840 Reacties
één jaar geleden
Is het abnormaal dat m’n baby van 6 maanden nog om de 3 uur drinkt? Op opvangdagen drinkt ze dan 120 tot 135 ml.
Net bij het consultatiebureau geweest en die jeugdarts vond dat abnormaal, want ze hoort op 4 voedingen per dag te zitten ongeveer. Ik zei nog dat dat voor flesvoeding misschien geldt, maar dat die veel grotere porties drinken en dat borstvoedingsbaby’s drinken op basis van de natuurlijke maaginhoud en dus vaker kleinere porties. Nou dat vond ze heel raar en onwaar. Waar ik die informatie toch vandaan had?
En nachtvoedingen mochten nu ook wel stoppen want de baby moet leren zelfreguleren en leren dat mama’s slaap ook belangrijk is. 😂
Nu maak ik me verder niet zo druk om bovenstaande informatie, maar m’n baby zit wel hoog in de lijn qua gewicht, ‘buiten proportie’ noemde de jeugdarts het (+1 lijntje, en de lijn ging gewoon gestaag ipv dat het afboog, wat eigenlijk zou moeten met borstvoedingsbaby’s volgens haar). Dus vraag me af of ze misschien toch te veel krijgt? Hoe gaat dat bij jullie?
één jaar geleden
Reactie op Juini
Is het abnormaal dat m’n baby van 6 maanden nog om de 3 uur drinkt? Op opva ...
Wat een aparte wereld weer! Ik ben vanmorgen ook bij het cb geweest en ik moest mijn dochter van volgende week 6 maanden, die van +1 naar +0,5 was gegaan juist meer gaan voeden, liefst overdag om de 3 uur en zoveel maaltijd en fruithap geven als ze zelf wil en brood gaan aanbieden omdat haar lengte wel een stijgende lijn heeft maar de gewicht en hoofdomtrek wat afbuigt. Ik "moet" ook over 3 maanden terugkomen om te meten en wegen om te zien of het weer bijtrekt of het verder afzakt. Helemaal best. Goed dat ze het in de gaten houden maar beetje paniekeren om niks vond ik het.
Moest vanmiddag in het ziekenhuis zijn voor controle(ze heeft een genafwijking) en daar zeiden ze: lekker doorgaan met voeden op verzoek en hapjes mogen zoveel als ze zelf wil(nu tussen de 50-100 gram per hapje) maar ze ontwikkelt zich en gaat meer bewegen dus niet gek dat ze wat afbuigt. Sowieso superknap want ze is in 4 uur tijd 3cm gegroeid. Bij het cb vanmorgen was ze 68cm en in het ziekenhuis 71. Heb in die laatste meer vertrouwen.
Bij de oudste twee, nu 4 en 2 jaar, werd altijd gezegd dat ik minder moest geven en die zijn beide nu mooi op gewicht/in verhouding en zijn ook beide lang qua lengte. Dus maak mij totaal geen zorgen en zou dat in jouw geval ook niet doen! Gewoon je moeder gevoel volgen. Als die zegt dat het goed zit, gewoon doen. En ja, mama's slaap is zeker belangrijk, het welbevinden van je kind ook. Ze zijn nog zo klein en hebben het gewoon nodig, al is het voor de troost. Pas als jij vindt dat er wat aan gedaan moet worden dat hij doorslaapt, dan moet je er wat aan doen.
één jaar geleden
Reactie op Juini
Zover ik weet kun je nooit te veel borstvoeding geven. Onze dame zit op -0,5 maar drinkt zo'n 10x per dag. Overdag om de 2-3 uur. Snachts om de 3-4 uur. Maar komt na een opvang dag (daar drinkt ze heel weinig) snachts wel 6x om in te halen. Daar bovenop krijgt ze sochtends wat groente, smiddags wat fruit en soms een klein beetje rijstepap in de ochtend.
Mooie aan borstvoeding (vind ik) is dat zeg heel goed zelf aan kunnen geven dag ze genoeg hebben.
Concultatiebureau kwam hier met het idee om snachts mijn man 1x een flinke fles kunstvoeding te geven (bij onze fles"weigeraar" met ernstige reflux, dus kleine porties) zodat ik dan 1 voeding kon overslaan. Soms bedenken ze interessante dingen🤭
één jaar geleden
Reactie op Juini
Hier boog zijn lijntje juist af (van +1 naar gemiddeld) en wij moesten meer hapjes gaan geven. Ik probeerde nog te zeggen dat het volgens mij een typische BV curve is, maar daar werd niet echt op in gegaan.
Ik voed ook nog om de drie uur (zelfs met fruithapje en groente hapje) en ‘‘s nachts nog vaker (dan wel maar een borst per keer). Hopelijk gaat hij wel snel wat minder nodig hebben, want ik ben op 🤪
één jaar geleden
Hoe lang kan ik ontdooide borstvoeding bewaren? Ik heb gisteravond melk uitgehaald voor de opvang en in de koelkast gelegd. Dat was vanmorgen ontdooid. Nu heeft ze op de opvang maar 2 van de 3 zakjes op. Morgenmiddag komt mijn vader oefenen met een fles geven (hij gaat zaterdag voor het eerst een hele avond oppassen). Kan ik de melk tot morgen bewaren of beter vanavond geven, kolven en dat morgen geven?
één jaar geleden
Reactie op Juini
Hier ook nog steeds 8-10 voedingen per dag en als hij de fles krijgt, drinkt hij zo 140-180ml op. Hij is qua gewicht afgebogen van bijna +2 lijn naar nu net iets boven gemiddeld. Zeiden ze hier niks van, was normaal bij borstvoeding zeiden ze. Hij wil nog niks eten en ook daar zeiden ze niks van. Komt allemaal vanzelf. Voor de rest is hij vrolijk en ontwikkelt goed. Ik maak me geen zorgen. Minder voedingen zou fijn zijn, maar dat kan je niet afdwingen.
En hoezo is het +1 lijntje “buiten proportie”? Wat een onzin zeg.
één jaar geleden
Reactie op PizzaHawai
Hoe lang kan ik ontdooide borstvoeding bewaren? Ik heb gisteravond melk uit ...
Ligt er heel erg aan naar welke grenzen je kijkt. Volgend sommige onderzoeken moet je het morgenmiddag nog prima kunnen geven. Zou zelf denk morgenmiddag even ruiken of het nog goed ruikt. Of dan vantevoren vast even kolven en verse melk geven.
één jaar geleden
Reactie op PizzaHawai
Hoe lang kan ik ontdooide borstvoeding bewaren? Ik heb gisteravond melk uit ...
Ik was zelf eerst heel spastisch maar inderdaad geeft recent onderzoek aan dat het langer kan. Ik kijk en ruik ook gewoon en hou zelf +/- 1.5 dag na ontdooien aan. Heb namelijk regelmatig hetzelfde probleem als jou.
Wat ik nog wel eens doe dat ik dan savonds bijv 2 zakjes eruit haal en dan die ochtend nog 1 zodat die langer mee kan maar wel al half ontdooid is.
één jaar geleden
Hier ook een preek gekregen van de jeugdarts bij het consultatiebureau omdat onze zoon zijn curve was gedaald. Hij is wel al een maand ziek, maar de jeugdarts vond het toch abnormaal. Ik kreeg de opdracht hem zo veel mogelijk vol te proppen: met brood, met hapjes incl vlees en aardappelen van 200gr, ook fruit 200gr met pap erdoorheen... (en onze zoon vind vaste voeding niet eens super interessant). En een grote fles kv van 180cc minstens 1x per dag. Nou die krijgt hij ook nooit op.
Ik maak me al een week zorgen hierdoor, voel me schuldig, denk dat mijn borstvoeding niet goed genoeg is. Tot ik gisteren bij onze ha ontdekte dat hij blijkbaar oorontsteking heeft nu. De ha maakte zich ook totaal geen zorgen om dat gewicht. Het kind is gewoon ziek en ziet er verder gezond uit, niet mager of zo. Dus die groei komt wel.
Dat hoop ik tenminste want onlver 1 maand "moeten" we ook nog eens lang bij het cb voor de groei...
Het is niet makkelijk soms he :p
één jaar geleden
Reactie op Joli
Hier ook een preek gekregen van de jeugdarts bij het consultatiebureau omda ...
Je moet helemaal niks hè, als je alleen maar onrustig wordt van het CB, zeg die afspraak lekker af. Het enige waarvoor ze echt nodig zijn, zijn de vaccinaties.
En als je zoontje al zo lang ziek is, lijkt het me idd logisch dat hij even wat minder hard groeit. Volproppen met eten werkt toch ook niet? Hier iig niet. Vaste voeding krijg ik er nog niet in en flessen drinkt hij ook net waar hij zin in heeft. Grotere flessen maken heeft dus echt geen nut.
één jaar geleden
Reactie op Waterrat
Je moet helemaal niks hè, als je alleen maar onrustig wordt van het CB, zeg ...
Zelfs de vaccinaties hoeven niet, kan ook gewoon via de huisarts.
één jaar geleden
Reactie op mommy_2019
Zelfs de vaccinaties hoeven niet, kan ook gewoon via de huisarts.
Oh echt? Dat wist ik niet. Ik moet zeggen dat wij echt geluk hebben met ons CB. Nooit gezeur als dingen niet precies volgens het boekje verlopen en als je dat wil, geven ze tips, maar als je daar geen behoefte aan hebt, dan vinden ze dat ook prima.
één jaar geleden
Reactie op Waterrat
Oh echt? Dat wist ik niet. Ik moet zeggen dat wij echt geluk hebben met ons ...
Valt hier ook wel mee. Maar is ook hoe ik er als persoon in sta. Ja en amen daarzo en gewoon mijn eigen ding doen.
één jaar geleden
Thanks voor de reacties! Toch wel wat ik al wel voelde: niks aan het handje. Ze ziet er overigens ook totaal niet ‘dik’ uit, gewoon een lekkere baby. Bij m’n vriend thuis waren ze als baby tien keer boller en dat is ook allemaal goed gekomen. 😂
Ene oor in, ene oor uit dus. En lekker blijven voeden op verzoek. 🙅🏼♀️