18 Reacties
2 jaar geleden
Aanmelden bij de gemeente voor bijstand. Die krijg je sowieso wel. Grote kans dat je bij t uwv bot vangt als je geen medische redenen hebt om niet te werken.
Inschrijven voor sociale huurwoning, en bij je gemeente navragen wat de voorwaarden van urgentie zijn. Omdat je uit elkaar gaat en je een kindje hebt, is de kans ietje groter dat je urgentie kunt krijgen.
Belangrijkste is om eerst voor geld te zorgen, dus gemeente. Maar als je nog samenwoont kan dat wel voor wat verwarring zorgen..
Succes!
2 jaar geleden
Reactie op Tinckerbell
Aanmelden bij de gemeente voor bijstand. Die krijg je sowieso wel. Grote ka ...
De gemeente is het laatste vangnet. Die keert pas uit als gebleken is dat je niet in aanmerking komt voor alle andere uitkeringen. Pas dan komt de gemeente om de hoek kijken met de PW uitkering, mits je ook geen vermogen hebt. PW krijg je ook echt niet zomaar even. UWV helpt je daarin en stuurt je naar de gemeente als je geen recht hebt op andere uitkering. Datum van inschrijving is hierin leidend. Natuurlijk kun je het wel melden bij de gemeente maar die zullen eerst willen nagaan of je geen beroep kunt doen op andere uitkering. Andere uitkering kan ook gunstiger zijn qua tijdelijk inkomen gezien PW gewoon het bijstandsniveau uitkeert van max 1037eu.
2 jaar geleden
Reactie op Sigis
De gemeente is het laatste vangnet. Die keert pas uit als gebleken is dat j ...
Dit is precies wat ik zeg 🤪
Als bij t UWV geen reden is voor een uitkering (die vaak medisch gerelateerd is bij hun, of werk gerelateerd), dan is bijstand nog de enige optie.
Misschien heeft mw een medische reden voor uwv, maar ze geeft aan geen werk en inkomen te hebben. Dus een ww oid heeft zij geen recht op..
Ik moest 8 jaar geleden ook bij de bijstand aankloppen omdat het uwv geen reden had mij een uitkering te geven, dus vandaar.
2 jaar geleden
Als je geen medische redenen hebt kun je bij de gemeente bijstand aanvragen. Urgentie betekent momenteel niks door het gigantische tekort aan woningen. Als je terecht kunt bij familie oid dan zeggen ze heel simpel: dan ga je daar maar heen.
2 jaar geleden
Reactie op Shir1980
Vermoedelijk zeggen het UWV en de gemeente ook dat werk boven alles gaat en ...
Ik hoop dat ze dat niet zeggen want ik heb echt geen enkel diploma haha
2 jaar geleden
Reactie op MamaVanIsabella
Die kans is wel redelijk groot, ook zonder diploma kun je werken.
2 jaar geleden
Reactie op Sigis
De gemeente is het laatste vangnet. Die keert pas uit als gebleken is dat j ...
Het uwv voert de werknemersverzekeringen uit. Je moet een baan hebben gehad om recht te hebben op een werknemersverzekering. Ze doen geloof ik ook de wajong maar is zo'n specifieke dar TO dat vast zou weten dat zij een wajonger is.
Ik vraag me echt af waar jij het vandaan haalt dat je eerst naar het uwv moet? Als je geen baan had, ga je naar de gemeente voor een uitkering. Daar lever je informatie aan en wordt het recht op beoordeeld. Als zij vaststellen dat je recht hebt op een werknemersverzekering, hoor je dat daar wel. Het is niet zo dat je met een afwijzende beschikking van het uwv pas naar de gemeente kan.
2 jaar geleden
Heb je geen studiefinanciering? Als jij student bent, is duo je aanspreekpunt. Kans is groot dat je gedoe krijgt met de gemeente als je een opleiding doet. Dan ben je niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Je kan bij duo alleenstaande ouder toeslag krijgen bovenop je studiefinanciering.
2 jaar geleden
Heb je geen studiefinanciering? Als jij student bent, is duo je aanspreekpu ...
Nee jammer genoeg geen recht op
2 jaar geleden
Heb je geen studiefinanciering? Als jij student bent, is duo je aanspreekpu ...
Met een online opleiding heb je geen recht op stufi. Dat is alleen met erkende fysieke opleidingen.
2 jaar geleden
Nee jammer genoeg geen recht op
Misschien kan je dan kijken of het mogelijk is om je opleiding bij een erkende instelling te doen? Zodat je wel stufi krijgt? Ben bang dat je anders echt gezeik krijgt met de gemeente. Je zal dan wel opvang moet hebben voor de kleine op school en met stage. Maar lees dat de relatie met de vader goed is, dus wellicht dat je het zo kunt regelen of via opa/oma/kvd.
2 jaar geleden
Het uwv voert de werknemersverzekeringen uit. Je moet een baan hebben gehad ...
We kennen toch allemaal haar situatie niet 100%? Wie zegt dat ze niet recent heeft gewerkt? Ze lijkt nog niet thuis te zijn in de uitkeringen of mogelijkheden dus ze zal misschien wel recent inkomen uit misschien wel werk hebben gehad? We weten dat niet. Ik vind het makkelijk gezegd klop maar bij de gemeente aan dan krijg je geld, zo werkt dat niet. Zowel bij UWV als gemeente heb je vaak sollicitatieplichten. Uiteindelijk willen ze je allebei het liefst weer op de arbeidsmarkt hebben maar ook dat is een persoonlijke situatie. Ik geef alleen maar aan dat de gemeente niet zomaar een PW uitkering geeft en dat er wel degelijk eerst gekeken wordt of je niet voor een andere uitkering in aanmerking komt en ja het UWV helpt je ook verder als in advies om naar gemeente te gaan als je inderdaad geen recht hebt op uitkering via hun.
2 jaar geleden
Reactie op Sigis
We kennen toch allemaal haar situatie niet 100%? Wie zegt dat ze niet recen ...
Jij schrijft alsof je standaard eerst bij het uwv aan moet kloppen. Dat is niet juist. Als je je tekst anders had ik ingestoken, dan was dat niet zo over gekomen. Je hoeft nl niet met een afwijzingsbrief van het uwv naar de gemeente. De gemeente beoordeeld zelf of er evt recht is op een uwv uitkering. TO, geeft aan niet te kunnen werken en een online studie te volgen. Dat klinkt niet alsof ze onlangs nog werkte (maar zou idd wel gekund hebben). Verder ben ik het volledig met je eens; gemeente is een vangnet en idd gemeente en uwv willen je zsm weer aan het werk hebben (waarbij uwv een stuk minder streng is dan gemeente). TO beseft dat hoop ik zelf ook wel en als de gemeente haar redenen om niet te werken niet erkend, dan zal ze toch moet werken. Iig zal er linksom of rechtsom waarschijnlijk een hoop rompslomp ontstaan voor TO.