40 Reacties
6 maanden geleden
Hij slaapt te lang overdag... kan je aanraden om van 9.30 tot 10 te doen en van 12.15 tot 14.15 en dan om 18.45 naar bed. Even paar dagen volhouden. Als hij om 5 wakker wordt, even kijken wat er gebeurd.. als er paniek is, er naartoe, niks zeggen, even hand op zijn rug/buik en zodra hij rustig is weer vertrekken. Als hij alleen jengelt, laten jengelen. Dit zou de truc moeten zijn....
6 maanden geleden
Reactie op LoLo27
Hij slaapt te lang overdag... kan je aanraden om van 9.30 tot 10 te doen en ...
Te lang overdag! Oh dankjewel voor je tips!! Dan ga ik hem gewoon eerder wakker maken. 9:30 naar bed … ik krijg hem alleen met moeite wakker tot 9 als hij al om 4:30 wakker is geworden😮💨😮💨😮💨 maar oke dus de ochtend een half uurtje.. ik ga vanaf morgen gewoon proberen dan tot 9:30 wakker te houden. Wil hier zoooo graag vanaf. DANKJEWLE
6 maanden geleden
Ik heb toevallig een vroege vogel slaapgids gekocht waar ze het rekken van dutjes echt afraden. Hier dezelfde situatie, doordat ik mijn zoontje wakker hield, maar 30 min liet slapen was hij nog steeds vermoeid en gestressd wat zijn uitwerking had in zijn middagdutje en de nacht. In die slaapgids adviseren ze niet voor 6u interactie, alles proberen om hem te laten slapen of dus gewoon laten liggen.
Daar is het advies ook: 2-3-4 ritme of 2-3-3-3 als 234 niet lukt. Sinds wij meer in dat ritme zitten, doet hij zijn dutjes beter en gaat de nacht ook beter
6 maanden geleden
Hij heeft een te lange wakkertijd en slaapt echt niet te lang overdag. Ieder kindje is anders en de een heeft meer slaap nodig dan de ander.
Ons zoontje heeft gewoon een wakkertijd van 2 uur en dan wakkertijd van 3 uur en dan 4 uur.
Als hij om half 6 wakker word dan gaat hij gewoon rond half 8/8 uur.
Zelf ga je ook naar bed als je moe bent toch? De een heeft maar 6 uur slaap nodig en de ander 8 uur.
Volg zijn signalen.
Ik maak ons zoontje ook echt niet wakker. Slapen doet slapen.
6 maanden geleden
Reactie op sharon324
De 1 zegt hij slaapt te lang, de ander zegt te kort🙈 nu weet ik nog steeds ...
Er zijn verschillende visies op slapen, dat merk je ook door de antwoorden op je bericht. Je hebt ervaringen van anderen nu (met bijpassende ritmes/uitleg. Het is ook een kwestie van uitproberen. Wat bij mijn zoontje werkt, hoeft bij jouw zoontje niet te werken. De twee visies op slapen zijn:
- slapen doet slapen, voorkom oververmoeidheid
- oprekken tot half 9 of half 10 en verkort de slaaptijd overdag.
Je kan het proberen en zo ook elimineren wat niet werkt.
Inzetten op slaap heeft bij ons enorm geholpen, dus langer laten slapen overdag zodat hij niet over zijn vermoeidheidpiek heengaat
6 maanden geleden
Reactie op Anne kr
Er zijn verschillende visies op slapen, dat merk je ook door de antwoorden ...
Dit herken ik wel. Moe is moe. Rekken levert meer vermoeidheid en dus stress op. En slapen doet slapen. Probeer je kindje te volgen. En een iets latere bedtijd kan ook nog helpen savonds. Bijvoorbeeld rond 20.
6 maanden geleden
Hier bijna 11 maanden en sliep met 10 maanden ook bepaald niet uit 😅.
Hoe wij het nu doen:
Wakker om 7u
Slapen van 9-10 ongeveer.
Slapen van 13-15 ( soms wel eens 15.30) maak hem sowieso wakker om 15.30 als hij dan nog slaapt.
Slapen van 19/19.30-7u
We houden echt dat 2-3-4 schema aan. En is hij een keer wakker rond 6 en komt het niet lekker uit voor de rest van de dag dan lassen we rond 7u een powernap in van 15-max30 minuten.
Sinds we dat zijn gaan doen slaapt hij eigenlijk wel altijd tot 7u. Eerst een week om te overbruggen die powernap maar was daarna al niet meer nodig. Wordt hij eerder wakker en ligt hij gewoon wat te spelen in zijn bedje laat ik hem liggen, hij valt dan vaak na 30 minuten zelf weer in slaap. Als we ernaartoe gaan dan lukt het ook met geen mogelijkheid meer.
6 maanden geleden
Reactie op KimJ1993
Hier bijna 11 maanden en sliep met 10 maanden ook bepaald niet uit 😅.
Hoe ...
Dit klinkt echt heel fijn! Dat 2-3-4 schema lijkt me ook een goed schema, alleen zou dat perfect zijn als hij ook om 7:00 wakker zou worden, anders zit ik er een ritme in te stampen waardoor ik bang ben dat die voor 5:00 blijft komen..
Ik ga voor nu eerst proberen om hem te rekken tot 9:30 en dan een korte slaap te doen, alles tegelijk proberen gaat ook chaos opleveren😮💨 thanks voor de reacties!
6 maanden geleden
Ik zou maar zo zeggen.. elk kind is anders. Gewoon wat uitproberen of het werkt voor jullie.
Die van mij doet met 10.5 maand nog maar 1 slaapje overdag. Ze wil echt niet. Ze gilt alles bij elkaar. Echt al zoveel geprobeerd. Dus zit nu maar in de acceptatie dat het 1 slaapje is. Prima kind. 😬
6 maanden geleden
Reactie op sharon324
Ouders van een 10 mnd oude baby die dit lezen; willen jullie misschien jull ...
Wij gebruiken het 2-3-4 ritme. 2 uur wakker, slapen, 3 uur wakker, slapen, 4 uur wakker, naar bed voor de nacht. Dat werkt voor ons echt perfect. Voor overdag tenminste want snachts spookt ze veel.
Ze wordt meestal rond 8 uur wakker, 10 uur naar bed, ong 1,5 uur slapen (soms maar 3 kwartier, heel soms ineens 3 uur, ik maak haar nooit wakker want ben blij als ze slaapt). Dan smiddags weer naar bed rond 3, half 5 wakker en rond half 9 weer naar bed.
Vaak slaapt ze dan tegen 9 uur/half 10 en ga ik ook gelijk slapen omdat ze snachts nog vaak wakker is.
Te veel slaap kan zorgen voor korte nachten, maar te weinig slaap ook. Verder slapen kindjes van deze leeftijd gemiddeld ongeveer 11 uur snachts. Dus hij slaapt niet overdreven kort snachts.
Lees zelf trouwens weer dat je ze gewoon naar bed moet doen als ze moe zijn en dat rekken vaak juist aafrechts werkt.
Zou zelf het 2-3-4 ritme proberen en dan vrij streng aanhouden de eerste weken. Als hij eerder moe is gewoon eerder naar bed. Lekker laten slapen als hij slaapt. Na een week of 2 zou je verschil moeten gaan merken en kan je het wat soepeler gaan nemen waar nodig.
Ik denk altijd: vroeger zullen ze kinderen ook echt niet na een half uur wakker hebben gemaakt. Daar zijn kindjes niet voor geprogrammeerd lijkt me.
6 maanden geleden
Mijn dochter heeft dat ook een hele tijd gehad .. nadat de klok een uur vooruit ging was het even 06.00/06.30 maar nu weer tussen 05.00-05.45..
Ik probeer haar er niet voor 06.00 uit te halen .. soms ligt ze 08.30 op bed en soms 09.00 of iets later .. ik rek het nooit .. moe is moe .. en laat haar gewoon haar slaap pakken ..soms een half uur en soms 2 uur..
Ze is ook net ziek geweest dus vind dat ze dan moet bijtanken en niet haar slaap onderbreken omdat ik het niet fijn vind om 05.00 beneden te zijn 😅..
Kan ook gewoon een fase zijn .. En wees dankbaar dat je de dag mag beginnen 💜
6 maanden geleden
Mijn dochter van 10 maanden word vaak wakker tussen 5 en 6. Ik geef haar fles,schone luier, kus en terug naar bed. Van mij appart ligt ze nog een uur wakker maar voor 7 uur ga ik er niet uit 😂 meestal gaat ze spelen met haar knuffels en valt dan weer in slaap
6 maanden geleden
Ritme is trouwens vaak : 7 uur eruit, 9:30 op bed.
11:00/11:30 eruit, 15;00/15:30 bed
16:30/17:00 eruit, 20:00 slapen..