62 Reacties
2 jaar geleden
Elk kindje ontwikkelt op z’n eigen tempo.. mocht het echter heel lang duren kunnen ze wel naar fysio gaan uiteindelijk. Maarrrr volgens mij hoeven ze dit nog niet te doen perse
2 jaar geleden
Dat weet ik. En eigen tempo is oke. Dat zei ik al ;-) Maar toch houdt het me bezig.
Misschien door iedereen die vraagt of hij zich al optrekt. Of mijn moeder die roept dat ik met een jaar al liep. Of alle kleine kinderen in mijn omgeving die net na een jaar al lopen. Ik weet het niet.... Misschien meet ik me teveel met anderen. Daarom wel fijn om te merken dat er meer zijn die gelijk lopen met onze zoon
2 jaar geleden
Ik herken het wel. Onze kleine zit wel zelfstandig, maar kan niet zelfstandig tot zit komen, hij snapt het denk ik gewoon niet. Hij tijgert sinds een maand, maar zich ergens aan optrekken doet hij echt niet, behalve aan ons. Als we onze handen uitstrekken dan kan hij het makkelijk, hij heeft vooral veel kracht in zijn benen.
Sinds 1,5 week loopt hij langs meubels, maar moeten wij hem daar dus neerzetten. Het liefst wil hij de hele dag lopen aan de hand en stapjes zetten doet hij ook al heel goed en staat soms even los. Maar optrekken en kruipen en zelfstandig zitten, nee. Cb zegt dat ik mij geen zorgen moet maken, want de kracht is er wel. Hij slaat alleen stappen over. Wie weet loopt hij al snel.
Maar soms denk ik wel, het zou voor hem zelf wel leuker zijn als hij zelf kan bepalen waar hij heen wil, nu is er soms frustratie.
Is hij met andere dingen wel snel? Handjes klappen of kletsen bijv? Dat hoor je ook wel vaak
2 jaar geleden
Bij ons ook hoor, eentje vd twee tijgert zelfs nog niet. De ander heb ik vd week gewoon met korte broek en shirt laten tijgeren buiten. Hij
Vond t geen
Probleem geloof ik. Ik deel je zorg hoor. Hoop ook dat ze t kruipen snel leren
2 jaar geleden
Als ze toch eens alles zouden doen wat ik graag zou willen ☺️ moeilijk is t hè!
2 jaar geleden
Reactie op Astrid Mellema
Ik herken het wel. Onze kleine zit wel zelfstandig, maar kan niet zelfstand ...
Onze zoon kan wel zijn benen recht houden als ik hem neerzet. Maar gaat dan helemaal met zn kont naar achter hangen en blijven staan sowieso niet. In zijn kinderstoel gaat hij wel steeds staan.
Blijven zitten kan hij wel goed. En probeer hem nu te leren hoe hij vanuit daar zelf moet gaan liggen. Dat lukt hem vaak wel zelf.
In zijn handen klappen doet hij niet. Zwaaien begint langzaam door van te komen. Brabbelen doet hij non-stop en zegt bal, papa, da(g), poe(s) en boe(k). Ook kan hij wel pincetgreep enzo. Dus in basis niet dat hij motorisch onwijs achterblijft. Denk eerder dat hij het allemaal wel prima vind. Ga vooral aan mezelf twijfelen. Moet ik hem meet stimuleren? Maak ik het hem niet te makkelijk etc. Uiteindelijk leert ie heus wel lopen en hij hoeft het ook niet volgende week te kunnen. Maar enige ontwikkeling zien zou leuk zijn, dart is het meer denk ik
2 jaar geleden
Hier hebben wij het juist andersom.. staan, zelfstandig zitten en langs meubels lopen geen probleem, maar ik heb nog in de verste verte geen woord gehoord dat op papa, mama, bal of poes lijkt gehoord!
De ene doet dit eerder en de ander weer wat anders. Ik zou me niet teveel zorgen maken. En anders zou je het met het CB kunnen overleggen?
2 jaar geleden
Reactie op Marloesj89
Als ze toch eens alles zouden doen wat ik graag zou willen ☺️ moeilijk is t ...
Haha ja. Vooral voor mezelf. Want ik wil hem niet pushen. Hij mag de wereld in zijn eigen tempo ontdekken. Maar tegelijk constant het gevoel dat ik ergens faal. Rare tweestrijd die me een hoop energie kost, haha
2 jaar geleden
Reactie op Astrid Mellema
Ik herken het wel. Onze kleine zit wel zelfstandig, maar kan niet zelfstand ...
Dit is voor mij ook herkenbaar. Kleine man tijgert door de kamer, maar optrekken doet ie het liefst aan mijn handen of kleding. Probeer hem wel te stimuleren om zich ook ergens anders aan op te trekken, dus wie weet volgt dit snel. Hij wil inderdaad ook het liefst de hele tijd aan de hand lopen en staand spelen. Zelfstandig zitten is schijnbaar best moeilijk en kan ook pas als ze kunnen kruipen dacht ik. Hij kan wel van zit naar buik, maar dus nog niet terug. Ik maak me er niet zo druk om, ik probeer hem vooral te stimuleren door samen te oefen, te laten zien waar hij met zijn handjes moet vastpakken en hoe hij zijn voetjes moet zetten. Je ziet dan dat hij het goed in zich opneemt en ook al snel zelf probeert. Gewoon veel samen doen is mijn tip!
2 jaar geleden
Herkenbaar.
Wij zijn gister bij het CB geweest en daar zei de verpleegkundige dat hij qua grove motoriek wat achter loopt.
Hij kan zelfstandig zitten, maar niet zelfstandig tot zit komen. Wil nog niet staan/optrekken aan dingen.
Zwaaien niet, bij hiep hiep hoera niet handjes in de lucht…
Hij brabbelt wel veel, rolt en tijgert op hoog tempo de kamer door.
Ik hield mij ook altijd voor: elk kindje gaat uiteindelijk lopen, maar nu ze het gister zo benoemd heeft maakt het mij ook onzeker.
2 jaar geleden
Welke dingen doet je kindje al wel? Misschien is hij juist al wat verder op andere gebieden. Sociaal/emotioneel, hoe is contactname etc. Zegt hij misschien al wat woordjes? Fijn motorisch (dus bijvoorbeeld een goede pincetgreep, makkelijk blokjes kunnen stapelen etc)?
Ik snap je frustratie (werk als kinderfysio, dus ik zie het heel veel) maar uiteindelijk is het totaal plaatje wat een kind laat zien belangrijk en niet of ze wel of niet al kruipen/optrekken naar stand etc.
Als je echt ongerust bent, maak dan eens een afspraak bij een kinderfysio. Zit in je basisverzekering, als het je een hoop rust kan geven is het dat zeker waard.
Qua laten schuiven door de tuin: misschien heb je ergens een zachte ondergrond? Gras, zand of iets dergelijks? Of leg een groot kleed neer waarvan je de hoeken vast kan zetten.
2 jaar geleden
Het kan heel snel gaan ineens. Onze zoon is vandaag 11 maanden. Tot een week geleden ook geen enkele poging gedaan om zich ergens aan op te trekken of te komen staan, nu sinds 2 dagen doet hij niets anders meer!
Ik denk dat een kindje zelf voelt wanneer zijn lijfje er aan toe is om te gaan staan en dat hij dit gaat doen wanneer er in het hoofdje ook ruimte voor is! Ze leren zo veel in korte tijd en bij het ene kindje komt taal of fijne motoriek eerst en bij een ander de grove motoriek.
Het komt echt goed!
2 jaar geleden
Zoals andere zeggen het kan heel snel gaan. Hier leek het er ook niet op alsof hij zelfs ooit zelfstandig ging rechtzitten. En plots van de ene dag op de andere overal aan recht trekken en langs lopen. Maar kruipen doet hij dan weer niet. Ik vind het dus ook wat lastig dat hij nog altijd tijgert op de grond als we ergens buiten zijn. Zijn kleren zijn dubbel zo vuil. Ik heb het los gelaten. Ik herken het dus dat je zo denkt. Ik zou je focussen op dingen die je kindje wel al kan 🥰
2 jaar geleden
Hier hetzelfde! Tijgert overal heen, gaat al 2 maanden veel op z'n knieën om te kruipen maar tijgert dan toch verder. Kan ook nog niet zelf gaan zitten. Alleen van zit naar tijgeren. Begint zich nu heeeeel langzaamaan op te trekken maar vooral aan dingen zoals de vaatwasserklep 😅 we wachten wel af. Hij vindt ondersteund stappen heel leuk maar hij kan echt niet goed staan zonder hulp, hij laat zelf ook gewoon los van randen.
Tot nu toe neemt hij z'n tijd bij elke grof-motorische vaardigheid dus het zal nog even duren voordat hij kan zitten en lopen 😅 zolang ik maar blijf zien dat hij vooruit gaat en alles nog binnen de normale 'tijden' komt probeer ik me geen zorgen te maken.
2 jaar geleden
Mijn zoon kruipt wel al als een gek de kamer door, maar omdat onze tuin helemaal betegeld is lijkt het mij ook geen fijn idee dat hij daarop op zijn blote handjes en knietjes gaat.
Van de week had ik in eens de, vond ik zelf dan, geniale ingeving om het badje op te zetten en daar een lekker kleed onder te leggen zodat hij wat zachter ligt. Parasolletje er boven en klaar voor de hitte. Misschien is dat nog een idee.😉