27 Reacties
2 jaar geleden
Ivm KMA geven wij erwtenmelk (Wunda is een goeie met de juiste toevoegingen qua vitamines) en sojamelk.
Op onze opvang bieden ze sojamelk aan als alternatief. Maar mss kan je ook zelf wat meegeven?
Zou wel bij plantaardige melk kijken naar de vetten, eiwitten en vitamine B12/calcium die je kindje binnen krijgt. Niet alle plantaardige melk is hetzelfde qua voedingswaarde.
2 jaar geleden
Zelf eet ik geen zuivel producten als alternatief gebruik ik kokosmelk/yoghurt. Voor mijn dochtertje ook. Ze krijgt plantaardige yoghurt van Olvarit of 'Naturnes Bio Plantaardig'. Als Melk krijgt zij 'groeidrink alpro'.
De melk moet bepaalde voedingswaarde hebben, gewone havermout melk had dat niet en de 'groeidrink van alpro' wel.
2 jaar geleden
Heel fijn deze tips! Dankjewel 😊 en de groeimelk is toch niet net zoiets als nutrilon maar dan plantaardig?
2 jaar geleden
Hij heeft geen allergie oid en af en toe een beker melk vind ik prima. Ik zou alleen niet willen dat hij went aan dat elke dag (gewone) melk/ander soort zuivel de standaard is. Zelf neem ik zoveel mogelijk plantaardig, omdat ik dat gezonder voor mezelf en beter voor het milieu vind.
2 jaar geleden
Ik lees dit net, dat er dus veel suiker in Alpro groeidrink zit ☹️
Klopt dat is de reden waarom wij ongezoete sojamelk en erwtenmelk geven aan ons zoontje
En als yoghurt inderdaad Naturnes
2 jaar geleden
Maar er is toch een aanbeveelde hoeveelheid zuivel die een kindje minimaal per dag moet hebben? Dat is mij wel verteld door het consultatiebureau. Hier krijgt ze 3 melkproducten per dag. Dat is ook aanbevolen voor de gezondheid en voor de groei van de botten & tanden.
Lijkt mij helemaal weg te vallen als je dit vervangt door plantaardige producten, of ligt dit aan mij?
2 jaar geleden
Reactie op SavannahSade
Maar er is toch een aanbeveelde hoeveelheid zuivel die een kindje minimaal ...
Je kan zuivel heel goed vervangen zolang je let op dat je kleintje voldoende van alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Zuivel is dus niet nodig 😊. Op onderstaande website kan je er wat meer info over vinden als je het interessant vindt!
https://proveg.com/nl/5-pros/baby-veganistisch/
2 jaar geleden
Je kan zuivel heel goed vervangen zolang je let op dat je kleintje voldoend ...
Oh wist ik niet haha! Bedankt.
2 jaar geleden
Hier bewust geen koemelk ivm allergie. Hier is het alternatief eerst soyamelk geweest maar ook daar lijkt ons zoontje niet tegen te kunnen...dus nu over op havermelk. Ik heb die van alpro soya. Staat bij de zuigelingenvoeding.. staat op speciaal voor 1 tot 3 jarige...zal misschien ook marketing zijn maar zitten wel alle juiste toevoegingen in. Een ander alternatief wat ik vaker kreeg was geitenmelk
2 jaar geleden
Als je er zelf niet achter staat dan zou ik het niet geven aan je kindje! Ik geef mijn dochtertje ook geen zuivel. Ik heb er verder nog niet over nagedacht, omdat ze nog borstvoeding krijgt. Als vervanging zou ik altijd kijken naar ongezoete plantaardige melk en wat erin zit qua calcium en vitamines.
2 jaar geleden
Reactie op Yazmin
Kan je de erwtenmelk gewoon bij de AH halen? Heb het nooit gezien.
Ja zeker! Ze verkopen van hun eigen merk Erwtenmelk ongezoet maar ook wunda (ook dan de unsweetened neem ik dan)
2 jaar geleden
Wij geven soja melk in plaats van koemelk. Oa. omdat de calcium in koemelk niet door een mensen lichaam opgenomen kan worden.
“Een andere reden waarom ons wordt geleerd dat het drinken van melk goed voor ons is, is omdat melk calcium bevat. Calcium is een mineraal dat het lichaam onder andere nodig heeft voor de opbouw en het onderhoud van de botten en het gebit. Door het drinken van melk krijgt het lichaam inderdaad calcium binnen, echter kan het drinken van melk er juist voor zorgen dat de botten kwetsbaarder worden. De hoeveelheid eiwitten en fosfaat die melk bevat zorgen voor verzuring in het lichaam. Het lichaam zal het zuur vervolgens neutraliseren door calcium uit de botten te onttrekken. Melk drinken kan dus ook leiden tot een tekort aan calcium, dat uiteindelijk kan leiden tot botmineraaldichtheid afname.”
Bij het consultatiebureau en verloskundige praktijken hier in de buurt, hebben ze tegenwoordig foldertjes liggen. Om je meer in te lezen op vegan/vega voeding voor kinderen. Er staan goede alternatieven in, en waarom deze goed zijn. ☺️
2 jaar geleden
Reactie op L202021
Uit interesse: waarom kiezen moeders er bewust voor om geen koemelk te geve ...
Ik geef geen koemelk omdat er bloed en andere toegevoegde dingen inzitten die ikzelf ook niet in mn lichaam wil hebben. Ik lees nog steeds even mee voor alternatieven