3 Reacties

één jaar geleden

Wat sneu. Ik heb dit nog niet meegemaakt. Ik denk uitleggen dat vallen niet uitmaakt? Lastig hoor. Ben vooral verrast om te lezen dat dit binnenkort al kan gebeuren.

één jaar geleden

Jeetje, nooit over nagedacht dat ze dat al zo jong kunnen voelen. Ik denk dat het sowieso goed is om het zelfvertrouwen van je kind zoveel mogelijk te ondersteunen door: 1. Autonomie. Dus zoveel mogelijk zelf laten ontdekken, zelf doen, zelf keuzes maken. 2. Complimenteren op een inspanning in plaats van het resultaat. Dus: "wat heb je daar hard je best op gedaan", "oeps, gevallen! Wat knap dat je meteen weer opstaat!" "Wat fijn dat je mij wil helpen met schoonmaken, dankjewel!" Als een situatie zoals je beschrijft zich voordoet, proberen je dochter te troosten en het vooral ook luchtig te houden. Struikelen kan gebeuren, dat is helemaal niet erg.

één jaar geleden

Ik heb dit zelf niet eerder meegemaakt, maar ik denk dat je beste haar gevoelens kan erkennen door het te benoemen. “Je was gevallen, maar doordat er andere kindjes je zagen bleef je liggen en werd je verdrietig. Mama snapt dat het niet leuk is als andere kindjes je zien vallen, maar ook die kindjes kunnen vallen. Dat is helemaal niet erg.. Zoiets misschien, maar dan natuurlijk in je eigen woorden.. Lastig hoor dit soort dingen.. 😓