13 Reacties
2 jaar geleden
Hi! Mijn zoontje is soms ook snel overprikkeld. Ik herken je gevoel helemaal! Je gaat er gewoon tegenop zien om bijv naar een verjaardag te gaan.
Ik vind het zelf ook heel lastig waar je goed aan doe.. ik heb zoiets van als hij er zo van overstuur raak dan laat ik hem net zo lief thuis (bij oppas/ bij één van ons). Want ik doe hem er geen plezier mee en mezelf al helemaal niet!
Mijn man vind dat we hem gwn overal mee naartoe moeten nemen..
Ik probeer er gwn op te letten dat het niet te vaak gebeurd, als er bijv meerdere keren in de week zich zoiets voordoet dan skip ik wel een keer en blijf ik met hem thuis. Maar verder heb ik ook geen tips😌😌
2 jaar geleden
Houd je je zoontje bij je als je binnenkomt of als er andere mensen binnenkomen? Misschien is het vooral de overgang naar ineens veel mensen om hem heen waardoor hij een onveilig gevoel krijgt.
Wij hebben dit gehad toen we op een verjaardag kwamen en onze dochter binnen een kwartier na binnenkomst al bij drie mensen op schoot had gezeten. Totaal overstuur.
Sindsdien houden we haar minimaal een half uur bij ons als we ergens binnen komen. Dan kan ze even wennen en blijft ze ook op dezelfde hoogte als iedereen staat. Tegenwoordig is het moeilijk om een half uur vol te houden, want na een kwartier vliegt ze al alle kanten op om iedereen te laten zien hoe leuk ze is. 😅
2 jaar geleden
Geen ervaring mee maar ik denk dat je zoontje mss jullie spanning ook aanvoelt?
Persoonlijk zou ik niet er voor kiezen om hem niet ergens mee naar toe te nemen (mits het af en toe is en niet elke dag) het lijkt me ergens niet goed om het te vermijden omdat je het wellicht ook erger maakt omdat hij dan helemaal niks gewend is.
Ben wel benieuwd of je hem bij je houdt de hele tijd of hoe het dan gaat als zo'n sociale gelegenheid zich voor doet? En vanaf hoeveel mensen merk je dat hij overprikkeld raakt?
2 jaar geleden
Ik denk dat balans zoeken hierin belangrijk is. Een balans waarbij iedereen zich prettig voelt. Als er veel gelegenheden in een week zijn dat je er dan bijvoorbeeld 1tje uit kiest.
Wellicht kun je "oefenen" in wat kleinere groepjes door eens met 2 vriendinnen en hun kindjes af te spreken of iets dergelijks.
Houdt de omgeving vooral zo veilig mogelijk. Geef hem de mogelijkheid bij jou te ontdooien maar probeer dan bijvoorbeeld hem niet helemaal vast te pakken, maar los op je schoot te zetten zodat hij wel ook de ruimte voelt op ontdekking te gaan als hij dat zou willen.
Ons oudste dochtertje (2,5j) heeft hier ook lang last van gehad. Nog steeds heeft ze langer tijd nodig om te ontdooien. Laatst waren we op een drukke kinderverjaardag en ging ze zelf op een looptraktortje zitten en heeft zo 3 kwartier met een zakje chips op dat traktortje alles al zitten kijken. Aan het eind wilde ze niet meer mee naar huis omdat ze zo leuk aan het spelen was. Het kletsten komt nog steeds pas op gang als we weer op weg naar huis zijn.
Als je je zorgen maakt of meer informatie over prikkelverwerking zoekt zou je eens bij een ergotherapeut aan kunnen kloppen. Die weten daar veel van en kunnen je evt nog andere adviezen geven.
2 jaar geleden
Reactie op SuusZ88
Houd je je zoontje bij je als je binnenkomt of als er andere mensen binnenk ...
Dankjewel voor je reactie. Nu je het zegt, misschien is de overgang wel te snel voor hem. We zetten hem vrij snel bij de andere kindjes. Misschien dus wel te snel voor hem. Ik zal er eens op letten, goeie!!
2 jaar geleden
Reactie op Mama Aapie
Geen ervaring mee maar ik denk dat je zoontje mss jullie spanning ook aanvo ...
Bij binnenkomst hebben we hem vaak op de arm, maar we zetten hem vrij snel bij de andere kindjes. Misschien is die overgang wel te snel voor hem, dat het onveilig voelt door alle drukte waar hij dan nog niet aan heeft kunnen wennen. Vervolgens lijkt dan "het kwaad al geschied", want daarna, als we hem bij ons nemen, wil hij echt niet keer bij ons weg. Dankjewel voor je reactie!
2 jaar geleden
Ik denk dat balans zoeken hierin belangrijk is. Een balans waarbij iedereen ...
Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Ik spreek regelmatig met vriendinnen af die ook kindjes hebben, dit gaat meestal goed. Het gaat dus echt over plekken waar zo'n 25 of meer mensen zijn, waaronder een hoop kinderen.
Wat een goede tip om hem op schoot te zetten maar wel vrij te laten als het ware. Daar heb ik nog helemaal niet bij stil gestaan.
Dat is wel een goede om eens te proberen!
Ik merk dat ik het heel lastig vind, omdat ik wil dat hij zich veilig en prettig voelt. Daarom ga ik dat echt eens proberen, dan voelt hij toch de ruimte om op ontdekking te gaan misschien, maar ook dat ik er ben.
Dankjewel
2 jaar geleden
Reactie op Nicolleke
Bij binnenkomst hebben we hem vaak op de arm, maar we zetten hem vrij snel ...
Gaat hij naar de opvang? Is hij andere kinderen gewend? Wellicht helpt het om hem eerst bij je te houden en dan er eerst ook even bij te zitten!
Of playdates organiseren met familie/vrienden met kindjes dat ie er aan kan wennen (mits hij niet naar de opvang gaat, aan de andere kant helpt het hem mss ook om met jullie ergens te zijn waar andere kinderen zijn!)
2 jaar geleden
Reactie op Mama Aapie
Gaat hij naar de opvang? Is hij andere kinderen gewend? Wellicht helpt het ...
We hebben regelmatig playdates met vriendinnen die ook kindjes hebben. Het is dan ook wel best druk, maar wel overzichtelijker dan op bijvoorbeeld een verjaardag. En zo'n playdate is dan ook best vaak bij ons thuis, dus in zijn vertrouwde omgeving. Hoewel dit wanneer het bij iemand anders is, opzich ook best goed gaat. Maar dat is wel een stuk rustiger dan een feestje.
Hij gaat 1 dag in de week naar de opvang. Hier is hij in het begin altijd wat teruggetrokken, maar naarmate de dag vordert, zoekt hij wel wat andere kindjes op. Hij moet wel echt even de kat uit de boom kijken. Het gaat echt over grote drukten. En misschien had ik de titel anders moeten maken, hi is niet perse snel overprikkeld, maar als hij overprikkeld is dan krijgen we hem er niet meer uit als je snapt wat ik bedoel. Alsof het kwaad dan al geschied is zegmaar.
Dus misschien moeten we het vooral tijd geven bij binnenkomst, zodat hij aan de overgang naar drukte kan wennen. Niet te snel willen gaan, maar hem rustig aan de omgeving en drukte laten omschakelen.
Dankjewel voor het meedenken. Echt heel fijn! Merk dat ik het heel lastig vind.
2 jaar geleden
Op zich vind ik dit niet zo'n zorgwekkende situatie, door je uitleg dat in zijn vertrouwde omgeving, met voor hem bekenden hij het eigenlijk wel goed aankan.
Op een feestje met 25+ personen zijn ook echt enorm veel prikkels te verwerken. Gezichten (die hij misschien niet goed kent), emoties om te lezen, stemmen, geluiden, geuren, verwachtingen naar hem toe, locatie die onbekend is, etc. Ik wil jouw zorgen niet bagatelliseren, maar vooral vanuit het perspectief van je kindje proberen mee te denken. Wat zou hem helpen in zo'n situatie en wat zijn misschien situaties die voor nu nog teveel gevraagd zijn? Je hebt al fijne tips gekregen, ik ben benieuwd hoe dat gaat werken de komende tijd.
En ook: hoe voel je je zelf op zo'n feestje? Heb je zelf ook tijd nodig om even te landen/verwerken, of zijn er mensen die iets bij jou oproepen, dan lukt het co-reguleren misschien wat moeilijker.
2 jaar geleden
Reactie op Nicolleke
We hebben regelmatig playdates met vriendinnen die ook kindjes hebben. Het ...
Ohh dit klinkt zeker al heel anders! Zou je dan niet zo'n zorgen maken hoor.
Mss wat playdates bij anderen proberen en idd beetje bij hem blijven eerst zodat ie kan wennen. Komt vast wel goed!
Kan me voorstellen dat het lastig is want je wilt zelf ook een leuke tijd en hem ook niet onnodig overprikkelen. Maar denk oprecht dat je er goed aan doet hem niet thuis te laten maar beetje te laten wennen! Succes!
2 jaar geleden
Hi, ik begrijp je tweestrijd zo goed! Logisch dat je zoekende bent. Je doet t goed! Ik heb nog niet veel grote bijeenkomsten gehad. Afgelopen zaterdag haar verjaardag , thuis. Dat ging heel goed. Ze is wel makkelijk onder de mensen en maakt ook met nieuwe mensen makkelijk contact, maar toch, geen idee hoe ze was geweest als het massaler is op een andere plek.