13 Reacties
2 jaar geleden
Begrijp goed dat dit een vervelende situatie voor jou is want je zit tussen twee vuren. Ik begrijp eigenlijk het probleem van jouw partner niet goed. Vgm is het in veel families normaal dat oma’s en opa’s een koosnaampje hebben om zo ook duidelijk te maken welke opa en oma er wordt bedoeld haha. Als het meer te maken heeft met de instabiele situatie tussen partner en schoonouders ipv met het woordje dan kunnen jullie mss proberen om te focussen op het herstellen/opbouwen van de relatie tussen hen. Mss leuke dingen organiseren of iets dergelijks?
2 jaar geleden
Het is heel lastig om verschillende namen bij verschillende kleinkinderen te hebben. Bij ons is het eigenlijk zo dat het koosnaampje wat bij het oudste kleinkind wordt 'verzonnen' geld ook voor de rest van de kinderen. Anders wordt het voor de kinderen veel te verwarrend.
Stel je bent op een familiefeest en de kinderen van je zus noemen oma Mimi, dan zal jullie kleine dit straks automatisch ook doen omdat de oudere kinderen haar ook zo noemen.
Ik denk meer dat het probleem niet zit met hoe jou moeder wordt genoemd maar dat je partner de slechte band met je ouders niet kan handelen en daardoor over het kleinste ding irritatie kan krijgen.
2 jaar geleden
Reactie op Mom161921
Het is heel lastig om verschillende namen bij verschillende kleinkinderen t ...
Dat is niet per se zo. Mijn tante is overleden en mijn oom is hertrouwd. De oudste kleinkinderen van mijn oom die mijn tante (en dus hun oma) gekend hebben, noemen de nieuwe vrouw van mijn oom bij haar voornaam. De jongste kleinkinderen die mijn tante (en dus hun biologische oma) niet gekend hebben, noemen de nieuwe vrouw van mijn oom 'oma'. Zo wordt ze zelfs door twee kinderen uit hetzelfde gezin door de één 'oma' genoemd en door de ander bij haar voornaam aangesproken. En dat vinden de kids heel normaal.
Dus als jullie liever willen dat ze door jullie zoon oma genoemd wordt, kun je dat echt wel aanleren denk ik. Als je zelf ook consequent naar je moeder verwijst als 'oma' i.p.v. 'Mimi' gaat jullie zoon dat ws ook doen.
Als de irritatie zo groot is dan is een gesprek sowieso goed.. anders groeit de irritatie alleen maar en door een gesprek kan er wederzijds begrip komen. Wat de uitkomst (Mimi of oma) ook is...
2 jaar geleden
Reactie op Mom161921
Het is heel lastig om verschillende namen bij verschillende kleinkinderen t ...
Ja precies ik denk dus ook zo dat Mimi nou eenmaal haar koosnaam is die de kinderen van mijn zus haar gegeven hebben en onze zoon automatisch haar ook Mimi gaan noemen.
Dat krijg ik er alleen bij hem niet in.
Ik denk ook dat de slechte band herstelt moet worden en dat dat het probleem is
2 jaar geleden
Eerlijk gezegd denk ik dat je veel meer een gesprek moet hebben met je vriend over wat je zelf al schrijft; een instabiele relatie. Hij lijkt zich nu te focussen op het woord, maar wat ligt er onder? Is dat echt allemaal gericht op het woord op zich of gaat dat toch veel meer over de relatie? Ook omdat hij het oppassen in wil trekken. Hij had waarschijnlijk bij een goede relatie anders gereageerd. Wat zou er voor hem moeten gebeuren om dat te verbeteren?
2 jaar geleden
In dit geval vind ik zelf echt dat de oma zelf mag kiezen hoe ze genoemd wil worden. Ik ken ook een oma die 'omi' genoemd wilde worden (ook handig voor het onderscheid tussen de 2 oma's). Lijkt me dat het probleem echt bij je vriend ligt, en lijkt me geen reden dat jouw kind gepest zou worden. Dat dit de rede zou zijn dat jouw ouders niet op mogen passen vind ik al helemaal absurd.
Het zal inderdaad liggen aan de al slechte relatie. Daar zal gewoon aan gewerkt moeten worden.
2 jaar geleden
Reactie op Mel2190
Hij vind het een kinderachtig woord. En denkt ook dat als hij later zegt op ...
Als dit de reden is die hij aangeeft denk ik dat zijn onderliggende slechte relatie met je ouders eerder de reden is en dat hij daar ook eerlijk over moet zijn naar zichzelf en jou.
2 jaar geleden
Ik zou zelf het gesprek met oma aangaan ipv m’n partner dit te laten doen.
2 jaar geleden
Ik zou daarin de wensen respecteren van je man en dat jij dat tegen je moeder zegt. En ook niet zeggen dat hij dat vindt maar dat jullie dat samen niet willen.