16 Reacties

één jaar geleden

Hmmm, apart dat je kindje daar dan maar 2 ochtenden naartoe kan. Voor zover ik weet is het bij de opvang waar ons kindje naartoe gaat zo geregeld dat een peuter daar gewoon 5 dagen in de week naartoe kan. En dan 2 dagdelen. Ik denk dat dat bij elke opvang weer anders is dan? Maar wat doen de ouders dan die een peuter hebben en fulltime werken? Als een peuter daar maar 2 ochtenden naartoe kan lijkt me dat niet te combineren voor sommige ouders 😅

één jaar geleden

Bij ons heet de peuterspeelzaal ook peuteropvang. Mijn middelste gaat nu 3 ochtenden. Maandag, woensdag en vrijdag. Bij de speelzaal van mijn zoon is het zo geregeld dat er twee kern groepen zijn. Kerngroep 1 heeft maandagochtend, dinsdagmiddag, donderdag middag en vrijdag ochtend. Kerngroep 2 heeft maandagmiddag, dinsdagochtend, donderdagochtend en vrijdagmiddag. Woensdagochtend is een mix van deze groepen. Vanaf 2 jaar mag je twee ochtenden in de week komen en vanaf 2,5 mag je meerdere dagdelen komen. Er zijn bijvoorbeeld kindjes bij mijn zoon die dan 4 tot 5 dagdelen met hun eigen kerngroep komen. Ik heb zelf gekozen om hem niet de middagen te laten gaan omdat ik een 20 minuten lopen van de school woon en mijn oudste zoon van 6 al naar school gaat. Als mijn middelste dan ook op dinsdag en donderdag zou gaan dan moest ik met mijn jongste drie keer op een dag 20 minuten heen en 20 minuten terug en dat wordt mij persoonlijk te veel stress. Mijn jongste gaat vanaf juni als hij twee wordt twee ochtenden per week. Dit zullen ook maandag en vrijdagochtend worden zodat ik voor het eerst in jaren weer eens een ochtendje lekker voor mezelf iets kan doen of makkelijker huishoudelijke taken kan uitvoeren.

één jaar geleden

Tussen de ochtend en middag dagdelen zit trouwens een driekwartier waarin geen opvang is. Dit is echt een speelzaal geen reguliere opvang

één jaar geleden

Peuteropvang is meestal een dagdeel. Het is schoolser dan de kinderopvang.

één jaar geleden

Hier hebben we een kinderopvang (0-4 jaar, hele dagen) en een peuteropvang (2-4 jaar, 5 ochtenden). De peuteropvang is de vervanger van de peuterspeelzaal. Je kunt bij de peuteropvang aangeven hoeveel ochtenden je zou willen. De peuteropvang is echt gericht op het voorbereiden op de basisschool. Ze werken er dan ook met thema's per maand en knutselen binnen dat thema, zingen liedjes en lezen boekjes die met het thema te maken hebben.

één jaar geleden

Handige info allemaal! Wij wonen in een klein dorpje, dus misschien dat we daardoor minder keuze hebben in hoeveelheid dagen. Binnenkort hebben we een rondleiding, ben benieuwd. Wat ik nog vergeten ben te vragen: hoe zit het met de kosten? Ik werk namelijk niet (misschien tegen die tijd wel weer), maar mijn partner wel. De kinderopvang (twee ochtenden) hebben we een tijdje geleden gestopt omdat dat te duur werd nu ik niet meer werk en we dus geen toeslag kregen. Geldt er een soortgelijke toegang voor de peuteropvang? Ik word nog niet zoveel wijzer van het internet merk ik 😅

één jaar geleden

Reactie op Mamaaa2021

Hier hebben we een kinderopvang (0-4 jaar, hele dagen) en een peuteropvang ...
Dit klinkt zo leuk voor ons zoontje! Ik las ook dat er wat meer structuur is dan bij de opvang. En ook prettig wat ik las over die kerngroepen, al zal niet elke opvang dat doen natuurlijk

één jaar geleden

Handige info allemaal! Wij wonen in een klein dorpje, dus misschien dat we ...
Bij ons is het als een van de twee ouders niet werk het maandbedrag naar inkomen wordt berekend dus dan heb je een heel ander uur bedrag. Daarom betalen wij voor die drie ochtend per week een 20 euro per maand omdat alleen mijn man werkt. Omdat als je met zijn tweeën werkt vaak wel opvangtoeslag krijgt en daardoor ook minder betaald. Maar dit ligt per organisatie hoe dit precies wordt geregeld. Bij ons regelt de speelzaal met de gemeente wij hoeven alleen een inkomensspecificatie in te leveren en daarna was voor ons alles geregeld

één jaar geleden

Ik woon ook in een dorp. Hier is het of de maandag en donderdagochtend of de dinsdag en vrijdagmiddag. Wij hebben gekozen voor de ochtenden. Hij mag in principe vanaf juni komen, maar omdat het zo dicht op de zomervakantie ligt (en ze dan dicht zijn), hebben we er voor gekozen om hem vanaf augustus/september te laten gaan. Heel toevallig op mijn vrije dagen, dus moeders heeft vanaf dan ook 2 vrije ochtenden🥳🥳

één jaar geleden

Ik zelf heb van peuteropvang niet gehoord, hier in Eindhoven gebruiken ze vaak het woord peuterspeelzaal. Lees nu op google dat ze allebei het zelfde zijn. Toen mijn zoontje naar de kdv ging, zou hij vanaf 2 jaar naar de peutergroep gaan. Hoefde ik hem dus niet apart in te schrijven voor een peuterspeelzaal. Nu ik niet meer werk gaat hij ook niet meer naar de kdv. Had hem toen meteen ingeschreven bij peuterspeelzaal van korein. Daar mag hij heen vanaf 2 jaar en 3 maanden. 2 ochtenden in een week. Er is ook een kans dat hij niet meteen kan beginnen als ze geen plek hebben ofzo.

één jaar geleden

Ons zoontje zit binnen een dagopvang waar ze de kinderen verdelen in een baby groep 0-2 jaar en peutergroep 2-4 jaar. Binnen de peutergroep hanteren ze een zelfde programma als bij de peuterspeelzaal. Hierdoor is de peuterspeelzaal voor ons overbodig. Een peuterspeelzaal hebben we ook in ons dorp dit zijn hier enkel ochtenden. Maar wij laten hem dus gewoon doorgroeien binnen de dagopvang straks naar de peutergroep.

één jaar geleden

Peuteropvang is inderdaad de peuterspeelzaal. Dit is alleen in de ochtend open en gericht op voorschoolse ontwikkeling. Hier in de buurt is het ingericht op 2 ochtenden per kind, of meer als je kind dat nodig heeft. 1 ochtend afnemen gaat niet, dat is te weinig. Er is (zeker als je kind niet/maar 1x per week) wel echt een verschil met kdv. Het is veel schoolser dan een kdv. Ze bieden er ook andere vaardigheden aan. Kdv is toch meer gericht op ‘zorgen’. En nu zal ik wel allemaal mensen over me heen krijgen die zeggen dat een kdv ook deze vaardigheden aanbiedt. Wellicht in een 2-4 groep. Maar in een 0-4 groep zeker niet.

één jaar geleden

Ik heb zojuist een belletje gehad voor een rondleiding! Mijn schoonzus heeft haar 2 kids bij dezelfde zitten, en zij zei dat het idd om 2 ochtenden gaat en meestal pas vanaf 2.5jaar. Omdat het fijner is dat ze beter kunnen communiceren en niet meer zo aan slaapje vastzitten. Ik ga dit zelf allemaal even aanhoren op 2februari, maar hij zal dan denk ik pas na de grote vakantie gaan (of later) omdat hij 9juni 2 word.

één jaar geleden

Bij ons is het zo: Peutergoep is wat in een kinderdagverblijf zit, dus moeten beide ouders voor werken/studeren ivm toeslag. Peuterspeelzaal is voor iedereen toegankelijk, dus ook voor kindjes van niet werkende ouders. En vaak 2 ochtenden inderdaad. Zo blijft er plek voor iedereen die wil. De insteek is hetzelfde, “voorbereiding” op de basisschool.

één jaar geleden

Is dat dan ook goedkoper dan een kinderdagverblijf? Volgens mij hebben we zoiets niet hier, alleen kinderdagverblijf.

één jaar geleden

Reactie op Baby56

Is dat dan ook goedkoper dan een kinderdagverblijf? Volgens mij hebben we z ...
Ja peuteropvang heeft een ander tarief.