12 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb dagen gehad dat ik het geduld niet had en m’n dochtertje wel liet huilen, maar in het begin ook vooral veel geduld gezocht voor de pickup put down methode. Ook overdag haar eerst in slaap gewiegd (of met een fles) en daarna in haar ledikant neergelegd.
Sinds ze 6 maanden is geef ik haar overdag meer de ruimte om zelf in slaap te vallen. Dus ik leg haar dan gewoon neer, zij legt haar hoofdje op haar kussen wanneer ze zover is om echt te slapen en weg is ze.
Ik woon in een studio zonder extra slaapkamer dus ze ziet me continu, maar zelfs tijdens het douchen legde ik haar erin zodat ze de kans kreeg om zelf te slapen.
Kijk maar wat werkt voor jullie!
2 jaar geleden
Wij hebben een vorm van de chair methode gebruikt..kwam ik later achter.
Wij zijn al heel vroeg begonnen hiermee en dit is in methode steeds verder afgebouwd.
Wat we nu doen
Fles op de kamer
Halverwege fles omkleden
Laatste deel fles in slaapzak
Samen gordijnen dicht doen
In bedje
Verhaaltje
Aai en kus, knuffel erbij en speen
En kamer verlaten. Ze slaapt dan in 5 min.
Let wel Wij komen van een tijd af dat ze er 3uur over deed! Ook overdag.
Dit is steeds verder terug gezakt in tijd
We zijn begonnen met in het ledikantje slapen vanaf dag 1. Ze kent dus geen andere omgeving en minimaal de helft van de slaapjes zijn altijd daar gedaan vanaf het begin.
Ze is dus heel gewend aan haar kamer dus mogelijk kost het voor jullie meer moeite?
Stap 1 was haar rustig krijgen in je armen en vervolgens in bed leggen en blijven neuriën en naast het bedje gaan zitten.
Eerst hand op de borst, vervolgens stoppen met neuriën, vervolgens hand naast haar, hand buiten bed en dan gewoon stil blijven zitten voor ongeveer 10 min.
Alleen ademen en absoluut geen oogcontact.
Dat oogcontact was ook afbouwen in het begin trouwens.
Toen die haar voldoende vertrouwen gaf om rustig te liggen, dan opstaan en kamer verlaten.
Begin was dit een half uur en mogelijk sliep ze al bijna maar hebben dit wel afgebouwd.
Eenmaal in bedje halen we haar alleen uit bed als er verschoond moet worden of met extreme honger. Anders blijft ze in bed. Ook daarin zijn we heel strikt en dat helpt haar enorm om te weten waar ze aan toe is
2 jaar geleden
Wij wiegen onze zoon van 11 maanden nog. In de avond valt hij op schoot in slaap aan de fles. Wij proberen zo nu en dan hem de ruimte te geven om zelf in slaap te vallen. Meestal draag en wieg ik hem even, zing/neurie slaap kindje slaap en leg hem dan weg. Meestal gaat hij staan of zitten maar dan leg ik hem nog een aantal keren op zijn rug, soms laat ik hem en dan valt ie zittend voorover gebogen in slaap.
Ik heb de cursus van happybabycoach aangeschaft, klinkt misschien gek maar daarin gaf ze als tip om je kleintje uit te leggen dat je hem/haar wilt leren zelf te laten slapen maar dat je erbij bent om erbij te helpen. Ook als kindje huilt troosten en bevestigen dat je snapt dat het lastig is etc. Ik ben dus de hele tijd bij hem gebleven (aaien, handje vasthouden, naast het ledikant zitten/liggen) tot hij zelf in slaap viel. Door het op die manier te bekijken voelde ik mij ook minder rot om hem te zien huilen, ik help hem immers wat zelfstandiger te worden. Wanneer ik het zielig vond pakte ik hem wel gewoon uit bed om hem te knuffelen en troosten. Ik denk dat huilen onvermijdelijk is bij elke methode voor (leren) zelfstandig slapen maar dat je een manier moet vinden om er mee om te gaan en voor jezelf moet nagaan tot hoe ver je er prettig bij voelt.
Wij hebben nu ook een slaapknuffel, die geef ik hem wanneer we de laatste fles doen, en leg ik bij hem in bed. Ik hoop daarmee dat hij een fijne slaap associatie krijgt. Sinds hij slaapt met zijn konijntje merk ik ook dat hij in de ochtend niet direct huilt als hij wakker wordt maar dat hij nog even rustig gaat kletsen/knuffelen met zijn konijntje.
Heb het eigenlijk een beetje los gelaten en denk dat het wel goed komt met de tijd. We proberen het nog wel af en toe maar voor de rest van de tijd dragen of wiegen we hem gewoon. Oma’s doen dit ook als ze oppassen of als hij gaat logeren.
2 jaar geleden
Wij waren begonnen met onze dochter zelf inslaap te leren vallen omdat ze in de nacht vaak wakker werd en dan ook niet zelf in slaap kon vallen. Zij viel ook altijd bij mij aan de borst in slaap en dan legde ik haar na een half uur neer. Wij deden zwz aan co-sleeping dus lag ze al bij ons in bed maar hier wilde ik vanaf omdat ik hyper alert was op al haar geluiden en bewegingen en daardoor niet echt kon uitrusten.
Ik weet niet precies wat bij ons gewerkt heeft maar wij zijn begonnen met (in onze ogen onschuldige) slaap associaties aanleren zoals slapen met een white noise machine aan en een knuffel. Zodra we een vaste routine hadden met de nieuwe associaties zijn we ermee begonnen dat haar vader haar voor de dutjes neerlegde. (Deed hij hiervoor niet omdat ze dus alleen aan de borst in slaap viel). Hierbij maakte hij gebruik van de shush pat methode. Zodra de dutjes goed gingen hebben we ook de nachten door hem laten doen. Toen zijn vakantie voorbij was heb ik weer veel overgenomen maar zo kwamen we van het in slaap vallen aan de borst af.
De shush pat methode hebben we doorgezet en afgebouwd tot het niet meer nodig was en nu valt ze gelukkig zelfstandig in slaap. Soms gaat ze gelijk rustig liggen, soms gaat ze nog even met haar knuffel spelen en soms klaagt ze even. Het heeft begin tot eind wel 4 maanden geduurd vanwege ziekte en omdat we het met hele kleine stappen deden.
2 jaar geleden
Op Instagram zijn @thenewsleepcoach en @bureauvanslaap interessant om te volgen. Ze delen heel veel tips om je kindje liefdevol te laten slapen, zonder huilen. Wie weet heb je er wat aan!
2 jaar geleden
Mijn zoontje slaapt al heel lang zelfstandig. Wij zijn hier vanaf 7 a 8 weken mee gestart. Toen lukte dat niet maar vanaf 12 weken wel. Tot 6 maanden ging hij savonds in zn eigen kamer naar bed en vanaf de voeding (bv) bij mij. Op een gegeven moment was hij erg verkouden en sliep hij op zn eigen kamer beter. Vanaf toen slaapt hij altijd alleen.
In het begin zaten we altijd bij hem tot hij sliep en daarna liepen we in en uit de kamer. We lieten hem wel jengelen maar niet krijsen of overstuur worden. Nu als hij een lastige avond of nacht heeft, doen we dat nog steeds. Ik houd geen minuten bij. Doe alles op gevoel. Hij heeft spenen en een slaapdoekje en dat is voor hem voldoende.
Ik denk niet dat je het zonder huilen kan doen. Ze moeten er doorheen. Het gaat er in mijn beleving om dat ze je nabijheid voelen en weten dat je er altijd voor ze zal zijn. Dat zeg ik ook vaak.
2 jaar geleden
https://happybabycoach.com/aanbod/liefdevol-zelfstandig-slapen/ vind ik echt een aanrader
2 jaar geleden
Wij moesten de eerste maanden altijd wiegen. Zelfstandig leren slapen door h te wiegen en dan half wakker weg te leggen en steeds wat wakkerder. Ook hebben we nu een vast ritueeltje op de kamer (even gedag zeggen tegen een schilderijtje en een muziekdoosje aan). In bed speelt hij vaak met zijn knuffel en valt dan in slaap. We hebben ook echt wel momenten gehad dat hij echt moest huilen, dan stellen we hem gerust en wachten we 5 min. Als ik te snel heen ga raakt hij juist meer overstuur. Meestal is hij daarna ook wel stil (is vaak na een heel drukke dag of een dag met oververmoeidheid)
2 jaar geleden
Hier gaat het net als bij jou, hij valt aan de borst in slaap, leg hem in zijn bedje en dan slaapt hij een paar uurtjes en komt dan bij mij in bed (wel wat eerder meestal rond 23 uur). Zoals ik het begrijp gaat het vooral om het in slaap vallen en het logeren. Kan je dan niet ‘gewoon’ hem de fles geven ipv de borst en verder niks veranderen? Dan kan hij als of bij jou of oma/opa lekker melk drinken, in slaap vallen op schoot en in bed gelegd worden.
Het zijn echt fases hoor uiteindelijk willen de meeste kindjes in hun eigen bedjes slapen, bij mijn oudste twee net zo en de jongste heeft wat meer mij nodig in de nacht maar heb alle vertrouwen dat hij straks ook lekker in eigen bedje gaat slapen en weet zeker dat ik hem ga missen 🙈 Succes 🥰