zij bepaald,maar gemiddeld 2 tot 3 uurtjes.
Kan je kind snachts zelfstandig water drinken uit een fles wanneer nodig?: Nee, krijgt ze niet.
Heeft je kind nog een speen?: Ja, alleen in bed.
Heeft je kind veel last van verlatingsangst?: Ja als papa of mama weg gaat 😅
2 jaar geleden
- slaapt door tenzij ziek o.i.d.
- geen slaaptraining gedaan
- slapen alleen samen als hij ziek is of overstuur in de nacht en lastig te troosten
- wij laten hem eigenlijk niet huilen, soms jammert hij een beetje en dat laten we dan wel tot hij echt gaat huilen
- tot 8,5 maand bv gegeven. Niet aan de borst heb alles gekolfd
- we hebben een vast schema en daar gaat hij goed op. Wakker rond 6:30, slapen van 9 tot 10:30. We maken hem na 1,5 u wakker tenzij hij ziek is.
En s middags van 13:30/14:00 tot 15:00/15:30 maximaal. Hij slaapt dus 3/3,5 u per dag
- geen last van verstopte neus
- geen nachtvoeding
- niet s nachts water drinken
- hij heeft een speen met in slaapvallen, spuugt hem vrij snel weer uit.
- op het moment heeft hij wel last van verlatingsangst… dat maakt het in slaapvallen lastig op het moment. Soms zijn we 2 uur bezig. Elke keer als ik wegloop krij-sen
2 jaar geleden
Slaapt door; ja
Slaaptraining; we hebbeb in januari hem wakker op bed gelegd en in die week werd het huilen steeds minder, en na een week viel hij zelfstandig in slaap! Zelfde met zijn dutjes.
Samen slapen; nee
Laten huilen voor het slapen; ligt aan het huilen!
Borstvoeding; nee
Vast schema; beetje. Hou me wel aan wakkertijd, ga liever niet over 4u wakker heen! Maar zn dutjes zijn elke dag anders laatste tijd..
Middagdutje; verschilt .. ik laat hem liever niet na 16u slapen, dan trek ik het liever door zodat hij 18u naar bed kan. Zijn middagdutje is dan ook vaak t kortst.
Vaak verstopte neus; nee eerder vaak een loopneus
Hoeveel uur slaap overdag; 1.5 a 2.5/3u
Wakker maken overdag; nee, behalve als we weg moeten natuurlijk.
Nachtvoeding; nee tenzij super huilend wakker worden of ziekzijn
'S nachts zelfstandig drinken; nee
Speen; ja
Verlatingsangst; nee, nooit gehad ook
Succes mama! 🍀💙
2 jaar geleden
Slaapt door : ja
Slaaptraining : nee
Samen slapen : nee
Laten huilen voor het slapen : hangt er van af hoe hij huilt
Vast schema : nee
Mijn kind gaat meestal na 2u - 3u wakker zijn al in bed door moeheid signalen
Snachts verstopt neus : nee wel loopneus als hem ziek is
Hoeveel uren overdag: 2-3
Nachtvoeding : nee tenzij hij het aangeeft van wel.
Water drinken snachts: nee
Speen: ja
Verlatingangst: nee
2 jaar geleden
-Slaapt door; nee
-Slaaptraining; pick up put down geprobeerd, kon het niet aanzien🙈 dus na 2 dagen gestopt....
-Samen; ja
-Huilen; nee
-BV; helaas niet
-4u wakker naar bed; nee, dan slaapt ie nog niet...
-Verstopte neus; soms
-Uren overdag; 1 a 1,5 u
-Nachtvoeding; yep, soms zelfs 2...
-Zelfstandig drinken in de nacht; Als ik de fles aangeef drinkt hij wel verder, vaak half slapend.
-Speen; ja, maar niet in de nacht.
-Verlatingsangst; staat bijna op z'n voorhoofd geschreven 😅
2 jaar geleden
Poeh, kan me voorstellen dat het je begint op te breken als het nog steeds zo heftig is. Hopelijk heb je er wat aan 🍀
- Ja, maar zelden tot na 6 uur, vaak tussen 5 en 6 wakker. Met geluk half 6 en dan rommelt en speelt ze nog wat tot 6 uur.
- Ja, met 5 maand pick up put down om zelfstandig te leren slapen. Sliep overigens pas na het afbouwen van de nachtvoedingen door rond de 8 a 9 maand.
- Nee, tenzij... Op vakantie wel, te veel indrukken, leerde lopen, toen samen geslapen. Thuis wel consequent weer in haar eigen bedje.
- Nee niet echt huilen, wel jammeren. Hoor het verschil duidelijk wanneer er echt iets is en dan gaan we er altijd heen.
- Ja, vaker de laatste tijd zelfs (veelal geborgenheid) nu ze zelf kan wijzen en 'daar' zegt...
- Ja, proberen we. Rond half 10 een half uur slapen, rond 13u max. 2 uur. Alleen tijdens de opvang werken ze hier niet mee en dat merken we vaak in de nacht en ochtend wel...
- Max. 4 uur na middagslaapje is de standaard, maar lukt ook niet altijd als het ritme vanuit de opvang overhoop ligt.
- Verkoudheid de laatste tijd niet meer
- Overdag rond de 2 a 2.5 uur
- Ja we maken wakker, vooral in de ochtend. Op de opvang doen ze dat niet, dan slaapt ze in de ochtend met gemak anderhalf uur en dan wil ze geen middagdut en dit zorgt echt voor drama nachten...
- Geen nachtvoedingen meer. Wel eens geprobeerd te voeden als ze voor 6u wakker is maar dat werkt hier echt averechts.
- Kan zelfstandig water drinken maar bieden we niet aan in de nacht
- Nooit een speen gehad (/gewild)
- Zeker, nu op z'n hevigst bij mij.