28 Reacties

2 jaar geleden

Hier ook de speen alleen met slapen. Ik laat het eerst nog zo.

2 jaar geleden

Hier ook alleen bij het slapen. Of als ze echt erg ziek is mag ze hem ook overdag als troost. Vind dat prima zo. Zolang het werkt, geen reden om t meteen weg te nemen

2 jaar geleden

Hier ook alleen bij t slapen of als hij echt helemaal over z’n toeren is. Als het hem troost of rustig maakt, haal ik m nog niet weg.

2 jaar geleden

Hier ook alleen met slaapjes de speen in.. overdag nooit, laat hem altijd in bed liggen. Ik vind het voor nu nog geen probleem, als hij daardoor lekker slaapt!

2 jaar geleden

Hier precies het zelfde. Ook hebben we een speen in de maxi cosi als we onderweg zijn. Die stopt ie dan wel eens zelf in z'n mond. Soms zou ik al wel willen stoppen met de speen maar heb de kracht niet die strijd aan te gaan nu😆 gaat net zo lekker met alle slaapjes

2 jaar geleden

Consultatiebureau adviseerde mij dit met zo'n 2 jaar te doen omdat ze t dan beter begrijpen. Dochter gebruikt nu enkel haar speen tijdens slaap

2 jaar geleden

Reactie op EvelienM23

Hier ook alleen bij het slapen. Of als ze echt erg ziek is mag ze hem ook o ...
Wij ook

2 jaar geleden

Hier ook alleen bij slapen en verder niet. Mijn idee is om te stoppen zodra hij het begrijpt. Dat lijkt me wat makkelijker dan nu stoppen. Dat komt voor hem neer op afpakken.

2 jaar geleden

Was al niet echt een speenkind (alleen met inslapen) maar met zes maanden ermee gestopt. Een neef is tandarts en die vertelde dat tandartsen adviseren om met zes maanden te stoppen. Dus heb zijn advies opgevolgd.

2 jaar geleden

Was al niet echt een speenkind (alleen met inslapen) maar met zes maanden e ...
Hoe zijn jullie toen gestopt?

2 jaar geleden

Wij zijn met 7 maanden gestopt. Heel simpel, gewoon niet meer geven 😉 Het is een avond en een nacht lastig geweest, dus veel erbij gezeten en gezongen. Maar daarna sliep ze veeeel beter omdat ze niet meer afhankelijk was .

2 jaar geleden

Wij stoppen bewust nog niet in de avond. Speen erin en ze slaapt weer verder. Mijn nichtje heeft nooit een speen gewild, maar hierdoor is het in de nacht troosten ook echt een ding. Dus wij houden het nog even op met speen. (Dit terwijl ik altijd heb gedacht dat ik geen speen wilde voor mijn kind🙈) voor alleen in de nacht vind ik zelf 2 een mooie leeftijd om te stoppen, maar probeer ook hierin open te kijken naar de behoefte van mijn kindje.

2 jaar geleden

Rond 7 maanden gestopt. Hij was er niet verknocht aan en tijdens een familieweekend s avonds helemaal overprikkeld en overstuur bij naar bed gaan. Gooide de speen telkens boos weg, toen gewoon niet meer aangeboden. Dus mijn tip, doe t op een moment dat je kind toch al slecht slaapt 😝

2 jaar geleden

Met 5 maanden gestopt, vanaf toen ging het slapen echt meteen een stuk beter. Vlak voordat we gingen stoppen hebben we een knuffeldoekje geïntroduceerd, daar slaapt ze nu nog mee. Cold turkey met de speen gestopt en dat ging prima.

2 jaar geleden

Hier een dochter die nooit een speen heeft genomen. In het begin wel maar echt enkel voor haar zuigbehoefte. Ze gebruikte hem nooit om in slaap te vallen (lag wel bij haar en bood hem aan maar ze wou hem nooit). Dus na 3 maanden alle spenen weggegooid. Makkelijk zou je denken want dan hoef je het nooit af te leren. Maar wel een dingetje als ze snachts wakker wordt want dan helpt enkel de fles geven 😂 of als ze niet in slaap wil vallen, kunnen we ze ook niet troosten. Knuffeldoekje heeft ze ook maar gebruikt ze ook niet 😅 Ik denk dat het op deze leeftijd echt nog geen ramp is als je kindje de speen nog gebruikt om te slapen. Geniet nog even van het 'gemak' dat je kindje het als troost kan gebruiken 😂

2 jaar geleden

Hier wordt de speen ook altijd alleen voor slapen gebruikt. Hangt aan zijn speenknuffel, ik geef bewust nooit de speen, hij pakt hem zelf wanneer hij het wilt. Hij sabbelt/bijt ook wel eens aan de oortjes van zijn speenknuffel. Heb ook van hetzelfde merk knuffel gehaald met hetzelfde oortjes in de hoop dat hij daaraan zou sabbelen of bijten, maar hij wist meteen dat daar geen speentje aan hing en kijkt niet eens meer om😅 Vind het voorlopig nog oke, slaapt lekker door. Wss rond zijn 2e leeftijd dat ik hem het ga afleren.

2 jaar geleden

Ons dochtertje pakte hem toen der tijd alleen met krampjes. Toen nog aangeboden met 4/5 maanden, toen pakte ze hem weer. Maar toen moesten we er snachts uit om de speen weer te geven. Op den duur na een week heb ik m gewoon niet meer gegeven, gewoon 1 standaard knuffel in bed wat als “vervanging” was. Sindsdien slaapt ze de nachten gewoon door goed. ☺️

2 jaar geleden

Klinkt alsof de speen meer een slaapassociatie is dan een zuigbehoefte. Wellicht kun je een andere associatie creëeren? Aan andere kant: zie je de speen nu als een probleem? Rond een jaar zou de zuigbehoefte overgaan, ik zou denk ik nog even gebruik maken van dit goede slapen met speen, en bijvoorbeeld steeds minder de speen 'geven': ipv speen in dr mondje stoppen, deze in de handen geven, dan naast dr leggen, dan aan slaapknuffel. En zo langzaam de weg naar de speen langer maken. Ik gok dat de speen dan snel genoeg niet meer nodig is :)

2 jaar geleden

Hier krijgt ie hem alleen in bed en dat weet ie ook heel erg goed, hij laat hem zelf ook los als je hem optilt om uit bed te nemen. Ik verwacht dat ie er vanzelf een keer geen behoefte meer aan heeft maar nu helpt de speen en het doekje eraan hem om lekker mee te klooien en dan in slaap te vallen dus ik vind het prima zo!

2 jaar geleden

Onze dochter is nu 13 maanden en met 8 maanden was ze heel erg verkouden, toen kon ze niet door haar neus ademenen en toen kon ze dus ook haar speen niet in. Daarna niet meer aangeboden 😅 👍 succes!