29 Reacties

2 jaar geleden

Reactie op Pan-Pan

Website van het CJG. Ja kinderen kunnen vanaf een jaar gaan vragen om aanda ...
Hmm oke! Vind het wel heftig maar mss kan het CB je helpen hiermee? Weet niet hoelang dit speelt en hoevaak, maar als negeren niet werkt en ze blijft het doen dan krijgt ze 1) mogelijk niet genoeg binnen 2) lijkt me erg schadelijk voor haar slokdarm ook al dat maagzuur steeds!

2 jaar geleden

Ik wil je vooral even een hart onder de riem steken, want velen vinden dit hier blijkbaar 'niet normaal' en 'erg heftig', wat ik zeker kan snappen als je een baby'tje hebt dat van zichzelf iets minder temperamentvol is. Wij hebben hier echter ook zo'n temperamentvol baasje en ik kan me perfect voorstellen dat hij dat ook zou doen als hij dat zou ontdekken (gelukkig heeft ie nog nooit overgegeven). Hij doet hier ook opzettelijk dingen die niet mogen zodat we er aandacht aan geven. Als we over iets zeggen dat het niet mag of kan op dat moment begint hij op z'n eigen hoofd te slaan of met zijn hoofd op de vloer te bonken. Dit is puur uit frustratie dat het niet loopt zoals hij wil en/of uit aandacht. Soms slaat hij ook naar ons. Bij dit laatste zeggen we steeds dat het niet mag, dat hij wel mag 'aaien' en doen we dat dan samen. Het zichzelf slaan of bonken negeer ik en achteraf wanneer hij zelf geschrokken is omdat het pijn deed, troost ik dan wel. Als hij iets doet wat niet mag en het is gevaarlijk, haal ik hem er weg en probeer hem af te leiden. Als ik dit 3 keer na mekaar moet doen, gaat hij wel even de box is (waar hij dan meestal gewoon fijn speelt en ik hem er opnieuw uit haal als hij dat wil). Dus wij negeren zijn gedrag indien mogelijk en geven er een gevolg aan wanneer het gevaarlijk is. Ik blijf wel steeds in de buurt om dan zijn emoties op te vangen en te helpen reguleren. Dit is zeer vermoeiend op deze manier. Maar het lijkt de laatste week wel opnieuw wat te beteren. 'het is een fase, het is een fase, het is een fase'.... Concreet voor het overgeven heb ik niet meer tips.. dat zou voor ons ook weer enorm zoeken zijn. Ik hoop voor je dat het snel wat mindert 🍀

2 jaar geleden

Denk dat straffen van een 14 maanden oude peuter geen zin heeft... Simpel weg omdat kindjes dit gewoon nog niet begrijpen... Is frustrerend voor jou en kan ook geen goed effect hebben op je kind namelijk. Kan het ook zijn dat ze last heeft van tandjes? Ons meisje deed dit namelijk ook bij het doorkomen van de kiezen. Onbewust triggerde ze een kokhals reflex...

2 jaar geleden

Ik moest het even 3x lezen of ik het goed begreep…straf aan een baby? Wow wat heftig joh 😢Ik weet niet anders dan dat ze dat echt nog niet begrijpen? (behalve het verschil wat wel of niet mag rond deze leeftijd). En dan ook nog als straf in de box? Dus eigenlijk hun speelplek? Zou daar dat gedrag niet vandaan kunnen komen? 🤔 Ik zou zeggen; belonen en enthousiast doen bij positief gedrag en negeren van ongewenst gedrag? En duidelijk nee zeggen? En in jullie geval heeeeel veel positieve aandacht? 😊Poeh nou lijkt me ook wel erg heftig en vermoeiend voor jullie… ik zou er niet te lang zelf mee rond blijven lopen maar deskundige inschakelen? Dat kokhalzen lijkt me ook erg belastend voor slokdarm. Veel sterkte! 🍀

2 jaar geleden

Reactie op Pan-Pan

Website van het CJG. Ja kinderen kunnen vanaf een jaar gaan vragen om aanda ...
Oh ja hoor. Mijn dame trekt haar eigen haren eruit als ze dr zin niet krijgt en boos wordt. Wat een vervelende situatie met dat kokhalzen/overgeven. Heb je het er met het cb al over gehad? Volgens mij kunnen je ook binnen lopen buiten afspraken om?

2 jaar geleden

ach wat vervelend! Mijn dochter doet het ook wel eens. Ik trek altijd haar handje uit haar mond en zeg dat dan duidelijk nee… Alleen ze lacht mij dan in mijn gezicht uit 😂 Maar goed ik blijf het volhouden totdat ze het gaat begrijpen. Veel kan je niet doen denk ik. Begrijp je frustratie heel goed maar echt straffen gaat denk ik niet lukken. Duidelijk dingen blijven benoemen.

2 jaar geleden

Volgens mij kunnen op deze leeftijd niet alles koppelen. Dus dat haar in de box zet, is een op zichzelf staande iets. Dus de box is een negatief plek, waar mama/papa boos zijn op haar. Waarom, geen idee ;) Als ik jullie was, zou ik stoppen met straffen. En juist gaan afleiden, als mijn zoontje de plant gaat slopen (als ik nee zeg, begint hij ook hard te lachen) dan geef ik aan dat niet mag. En dan loopt hij een rondje door de kamer aan de hand of gaan we samen blokken bouwen. Mijn tip, gewoon afleiden en leuke dingen doen met haar. Ze zijn nog jong en moeten nog zoveel leren en dat leren ze door uit te proberen! Bij alles wat ze doen er gewoon van uit gaat dat een vaardigheid geoefend wordt. En tja, dat gaat niet altijd hoe wij het zouden willen. Wat wij ook vaak doen is laten zien hoe het wel moet en als hij dat doet dan klappen we vaak. Nu laat hij het "juiste" gedrag vaker zien en gaat dan zelf zitten klappen. Echt ze zijn zo gevoelig en snappen de helft nog niet. Dus een uitleg en dat lekker samen spelen werkt een stuk leuker en leven is dan ook gezelliger!