11 Reacties
2 jaar geleden
In de ochtend een fles melk 180+6melk (#2) en een granenpapje of boterham met dun beleg
Tussendoor in stukjes gesnedem zacht fruit
Als lunch 2 boterhammen met dun beleg en wat stukjes komkommer of tomaatjes oid
Tussendoor een fles melk 120+4
Als avondeten vaak bijna hetzelfde wat wij hebben maar dan bereid zonder zout of extreme kruiden, soms maak ik van de groenten een pannenkoek (gaat er altijd in!)
Voor het slapen de laatste fles melk 180+6
Dan slaapt ze meestal van 18:30/19:00 tot 6:30 馃槏
2 jaar geleden
In de ochtend maak ik van de fles (120cc) havermout pap, met noten, zaden en fruit er door heen. Vaak ook nog een schep amandel of dadel pasta.
Na het eerste dutje een stuk fruit, gestoomde appel, een peer, mango of rijpe kiwi.
Lunch 2 stukken brood, of als ik vrij ben maak ik er een feestje van. Dus bananen pannekoeken of wortel poffertjes.
Tussendoor nog komkommer, havermout koekje, of iets vergelijkbaars. Op de opvang eet ze vaak een cracker met smeerkaas.
Avond eten eet ze bijna hetzelfde als wat wij eten, of als wij wat eten wat zij niet kan eten dan maakt ik snel wat, stamppot met zoete aardappel of pasta is favoriet. Na de maaltijd yoghurt met lijnzaad.
Voor het slapen nog een fles, bieden 180cc aan maar drinkt ze vaak niet op.
Mijn dochter houd van eten, en ik vind het heerlijk om van alles te bereiden en te maken, ze eet alles in stukken en pureer niks meer. Ze heeft zelf heel geleidelijk de flessen afgebouwd, vind het echte eten veel interessanter.
2 jaar geleden
Dochtertje van 9,5 maanden hier: Meestal slaapt ze door tot een uur of 8.00, dan een fles 150+5 en nog een dutje van een uurtje ongeveer.
Dan meestal spelen, fruithapje (zelfgemaakt) 75gr of 6 ijsblokjes rond een uur of 10.00. Water en een beetje pap erdoor mixen om aan te dikken, want dat is echt een wondermiddel voor knoeien.
Fles 90+3 rond 11.00-12.00 en naar bed. Rond 13.00-14.00 weer eruit. Gelijk even een groentehapje met vlees of vis (zelfgemaakt) 75gr ongeveer of 6 ijsblokjes (soms +1 voor vlees).
Meestal om 15.00 uur weer een slaapje en dan rond 17.00 haar tweede warme groente hapje, zelfde smaak als vorige keer.
Bij ons werkt het vooral goed om te blijven nieuwe smaken introduceren. 2 ingredi毛nten die ze al kende met 1-2 nieuwe smaken. Elke 1 tot 2 weken maak ik een nieuwe batch van groente of fruit met foodprocessor en vries het in ijsblokjes en na een dag in grote diepvrieszakken. Maar zelfs als je potjes koopt zal het vast wel helpen om steeds wat anders te halen om de zoveel tijd.
En daarnaast probeer ik creatief te blijven: ze eet haar brood niet zo goed de laatste tijd bijvoorbeeld, dus dan deed ik het van de week super klein scheuren en door haar groentehapje en nu vind ze het weer heerlijk!
Meer texturen aanbrengen in het hapje misschien ook? Ik doe er soms wat olijfolie of water bij en doe dan wat (volkoren) soepstengels verkruimelen en erdoor. Dan zie je haar ogen weer gloeien omdat ze het leuk vind uitgedaagd te worden als het gaat om "kauwen zoals pappa en mamma" (of iets dergelijks). Zelf laten helpen deed het eerst ook helpen, maar nu is het weer even over.
Bij ons zitten we wel nog met dat ze te weinig drinkt af en toe. 馃槄
2 jaar geleden
Ontbijt: bordje van 210cc pap met thee
Tussendoor: 2 a 3 stuks fruit in kleine stukjes met water of thee
Lunch: 1 a 1,5 boterham in reepjes met notenpasta/avocado/huttenkase oid. Daarna een fles van 180cc, maar deze zijn we aan het afbouwen, aangezien hij steeds meer brood eet. Dus ik gok over 2 weken valt deze fles weg en krijgt hij water of thee erbij.
Tussendoor: stukjes avocado/ snoeptomaat, beetje yoghurt met fruit en kaneel of iets van een cracker/maisvingers met water of thee.
Diner: een uitgeklede versie van wat wij eten, aangezien we nogal van kruiden, knoflook en pit houden haha. Heel soms krijgt hij een potje als we ergens heen gaan of ik maak de ene dag wat meer zodat hij er 2 of 3 dagen van kan eten. Voorbeeld van gister; broccoli, tomaat, kidneybonen, rijst en avocado met olijfolie en groene kruiden.
Voor het slapen: fles 210cc.
Hij is gelukkig dol op eten en drinken, vooral nu er meer structuur/stukjes in zit en hij veel zelf mag doen. Misschien is jouw baby hier ook aan toe?
2 jaar geleden
Ons zoontje is 10mnd & krijgt;
Papfles van 210+7+4/4,5
Fruit potje of 'gewoon' fruit, rapley zegmaar?
Soms nog een tussendoortje, meestal dan een crackotte.
2 boterhammen met iets erop met wat slokken koemelk/water/babythee/dixsap, drinken en eten doet hij zelf en ik kijk toe 馃槀.
Tussendoortje kan van alles zijn, nog een keer wat fruit, koekje, crackotte ga zo maar door.
Potje 200gr/250gr of eigen bewaard eten.
Avondfles van 90 of 120cc.
2 jaar geleden
Dan zou ik beginnen met stukjes geven want waarschijnlijk wil hij/zij geen pap meer
2 jaar geleden
Hier ziet het er als volgt uit, ongeveer, want tijden wisselen wel wat en voeden Melk op verzoek;
Bij wakker worden in de ochtend 90 ml water
Rond 10/half 11 200 gram fruithap (eet vaak niet alles op).
Rond half 2 iets van stukjes maisvinger en soms nog knijpfruitje oid als hij in de ochtend niet al het fruit op heeft
Rond half 4/4uur +- 150ml melk
Tussen 6 en half 7 200gram groentehap (eet ie vaak ook niet helemaal op).
Als niet alles op was daarna nog een beetje (75ml ofzo) yoghurt of kwark oid.
Rond half 9/9uur 210 melk of 250 papfles
In de nacht nog 250melk verdeeld in 2 voedingen meestal. (Soms maar 1 x en dan 150 totaal).
Verder word er gedurende de dag water/koude thee etc gedronken. Dat zal zn 240ml totaal zijn.
2 jaar geleden
7:30 Pap fles 210 + 1 snee brood
9:00150 gram fruit
12:00 2 boterhammen tussen de middag
15:00 50 gram fruit 50 gram yoghurt
17:00 250 gram warm eten
19:00 fles 210
2 jaar geleden
Toen onze zoon begon te klieren bij het eten van de prakjes zijn we gauw over gegaan op meer stukjes.
Nu eet hij alles zelf, in stukjes. Soms als we haast hebben of als hij zich niet zo lekker voelt nog wel een prakje.
7:00 Fles 210+7 en 4-5 schepjes granen
9:00 Fruit 1-2 stuks (meestal 2 soorten) met water of thee
12:00 Brood met beleg en 180+6
15:00/15:30 Snack
17:00 AVG of pasta/rijst
19:00 Fles 210+7