55 Reacties

2 jaar geleden

Tja het is een keuze maar ik heb er wel een oordeel over en vind het gewoon ...
Even voor de duidelijkheid. Ik heb om niemands oordeel of mening gevraagd. Ik wist niet dat het slecht was. Ik las het gisteren toevallig, maar kon niet precies redenen vinden waarom het slecht is. Dus daarom dat ik het via hier vraag, voor de moeders/vaders die misschien wat meer kennis ervan hebben. Het is namelijk nogsteeds allemaal nieuw voor me. Ik leer ook nogsteeds wat wel en niet goed is voor mijn kind. En om te gaan vergelijken met lucifers, hoe is dat hetzelfde als babyspeelgoed? Een normaal antwoord met waarom het wel of niet goed is, is al genoeg.

2 jaar geleden

Reactie op Baby3juni

Eens.. weten dat het verkeerd is maar hopen op mensen die het ook gebruiken ...
Sorrie perfecte mama dat ik nog dingen moet leren. Niet iedereen weet gelijk alles zoals jij.

2 jaar geleden

Sorrie perfecte mama dat ik nog dingen moet leren. Niet iedereen weet gelij ...
Je las dat het niet goed is en gaat daarna over op af en toe kan geen kwaad.. ja dan snap ik het gewoon niet

2 jaar geleden

Reactie op Baby3juni

Je las dat het niet goed is en gaat daarna over op af en toe kan geen kwaad ...
Ja jammer dat je het niet snapt. Maar het ging mij erom waarom het slecht is. Of ik het daarna gebruik of niet is aan mij.

2 jaar geleden

Tja het is altijd lastig te vinden wat nu precies de reden in. Om die veiligheid zou ik ook denken tja, die van ons kruipt en trekt zichzelf op, dus die kan net zo goed overal bij. Dat is gewoon een kwestie van goed opletten en het huis veilig inrichten. Ik lees altijd veel tegenstrijdigheden maar over zo'n loopding zijn de meeste het geloof ik wel eens dat het niet goed is. Wij hebben er bewust geen gekocht maar wij hadden ook geen wipstoeltje en niet eens een box. Onze dochter heeft altijd op tafel in een babynestje en later op de grond gelegen. Wij zijn wel wat snel (5,5 maand) begonnen met een kinderstoel om die reden en ze wilde heel graag zitten en ik hielp haar dan wel om in zithouding te spelen. Daar hoor je wisselende verhalen over, ik heb er goed op gelet dat we de overgang van zit naar kruiphouding veel deden oefenen (dus veel speeltjes laten pakken en met name over mijn been heen). Uiteindelijk kon ze met 7,5 maand zelf naar zit komen, met precies 8 maanden kroop ze rond en een maand later trok ze zichzelf op. Ik denk persoonlijk wel dat je je kind in de ontwikkeling beperkt, als jij het al voor ze doet hoeven ze het niet zelf te doen en leren ze het dus veel later. Maar ik herken ook wel hoe leuk een kind het kan vinden. Hier wilde ze met een maand of 5 ook echt niet de hele dag op haar rug of buik liggen en kon ze al best goed zelf zitten, dus hebben we dat ook regelmatig gedaan. Of het echt slecht is zou je aan een fysio ofzo moeten vragen, er wordt over het algemeen heel voorzichtig gedaan met baby's, als er maar een klein beetje kans is dat ze er last van krijgen wordt het al afgeraden.

2 jaar geleden

Even voor de duidelijkheid. Ik heb om niemands oordeel of mening gevraagd. ...
Ik had misschien uitgebreider in mn tekst moeten zijn. Jij vraagt er idd niet om. Mijn reactie was meer een reactie in dit topic op wat ik heb gelezen en niet meer specifiek op jouw vraag. Veilig NL en de consumentenbond willen dat de stoeltjes uit de handel worden gehaald. Dat lijkt me genoeg argument om zo'n stoel niet aan te bieden. Je kind heeft geen keuze en natuurlijk vindt je kind het leuk. Dat zielig op de rug liggen is een emotie die je zelf verbindt aan het kind obv je eigen ervaringen. Net als ijsjes aan je baby willen geven. Ze weten nog helemaal niet wat er te koop is in de wereld. Op de rug liggen is niet zielig, net als geen ijsjes geven. Althans zo probeer ik er naar te kijken. Ik koop ook niet zomaar iets zonder eerst te onderzoeken hoe en wat. Ze verkopen zoveel dingen tegenwoordig. Anders kan je ook altijd het cb nog even bellen hoe zij er in staan en qua uitleg waarom niet.

2 jaar geleden

Reactie op Baby56

Tja het is altijd lastig te vinden wat nu precies de reden in. Om die veili ...
Ja ik begrijp dat het in bepaalde opzichten idd niet goed is. Alles wat onveilig is hebben we al weggehaald en natuurlijk is er altijd wel iemand bij die dan op hem let. Het probleem is dan ook dat hij constant afwisseling wilt. Ik laat hem zoveel mogelijk op de grond, zodat hij uit zichzelf alles leert. De loopauto hebben we cadeau gekregen en we gebruiken het ook pas 2/2,5 weken. En niet om te helpen leren, maar puur omdat hij het gewoon leuk vindt om erin te zitten. Idd wat je zegt beste is dan even aan een fysio vragen, zodat ik ook wat duidelijkere antwoorden kan krijgen. Bedankt☺️

2 jaar geleden

Ja jammer dat je het niet snapt. Maar het ging mij erom waarom het slecht i ...
Oké maar dan heb je nu wel voldoende informatie denk ik 😊

2 jaar geleden

Heb ook gelezen dat het niet wordt aangeraden en een aantal moeders om mij heen gebruiken het ook niet gaven ze aan. Een andere moeder die k ken gebruikte het wel en haar kind trok aan alles waar ze bij kon. Zo trok ze uiteindelijk aan een plant in een grote plantenbak die op haar viel. Ik heb er eerlijk gezegd ook aan gedacht, voor max een kwartier per dag met toezicht. Maar toen dacht k weer voor die ene kwartier hoef ik zo een ding thuis niet hebben, neemt alleen maar ruimte in beslag. Ik laat mijn zoon heel vaak gwn op de grond liggen met zijn speelgoed. Soms als ik er bij ga zitten, laat ik hem even zitten om zittend met bepaalde speelgoed te spelen want hij kan nog niet zelfstandig zitten en valt wel eens achterover.

2 jaar geleden

Mijn dochtertje is 8,5 maand nu en die ging er al in met 6,5 maand maar ze is best wel snel in alles ze kon toen al zelf gaan zitten vanuit de lig houding en nu kan ze zelf ookal vanuit de zitpositie op de grond gaan staan. Ze vind het heel leuk in de loopwagentje en ze zit er soms 10 min in en soms wat langer, denk dat het slecht is als ze zo de hele dag erin zou zitten maar die paar minuten zullen niet zo erg zijn

2 jaar geleden

Ik werk als kinderfysio. Het antwoord wat je daar gaat krijgen is eigenlijk wat toch al wel in een aantal reacties terug komt. Liever niet. Het wordt echt niet voor niets afgeraden. Maarja zolang het verkocht blijft worden, blijven mensen het gebruiken. Door je kindje veel op de grond te leggen, kunnen ze zelf proberen te ontwikkelen. Op het moment dat ze zelf kunnen rollen, kruipen, komen zitten etc kunnen ze zelf de afwisseling op zoeken waar ze aan toe zijn. Ook zijn ze dan bezig met spelvormen die goed bij hun ontwikkelingsniveau passen. Door zelf te rollen/kruipen zijn de hersenen in ontwikkeling en leert het lichaam met links/ rechts samen werken. Als je kindje gewend raakt in het zitten in zo’n stoeltje, dan zal het dat steeds leuker vinden en het spelen op de grond steeds minder leuk. Dan is de kans op mopperen dus steeds groter. Waardoor ze waarschijnlijk toch meer tijd in het stoeltje gaan. Ze willen dan namelijk niet meer anders. En dat is logisch, want hun wereld is veel groter in dat stoeltje dan op hun rug waar ze dan nog niet zo veel kunnen. Dus het levert vaak een hoop frustratie op. Daarnaast zitten bijna alle stoeltjes te hoog, waardoor kindjes op hun tenen de grond kunnen raken en kunnen afzetten. Zo leren ze meer op hun tenen te staan en te lopen, iets wat je juist niet wil. Je wil graag een goede afwikkeling in het lopen hebben waarbij ze op hun hakken landen en dan op platte voeten komen.

2 jaar geleden

Reactie op Cr10

Ik werk als kinderfysio. Het antwoord wat je daar gaat krijgen is eigenlij ...
Dankjewel voor de uitleg. Ja het was al wel duidelijk dat het niet goed is, maar zo weet ik in ieder geval waarom😊

2 jaar geleden

Ik zie er geen kwaad in. Zoontje heeft er ook ingezeten, is 2,5 jaar en heeft zich prima ontwikkeld. Dochtertje zit er nu ook in. (Natuurlijk geen uren) 😜

2 jaar geleden

Ik zou het zelf niet gekocht hebben ivm dat het afgeraden wordt. Maar mijn ouders hebben het gegeven. Ze hadden het over kunnen kopen voor een prijsje van vrienden. Nieuw zou ik het ook niet aanvaard hebben. Hier zit hij er ook niet lang in en al zeker niet iedere dag anders max 15 min. Hij is er niet zo gek van maar amuseert zich er wel mee. Zoals iemand al zei hoe zijn wij zelf ooit groot gebracht ?! Ik zeg nu al letterlijk bij alles tegen mijn mama dat de tijden en adviezen veranderd zijn. Ze lacht me dan ook vaak uit 🤭 Maar ik mankeer helemaal niets en ben kerngezond. Was alles dan zo slecht vroeger ?! Natuurlijk worden er meer onderzoeken gedaan naar alles en daar ben ik blij om. Maar sommige botte reacties zijn weer zo overdreven hier 🤔

2 jaar geleden

Reactie op bébé5juni

Ik zou het zelf niet gekocht hebben ivm dat het afgeraden wordt. Maar mijn ...
Ik krijg van het argument 'hoe zijn wij groot gebracht' ook zo'n irritatiegevoel. Nee, je mankeert niks maar dat betekent toch niet dat daarmee alle huidige inzichten dus onzinnig zijn? Ze wisten toen ook niet beter. Of doe jij ook nog steeds de deur dicht als je kind huilend in bed ligt onder de noemer zn buik is en zn luier is leeg? Mn moeder heeft er immers ook niks aan over gehouden? En zit jij zonder gordel in de auto omdat je overgroot opa ook nooit verongelukt is? En rook je een eind weg omdat de buurman nooit longkanker heeft gekregen? Als adviezen een duidelijke onderbouwing hebben, dan vind ik zo'n argument geen hout snijden. De inzichten zijn veranderd gedurende de jaren en dat betekent niet dat het vroeger altijd allemaal verkeerd ging maar waarom zou je bepaalde risico's willen lopen? Ik denk trouwens dat ze vroeger helemaal geen loopstoel en babybouncer hadden (maar dat terzijde) 😉

2 jaar geleden

Even voor de duidelijkheid. Ik heb om niemands oordeel of mening gevraagd. ...
Wij gebruiken het hier thuis ook gewoon lekker. Ze vind het super fijn. Als je afwisseling aanbied dan kunnen ze immers genoeg zaken ontwikkelen. Zoals hierboven vermeld zal je kind er zeker geen handicap aan over houden of beperking .. kleinzichtig gewoon... dat is gewoon iets herhalen waarvan je het hele verhaal niet kent en andere mensen voor niets bang maken. argument van knuffeldoekjes slaagt ook op niets .. worden idd verkocht omdat je er perfect zelf veilig mee kan omgaan zoals een loopwagentje. Laat je kleine gewoon lekker zich amuseren ♥️

2 jaar geleden

Dankjewel voor de uitleg. Ja het was al wel duidelijk dat het niet goed is, ...
Goed dat je de vraag stelt hoor en fijn dat CR10 hier uitgebreid op antwoordt. Wij hadden er ook een gekregen en uit twijfel (en omdat ik hem MEGA lelijk vind 🙊) nog niet gebruikt, maar nu goede argumenten om m weg te doen.

2 jaar geleden

Reactie op Cr10

Ik werk als kinderfysio. Het antwoord wat je daar gaat krijgen is eigenlij ...
Zou ik jou aanvullend mogen vragen, hoe zit het met loopfietsjes of van die diertjes waar ze op kunnen zitten? 🧐

2 jaar geleden

Ik krijg van het argument 'hoe zijn wij groot gebracht' ook zo'n irritatieg ...
Overdreven veel onnodige en rare vergelijkingen… Lucifers, gordel, buurman met longkanker… We zijn trouwens niet allemaal even oud. In ‘mijn tijd’ hadden ze al loopstoeltjes en baby bouncers, ook even terzijde 😌

2 jaar geleden

Ik heb het als baby ook gehad, volgens mijn moeder vond ik het geweldig en ik kon dan ook vrij snel lopen MAAR later heb ik veel problemen gehad met mijn heupen, lopen, beenspieren… Dus doe het aub niet… ik snap dat het heel verleidelijk is maar het is het echt niet waard… !