20 Reacties

2 jaar geleden

Ik ben er ook wel heel erg benieuwd naar! Ik doe pinsparen en zo spaar je toch stiekem. Ik merk dat ik er wel onrustig van word en dat ik zelfs naar een andere baan aan het zoeken ben om beter te gaan verdienen

2 jaar geleden

Het is ook maar net wat je weinig spaargeld vind. Dat zal voor iedereen anders zijn. Wij zetten elk maand een vast bedrag opzij en dat gaat naar verschillende potjes(vakantie, gemeentelijke belastingen, vermogen, kind etc)

2 jaar geleden

Gelukkig hebben we nog een aardig buffertje, maar met alles dat duurder wordt en mijn man die net is afgekeurd en dus minder inkomsten gaat krijgen zijn we ons wel bewust van 't feit dat er iets moet veranderen in onze uitgaven. Ik merk dat er nog veel winst zit om te besparen op boodschappen, probeer een huismerk producten en goed op aanbiedingen boodschappen doen. Daarnaast sparen wij ook op een 'gesloten' spaarrekening, hier storten we 50 euro per maand op en kunnen we niks vanaf pakken. Natuurlijk hebben we ook nog een spaarrekening waar we wel vanaf kunnen pakken.

2 jaar geleden

Dat is waar, wij bungelen rond de €5000. Daar zit het spaargeld van de kinderen niet bij. Dit is wel verdeeld over potjes, dus kunnen niet zomaar bij het volledige bedrag. Ik merk dat we nu alles duurder wordt steeds vaker moeten snoepen van de “lopende” spaarrekening.

2 jaar geleden

Reactie op Yvonne3110

Ik ben er ook wel heel erg benieuwd naar! Ik doe pinsparen en zo spaar je t ...
Herkenbaar ik wordt er af en toe ook onrustig van. Wij proberen steeds weer te spekken met de 13e maanden en het vakantiegeld maar dat gaat er in de tussentijd ook weer vanaf. Ook veel grote uitgave gehad de afgelopen tijd aan een verbouwing hier.

2 jaar geleden

Herkenbaar. Wij sparen maandelijks 100,- voor de kinderen, hier komen we nooit aan. We beleggen 100,- per maand, hier komen we ook niet aan. Maar we snoepen steeds vaker van onze "gewone" spaarrekening. Dit is begonnen in maart, toen onze energierekening 400 euro omhoog is gegaan😫 We proberen nog steeds zo veel mogelijk te sparen, maar we moeten het vooral van de extra's hebben zoals belastingteruggave, vakantiegeld en eindejaarsuitkering. Ik spaar wel koopzegels, maar daar wordt je ook niet echt rijk van ofzo 😅 Het zijn gewoon echt onwijs dure tijden! Ik probeer vooral met de boodschappen meer te letten op aanbiedingen en pak vaker huismerk producten. Dat scheelt stiekem best veel. Daarnaast verkoop ik heel veel kleertjes enzo op Vinted. Dat levert dan ook weer een extra centje op. Al met al hebben we het zeker niet slecht, maar we moeten wel op ons uitgavenpatroon blijven letten. Het gaat er sneller uit dan dat het binnenkomt

2 jaar geleden

Wij “bewaren” de kinderbijslag die we krijgen. Zo kunnen we toch wat spaargeld opbouwen voor haar. En daar “duurdere” spullen van kopen. Het is niet super veel, maar toch iets. Want duurdere uitgaven lukt niet altijd van ons “normale” budget. Laatst hier bijv. een nieuwe autostoel van gekocht. Verder eigenlijk nog niks, we gaan het zien in de toekomst. Verder krijgen we kgb, dus daar koop ik spulletjes voor haar van. Nieuwe kleding, wat speelgoed, laatst bijv. een extra setje beddengoed etc. Dit houd ik ook echt bij. Dus op is op, is wachten tot de volgende maand. Het eten/drinken/luiers/verzorging zit bij ons boodschappenbudget in. Dus die kinderbijslag hebben we niet “nodig”, vandaar dat we die sparen.

2 jaar geleden

Ik spaar voor mijn drie kinderen iedere maand 25,- per kind. Voor ons zelf hebben we ook 25,- per maand vast spaarbedrag. Daarnaast zet ik aan het einde van onze financiële maand(die loopt bij ons van de 20ste tot de 19de van de daaropvolgende maand) alles wat over is naar de spaarrekening. Dit kan 4,32 zijn maar soms heb ik een maand en dan kan ik een 40 tot 50 euro extra sparen. Ik probeer dus elke maand op nul te beginnen en wat daar van overblijft is ook spaar. De kinderbijslag zet ik op een aparte spaarrekening en daar koop ik dan kleding/schoenen kado's en andere benodigdheden voor de kinderen van. Hierdoor weet ik dat er altijd geld is als ze iets nodig hebben

2 jaar geleden

Wij hebben zeker niet weinig spaargeld, denk ik? 🤷🏼‍♀️ maar... daar komen we ook (met uitzondering van belachelijk dure dingen als een auto) niet aan. We hebben altijd 1000 euro op de lopende rekening als "0punt". Op die manier hebben we altijd een buffer voor als er iets onverwachts komt, zodat we niet aan de echte spaarrekening hoeven te komen. We weten bijv dat we in januari en april rond de 400 euro aan riool en afvalkosten moeten betalen. Als die maanden naderen proberen we alvast wat minder uit te geven, zodat we het op dat moment vanuit de lopende rekening kunnen betalen. Verder qua sparen; * 100 euro per maand naar de spaarrekening * 25 euro per maand naar de spaarrekening van ons zoontje + 1 x per jaar de kinderbijslag * 25 euro euro per maand naar een spaarpotje met de naam van ons zoontje, voor dure uitgave later als fiets of laptop. Alles bij elkaar word er dus 150 euro per maand gespaard hier. Extra teruggave van belastingdienst, 13e maand etc gaan allemaal direct naar de spaarrekening. Voorheen "spaarde" we ook door teveel te betalen bij de Vattenfall zodat we eind van het contract lopende jaar terug kregen, maar dat is met de huidige prijzen vrij onmogelijk geworden 🤦🏼‍♀️
We hebben gelukkig best wat spaargeld, maar dat is al uitgegeven omdat het voor de bruiloft van volgend jaar is. Naast dat hebben we ook niet zo veel eigenlijk, maar daar wordt aan gewerkt. Verder spaar ik ook koopzegels van de Albert Heijn en hebben het inkomen en energie rekening hoger gezet zodat we jaarlijks geld terug krijg. Dat is niet echt een spaarpot maar vind het wel altijd fijn om wat terug te ontvangen zonder dat je echt het idee hebt dat je spaart.

2 jaar geleden

Tsja dat is denk ik het voordeel als je iets ouder bent zoals wij; iets meer spaargeld ;). Maar mijn tip zou zijn, lig er vooral niet van wakker! Je weet nooit hoe het leven loopt. Mijn ouders hadden het heel krap en hadden 0,0…maar heeft me op geen enkele manier ongelukkig gemaakt of benadeeld 😊. Wij kopen zelf bijna nooit iets nieuw maar kringloop of marktplaats. En de bieb en speelotheek scheelt ook veel geld. Verder zelf (vooruit) koken ipv potjes of ander kant-en-klaar. Luiers etc alleen in de aanbieding. Wat je daaraan overhoudt kun je miss sparen :) alle beetjes helpen.

2 jaar geleden

Reactie op Livia 👶

Tsja dat is denk ik het voordeel als je iets ouder bent zoals wij; iets mee ...
Mag ik vragen wat je 'wat ouder' noemt? 🤭

2 jaar geleden

Reactie op Bloemblaadje

Mag ik vragen wat je 'wat ouder' noemt? 🤭
42 en 45 😊

2 jaar geleden

Reactie op Livia 👶

42 en 45 😊
Aah! Hier 24 en 30😊

2 jaar geleden

Reactie op Bloemblaadje

Aah! Hier 24 en 30😊
Ja precies en op die leeftijd had ik ook nog geen spaarcent, alleen studieschuld;)

2 jaar geleden

Reactie op Livia 👶

Ja precies en op die leeftijd had ik ook nog geen spaarcent, alleen studies ...
Daar hebben we gelukkig geen last van en al best n flinke buffer, vinden we zelf😊 Hopelijk heeft ts iets aan alle antwoorden die gegeven zijn😊

2 jaar geleden

Zeker! Wij zijn zelf ook nog vrij “jong” 26 en 29. Veel gereisd voor we kinderen kregen en nu veel verbouwd. We hebben absoluut geen geld zorgen, we leven elke maand ruim en luxe. Dus daarin kunnen we zeker besparen. Maar soms hoor ik zulke immense bedragen voorbijkomen en denk ik… hoe dan. Ik ben nog wel benieuwd naar spaarpotjes online was iemand tevreden over is.

2 jaar geleden

Zeker! Wij zijn zelf ook nog vrij “jong” 26 en 29. Veel gereisd voor we kin ...
Wat voor spaarpotje bedoel je? Wij hebben spaarpotjes binnen onze spaarrekening bij rabobank. Heel tevrede mee!

2 jaar geleden

Ik vind wel dat er weinig spaargeld is bij ons omdat er de afgelopen maanden vaker wat af moest. Daar baal ik van. Anderzijds zijn nu alle verbouwingen klaar en had ik ook niet graag nu dat nog gewild met de weer verhoogde prijzen. Zelf zet ik altijd in op 300 euro sparen voor de vaste rekening en 180 euro voor de lopende spaarrekening voor vakantie en de katten. Daarnaast 50 euro beleggen en voor de kleine sparen we kinderbijslag. De ene helft op de spaar en de andere helft beleggen. Deze bedragen lukken tegenwoordig vaker niet dan wel.

2 jaar geleden

Over het bovenste gedeelte van je bericht kan ik niet mee praten. Wel kan ik je tips geven: Het is handig om je inkomen/uitgaven patroon inzichtelijk te krijgen, vervolgens kun je berekenen wat een realistisch spaarbedrag is wat je maandelijks kunt missen. Werk met potjes waar het geld automatisch naartoe wordt overgemaakt, wanneer je je loon hebt ontvangen. Probeer een realistisch spaarbedrag te nemen, want niks werkt demotiverende dan een onrealistisch bedrag. Tipje van Flipje; mocht je je energiecontract omhoog hebben gezet, (zodat je met de eindafrekening een hoog bedrag terug krijgt) zorg dat je die niet al te hoog instelt. Mocht de maatschappij failliet gaan ben jij je bedrag kwijt. En dat is toch mega zonde dan.