21 Reacties
8 maanden geleden
Onze zoon van 8 maanden heeft nog geen één nacht volledig in zijn eigen bed geslapen... we proberen het elke nacht en hij begint altijd in zijn eigen bed, maar we kiezen voor slaap en dat is als hij bij ons slaapt. Zwaar is het wel. We waren goed bezig met afleren, maar nu met de slaapregressie en een zieke peuter pfff, zoals ik al zei: we kiezen voor slaap🤪
8 maanden geleden
Ik volg ook. Mijn zoontje wilt het liefst half op mij of op mijn borst slapen. De laatste 3 nachten weer vanaf 11 wakker en om 3/4 uur ben ik echt wel op. Hij is in mijn armen binnen 1 minuut weg maar krijg hem niet in zijn bedje.
8 maanden geleden
Wij hebben precies hetzelfde. Wij slapen zonder kussens en hij ligt in een slaapzak boven de dekens zodat hij er niet onder kan. Op instagram heb je een heel fijn account met heel veel fijne tips: @happycosleeper
Het is echt iets van de westerse landen om je baby in een andere kamer neer te leggen. In zoveel andere landen slapen ze samen met hun kinderen... het kan echt op een veilige manier als je weet hoe..
8 maanden geleden
Onze dochter slaapt sinds maand of 5 elke nacht tussen ons, soms het merendeel van de nacht en soms richting ochtend pas.
Ze slaapt meestal op de borsthoogte op matras in haar slaapzak. Ik heb dan een dekbed die ik tussen mijn benen doe en mijn partner een deken voor zijn benen vooral. Dit was makkelijker dan haar op dekbed leggen bij ons - ik wil kunnen draaien en mijn deken moet meewegen.
Soms ben ik zo uitgeput dat ik haar nog een ronde in haar ledikant laat slapen zodat ik van eerste moeheid er vanaf ben, maar buiten het genoemde doen we niets meer. Ze slaapt dan niet op kussen en ver onder en heeft niets met onze dekens/dekbedden te maken.
8 maanden geleden
Onze zoon is ook 8 maanden en heeft precies hetzelfde. Het schijnt bij deze leeftijd te horen omdat ze nu in de verlatingsangst fase zitten ook.
Ik leg hem gewoon tussen ons in en het gaat eigenlijk altijd goed. Soms draait hij wel het hele bed door. Soms komt hij lekker tegen je aan liggen. Zoals eerder is genoemd is het in veel landen normaal om samen met je baby te slapen. Hij is nog zo klein. Ik probeer hem nog een paar keer te troosten s nachts, maar hij echt te hard gaat huilen komt hij tussen ons in. Ik ga met mijn hoofd lager dan hem liggen zodat de dekens niet over hem kunnen gaan.
8 maanden geleden
Ons dochtertje van 8 maanden slaapt al vanaf de kraamweek in ons bed.
Ik geef borstvoeding en ze ligt op borsthoogte, dus daar blijft ze liggen. Ze blijft onbewust gefocust op de borst.
Samen slapen blijft het meest natuurlijke wat er bestaat. Onze maatschappij heeft jaaaren geleden bedacht om wel samen met je partner te slapen, maar je kindje in een ander bed te leggen 🥺
8 maanden geleden
Reactie op Debbie1208
Ons dochtertje van 8 maanden slaapt al vanaf de kraamweek in ons bed.
Ik g ...
Ze ligt dus bij mij, op borsthoogte in haar slaapzak.
Ik heb een voedingskussen tussen haar en mijn vriend in liggen.
Ik vind het ook handig, ik hoef niet op te staan om haar te voeden. Ik blijf gewoon liggen en zij draait zelf naar mij toe en hapt aan. Geeft zoveel rust!
8 maanden geleden
Onze zoon slaapt de afgelopen weken weer bij ons in bed. Soms gaat het wel goed in z’n eigen bedje op z’n eigen kamer, maar word vaak ‘s nachts wakker. Wij nemen hem dan bij ons in bed, in zijn eigen slaapzak met wat dekens over hem heen (hij is een koukleum en raam van de slaapkamer staat een stukje open). Zodra hij bij ons ligt, zowel in het midden als bij 1 van ons word hij meteen rustig en valt direct heerlijk in slaap. Soms vind ik het wel vervelend omdat je toch anders slaapt maar overal geniet is er van, hij is nog zo klein en nu kan het nog 💙
8 maanden geleden
Onze oudste doet dit nog steeds die is bijna 3 haha heerlijk. Onze baby ligt nu vaak al standaard bij me in bed. Wij hebben wel van de ledikant een co sleeper gemaakt. Kun je op internet wel opzoeken hoe dat moet.
8 maanden geleden
Ons zoontje van 9 maandjes slaapt soms ook tussen ons in. Eigenlijk best vaak 🤣
Ik leg hem heel hoog op bed en wij liggen dan lager. Is prima gegaan al die tijd 🙂
8 maanden geleden
Sinds mijn dochter ongeveer 5 maanden is slaapt ze bij mij. In haar slaapzak. Ik slaap in een merino wollen pyjama, de deken op heuphoogte (zodat het bij haar wegblijft) en het kussen bij haar uit de buurt. Ze drinkt wanneer ze wil aan de borst, en ze ligt bijna altijd tegen mij aan.
Het is niet dat ik dit wilde, maar het is zo gekomen omdat we anders niet sliepen. Ik ben sindsdien meer uitgerust. Wel mis ik het in mijn bed voor mij te hebben en lekker onder de dekens te liggen.
Sanne Blauw (correspondent) is toevallig bezig met dit onderwerp!
8 maanden geleden
Bij ons begonnen toen ze een maand of 3 was met het idee: het is een fase. Is niet meer over gegaan 🙈. Moet zeggen dat ik er inmiddels ook wel echt van geniet. Alleen mis ik het wel heel erg om lekker even tegen mn man aan te kruipen.
We beginnen snachts in haar eigen bedje (eerst cosleeper, maar nu een stokke sleepi ledikant met de zijkant eruit en de bodem op de middelste stand).
Ze beland na haar eerste voeding, ergens tussen 10 en 2 bij ons in bed. We slapen op een stevig matras op stevige kussens en ons dochtertje slaapt met haar hoofd op (ivm reflux schuin na voeding) of onder mijn arm, ik lig op mijn zij met knieën omhoog zodat ze niet onder de deken kan schuiven.
We hebben een merino wollen deken (geen dekbed!!) En ik slaap met katoen of wollen kleding. Ze heeft zelf een wollen slaapzak met een (meestal wollen) romper eronder. En ligt hoogstens met haar onderbenen onder de deken.
Ze ligt tegen mij aan, rolt als ze bij ons ligt voor alsnog niet en houd mij snachts vast.
Zo krijgen we allemaal de meeste slaap en heeft zij de minste stress. Overdag slaapt ze ook veel zo of in onze armen. Vanwege de ernstige reflux die ze tot voorkort had heeft ze slechte associaties met slaap en raakt ze regelmatig in paniek als ze moet slapen of wakker wordt als ze moet spugen. Dit helpt voor haar gelukkig. En dan wordt ze alsnog regelmatig zo'n 6-10x op een nacht wakker. 10x op en neer en dan weer opwarmen tot je eindelijk weer slaapt en vervolgens weer moet vind ik geen doen.
8 maanden geleden
Geef overigens borstvoeding. Dat schijnt wel uit te maken in hoe je kindje blijft liggen en bij je in de buurt blijft.
Vind de website samen slapen erg fijn en overzichtelijk:
https://samenslapen.nl/
En bovenal, doe vooral wat goed voelt!
Samen slapen kan ook niet als jij of je partner gedronken heeft of ziek is.
8 maanden geleden
Ha die van mij is 9 maanden en slaapt al sinds het begin voor een deel bij ons (reflux, koemelkallergie). Hij gaat eerst zn eigen bed in en erna flesje op ons bed en dan slapen we samen verder. Ik leg hem in het midden, maar dan wat hoger, en aan de kant van mn vriend een guling (Indonesisch kussen, lijkt op voedingskussen, maar dan slag kleiner).
Dus mn vriend kan niet op de kleine rollen, en ik lig met mn gezicht naar hem toe, dus bij echte beweging word ik wakker.
Vind het heerlijk om hem bij ons te hebben en dan met zn drieën wakker te worden 🥰
Ah joh je kleine is al groot, geen mini baby meer. Zolang ie maar geen dekens over zich heen kan trekken enzo. Daar ff goed op letten.