24 Reacties

2 jaar geleden

Wil je carrière maken of werken aan een groter gezin? Het zijn twee belangrijke dingen in het leven lijkt me en het ene of het andere kan altijd nog

2 jaar geleden

Ik zit in een vergelijkbare situatie. Ik ben in maart m'n nieuwe baan gestart en heb een jaarcontract. Mijn zoontje is nu 13 maanden en wij zouden ook graag voor een tweede gaan.. ik wil m'n baan echt niet kwijt, maar eigenlijk wacht ik liever ook niet veel langer, omdat je inderdaad nooit weet hoe lang het gaat duren. Wij hebben er voor gekozen om er toch voor te gaan omdat het nooit het juiste moment is.. over een jaar krijg je misschien weer een jaarcontract, doe je het dan wel? Lastig he..

2 jaar geleden

Ik ben per 1 september 2020 met een nieuwe baan gestart destijds, eind september kwam ik erachter dat ik zwanger was (gepland, ook al heb ik een hekel aan dat woord). Onze kleine is nu ook ruim een jaar. Ik vond het doodeng om te vertellen maar al mijn collega’s reageerden mega enthousiast en lief. Waar ben je bang voor? Wat houdt je tegen?

2 jaar geleden

Overigens mag je werkgever je contract niet NIET verlengen vanwege je zwangerschap. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gelijke-behandeling-op-het-werk/vraag-en-antwoord/mag-ik-worden-ontslagen-als-ik-zwanger-ben

2 jaar geleden

Wil je carrière maken of werken aan een groter gezin? Het zijn twee belangr ...
Geen carrière en is voor mij ‘maar’ een baan. Mocht het niet werken. Er is nu zo veel werk te vinden…

2 jaar geleden

Reactie op Ann_32

Ik zit in een vergelijkbare situatie. Ik ben in maart m'n nieuwe baan gesta ...
Heb dadelijk jaarcontract met aansluitend vast. Ben al helemaal gek aan het rekenen Met mocht het nu raak zijn wanneer vertellen en wanneer uitgerekend …

2 jaar geleden

Reactie op Antje123

Ik ben per 1 september 2020 met een nieuwe baan gestart destijds, eind sept ...
Geen idee wat me tegen houdt. Vind het gewoon oer spannend denk ik dan?!

2 jaar geleden

Mijn moeder zei altijd: er is nooit een perfect moment voor een kind. .Randvoorwaarden: een goede relatie met je partner, een veilig huis en tenminste 1 inkomen Het vind zijn weg wel, vreugde voor nog een kind zou je huidige dilemma naar mijn mening niet in de weg mogen staan. Als je werk tevreden met je is, dan staat een zwangerschap niet in de weg.

2 jaar geleden

Ik zou zeggen go for it!

2 jaar geleden

Toevallig ook een soortgelijk verhaal. Ik zat niet meer op mijn plek op mijn werk en er kwam een leuke kans voorbij, ondanks onze nieuwe kinderwens. Geschreven, goede gesprekken gehad, aangenomen... en de week voordat ik daar begon bleek ik zwanger. Nooit gedacht dat het dit keer zo snel en in een keer goed zou gaan. Voelde me best opgelaten om het te vertellen, maar heb alleen maar leuke reacties gehad! Veel geluk met je nieuwe baan zou ik dus zeggen en hopelijk kun je daar snel goed nieuws vertellen 😊 maar mocht het wat langer duren is het ook fijn dat je de afleiding van je nieuwe baan hebt!

2 jaar geleden

Volg je gevoel. Kinderen krijgen valt niet te plannen en als je een fijne nieuwe werkgever hebt dan zullen ze je nog steeds verlenging geven als ze tevreden zijn over je werk. En ik heb afgelopen jaar geleerd dat een vast contract ook niet altijd alles wil zeggen. Ik werkte al ruim 9jaar bij hetzelfde bedrijf en heb begin het jaar ook te horen gekregen dat onze hele afdeling gaat verhuizen (naar ander land, dus dagelijks op en neer reizen is geen optie), hierdoor waren we ook met 40 collega's die ontslagen zouden worden. Een aantal van die collega's hebben een kinderwens, iedereen die ik er over gesproken had zei ik, je hebt geen idee hoelang het gaat duren (duurde anderhalf jaar voordat ik zwanger was van de 1e) en als je dan een nieuwe baan hebt, hoelang ga je dan nog wachten, 1 jaar of misschien moet je wel 2 jaar wachten voordat je een vast contract hebt, misschien bevalt je nieuwe baan je wel niet en wil je na een jaar als je nog niet zwanger bent wel weer op zoek naar wat anders. Dus persoonlijk zou ik niet wachten met proberen zwanger te worden. 2 weken na het akkoord tekenen van mijn ontslag bleek ik zelf zwanger van de 2e.

2 jaar geleden

Mijn ervaring en mening.. zowel nieuwe baan als tweede kind voor gaan! Mijn ervaring is dat het goed uitgepakt heeft. Collega's waren blij en ik kon mij des te meer inzetten omdat ik met verlof ging. En zo merk je ook meteen of het de werkgever is waar je ook bij wilt werken. Niets is fijner dan bij een bedrijf te werken waar zowel gegeven als genomen wordt :) En daarnaast weten de meeste werkgevers als zij een bepaalde leeftijd vrouwen aannemen dat zij nog voor een gezin of uitbreiding van gezin kiezen. 😊 Dus ik zou voor beide gaan!!

2 jaar geleden

Ik zou mij er niet door tegen laten houden. En wie weet duurt het nog een tijd voor het daadwerkelijk raak is, en dàn duurt het nog 9 maanden. Inderdaad, het valt niet te plannen en een geschikt moment is er nooit! Succes met je nieuwe baan!

2 jaar geleden

Hoi! Ik heb dit gedaan. Ben voor een andere baan gegaan en nu zwanger van de tweede. Was even spannend. Maar ik ben door de banen switch zoveel leukere mama geworden. Geen moment spijt. Heb 3 maanden niet zwanger kunnen werken. Ik heb een jaar contract maar heb mij even van mijn beste kant laten zien en nu hoef ik niet weg tijdens mijn verlof. En als het wel moest. Ja pech, dan ga ik ergens anders werken. Een werkgever weet dat als ze vrouwen aannemen die in die levensfase zitten dat dit er in zit. Succes bij je beslissing! Je leeft maar 1x, kies waar jij gelukkig van wordt.

2 jaar geleden

Ik weet dat iedereen hier zegt ervoor gaan, maar ik vind dat toch makkelijker gezegd dan gedaan. Wij kiezen er daarom voor om (even) te wachten. Ik had het bij mijn vorige werk niet meer naar mijn zin, hele nare nieuwe manager en allerlei leuke taken die er afgehaald werden. Dus we hadden eigenlijk besloten om voor een 2e te gaan en dat ik minder zou gaan werken op moment dat de 2e er zou zijn. Toen kwam ineens mijn droombaan voorbij, daarop gesolliciteerd en ik mag starten per eind augustus. Ik word komend jaar gedetacheerd vanuit mijn oude werkgever. Dus een vaste aanstelling blijf ik 'houden' tot ik hopelijk over een jaar met vast overgenomen word door mijn nieuwe werkgever. Omdat het mijn droombaan is wil ik me ook volledig kunnen inzetten. En steeds misselijk zijn/ moe zijn (zo was iig de 1e zwangerschap) en goed mijn werk kunnen doen gaan (vind ik) niet goed samen. Wie weet zou ik me beter voelen maar het kon ook echt nog een stuk erger. Dus wij wachten tot ik weet of het echt mijn droombaan is, en tot volgend jaar lente als ik (als het goed is) hoor of ik er idd vast krijg. Ik vond het best lastig om de knop om te zetten want had ook wel zin om te beginnen aan de 2e, maar deze beslissing geeft mij heel veel rust en focus. En natuurlijk weet je nooit hoe lang het duurt, maar ik heb vriendinnetjes om me heen waar er 14 maanden tussen zit en zelfs 5 jaar tussen zit. Ze vinden allemaal fijn wat ze 'hebben'. Er zitten overal voor en nadelen aan. Dus dat leeftijdsverschil zal wel loslopen.

2 jaar geleden

Reactie op Jaja1989

Ik weet dat iedereen hier zegt ervoor gaan, maar ik vind dat toch makkelijk ...
Ok, maar wat doe je dan als je na dat jaar geen vast gaat krijgen of dat het toch niet die droom baan is? Dan moet je ook weer op zoek naar iets anders en ga je dan je kinderwens nog langer uitstellen? Ik denk dat het een zeer persoonlijke keuze is en dat de beste keuze voor iedereen anders gaat zijn. Ik zou echt naar m'n gevoel luisteren en in dit geval zegt het gevoel van de TS, go for it, dus dat zou dan mijn advies zijn.

2 jaar geleden

Reactie op Jaja1989

Ik weet dat iedereen hier zegt ervoor gaan, maar ik vind dat toch makkelijk ...
Ik wil hiermee niet zeggen dat jouw keuze niet goed is. Als dat voor jullie het beste voelt, dan is dat de juiste keuze voor jullie!

2 jaar geleden

Ik heb vanaf juni een zwangere dame aangenomen. Ze had een baan waar ze net een half jaar werkte en waar ze zich eindelijk wat thuis voelde maar ze kon het toch niet helemaal vinden met haar baas. En bij mij werken was voor haar haar droombaan. Maar omdat ze net zwanger was vond ze de keuze heel moeilijk. Zwanger en dan van baan veranderen. Ik heb haar alle ruimte gegeven want wilde haar heel graag bij mijn team. Uiteindelijk heeft ze voor haar geluk gekozen en werkt nu vanaf juni bij mij en gaat in september met verlof. Wat ik wil zeggen, ze is zooooo blij met haar keuze, ze is helemaal op haar plek en dat heeft haar juist meer rust gegeven! Ik zou zeggen, volg je hart want dat klopt! Succes met je keuze en vooral veel geluk gewenst 💖

2 jaar geleden

Reactie op JopieQ

Ok, maar wat doe je dan als je na dat jaar geen vast gaat krijgen of dat he ...
Zoals gezegd word ik gedetacheerd. Dus als het niet mijn droombaan blijkt of er verandert iets in die andere baan waardoor ik niet kan of wil blijven heb ik alsnog mijn oude vaste contract waar ik naar terug kan. Dat geldt voor TS niet, maar is onze situatie. Daarnaast zou ik sowieso maximaal een jaar wachten. Ik vind een vaste aanstelling niet perse een vereiste. Maar ik wil me wel eerst kunnen focussen op een nieuwe baan, zodat ik me daarna ook kan focussen op een nieuwe zwangerschap. Een jaar (of 9 maanden) is ook genoeg om bij mijn nieuwe baan te weten wat ze aan me hebben, en om zelf te weten hoe die baan is en me volledig in te kunnen zetten. Dus zelfs als ik bijvoorbeeld eerst nog een jaarcontract krijg zullen wij er volgend jaar wel voor gaan. Als je werkgever je dan laat gaan is het idd een werkgever waar je niet voor WIL werken. Maar ik vind dat niet eerlijk om te zeggen richting een werkgever als je na een paar maanden al met verlof gaat.

2 jaar geleden

Geen reacties gelezen, maar als je hier dus vraagt om een keuze tussen iets wat je gelukkig maakt en iets vergankelijks als een baan, lijkt me de keuze duidelijk. Niemand kijkt terug op z’n leven (lijkt me) ‘oh wat is het fijn dat ik die baan voorrang heb gegeven’ Succes met kiezen, of beter gezegd, prioriteiten stellen ☺️😘