9 Reacties
2 jaar geleden
Onze dochter van 24 juni precies het zelfde. Probeert ook via buikligging optrekken tot staan. Zitten vindt ze verschrikkelijk. Ze gaat ook nog niet zelf zitten. Ze kan nu sinds ongeveer 2 weken even blijven zitten, maar wel wiebelig. Nu heeft ze sinds 2 dagen ontdekt dat ze van zit weer naar haar buik kan. Nu blijft ze dus helemaal niet meer zitten.
Toevallig zijn wij afgelopen week bij de fysiotherapeut geweest. Die gaf aan dat ze haar krijgt haalt uit het overstrekken (heeft ze heel veel gedaan). Op het moment dat ze moet zitten wordt ze gedwongen om in een andere houding te zitten, en dit vindt ze niet prettig. Dan is ze de controle kwijt.
Op de buik, en bij het staan kan ze wel haar kracht uit het overstrekken halen.
Wij moeten gaan oefenen met over de benen kruipen, over een kussen kruipen enz.
Herken je hier toevallig wat van?
2 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie. Wat sneu dat ze zitten zo verschrikkelijk vindt. Wel fijn dat je tips hebt gehad van de fysiotherapeut. Hopelijk scheelt dat wat voor jullie dochtertje!
Ons mannetje vindt het geweldig om in de kinderstoel of in de autostoel te zitten. Op schoot vindt hij ook prima. Maar zodra we met hem op de grond spelen en in zit willen zetten voor ons op de grond, dan wil hij niks anders dan staan, omhoog, optrekken.
Bedankt voor je uitgebreide reactie en succes. Ik kijk het nog even aan en anders overleg ik met het consultatiebureau of we hier wat mee moeten.
2 jaar geleden
Hier kon meneer met 8 maanden ongeveer zelfstandig gaan staan, rond 9 maanden begon hij aan de rand van de tafel/box etc te lopen en vlak daarna pas kon hij zelfstandig tot zit komen! 😊
2 jaar geleden
Reactie op Nicolleke
Dankjewel voor je reactie. Wat sneu dat ze zitten zo verschrikkelijk vindt. ...
Graag gedaan! Maar zodra wij bij haar op de grond gaan zitten wil ze ook alleen maar staan. Ze trok zich vandaag bij de tafel omhoog tot staan (vanaf de buik, eerst op de knietjes en dan staan). Wij roepen al een tijdje, als ze straks loopt stopt ze nooit weer met lopen. Stilzitten zit er niet in haha.
2 jaar geleden
Mijn dochter kan ook nog niet zelfstandig zitten maar wilt ook constant staan door zich aan mij of m'n man op te trekken of aan speelgoed. Vond het zelf ook heel raar om te zien ze kan door ons vast te houden wel een paar stapjes zetten maar zeker niet los. Ben opgelucht dat ze niet de enige is
2 jaar geleden
Mijn zoon kan als je hem in zit neerzet heel lang blijven zitten. Maar zelfstandig gaan zitten kan hij niet.
Hij tijgert altijd, en kruipt heel soms (denk 80-20) en hij trekt zich sinds 1,5 overal aan op en wilt overal gaan staan.
Ik vind het ook een rare volgorde, deze week ga ik overleggen met de kinderfysio (we waren hier eigenlijk uitbehandeld sinds 1,5/2 maanden eerst onder behandeling ivm voorkeushouding).
Ik zal een update erover geven.
2 jaar geleden
Nou inmiddels heb ik met de fysio gebeld. Ze gaf aan dat het niet verontrustend klonk maar ze bood aan even thuis naar de speelsituatie te komen kijken, zodat we hem kunnen stimuleren.
Zojuist dus de fysio thuis gehad. Wat blijkt, wij hebben een gladde grond (pvc tegels) en hierdoor is tijgeren makkelijker dan kruipen. Dus hebben we hem op een hoogpolig tapijt gelegd met obstakels (kussens) en toen ging hij kruipen en hij probeerde door de obstakels ook zelfs te gaan zitten (lukte niet).
Misschien heb je hier ook iets aan, onze speelsituatie was dus niet ‘uitdagend’ genoeg voor hem.