840 Reacties
10 maanden geleden
Reactie op elinlag
Hi lieve mama’s, mijn zoontje is 6 maanden en merk laatste dagen dat ik nie ...
Zou het je eisprong kunnen zijn? En wat bij mij helpt is heel veel water drinken!
10 maanden geleden
Reactie op ZoZ0nd4g
Hoe is het nu? Ik heb dit sinds gisteren en ben even bang, wil nog niet sto ...
Hoi! Ik heb na een paar dagen toch besloten om half om half borstvoeding en kunstvoeding te gaan geven.. het hield namelijk nog wel even aan bij mij, ondanks dat ik voldoende at en water dronk. Daarnaast kostte dat kolven enorm veel energie. Om mezelf niet voorbij te lopen en nog niet helemaal afscheid te hoeven nemen van de borstvoeding is dat mijn keuze geworden. Ben sowieso al super trots dat ik 6 maanden fulltime heb mogen voeden!
10 maanden geleden
Hoihoi,
Mijn kleintje is inmiddels ruim 7 maanden en krijgt tot nu toe volledig bv. Ik heb een aardig voorraadje (ik gok nog zn 9 a 10 liter) in de vriezer. Het liefst zou ik nog heel lang voeden nu het eindelijk zo goed loopt (bij onze eerste maar 7 weken volledig en daarna gecombineerd tot 5maanden bv gegeven).
Nu moet ik helaas wegens medische noodzaak bij mezelf afbouwen. Eigenlijk had ik al gestopt moeten zijn, maar dat lukte nog niet. Nu heb ik er nog 3 maanden bij gekregen alles af te bouwen (heb nu 2 voedingen per 24u vervangen voor vriezermelk).
Nadeel is; ons kleintje wil niet graag uit de fles drinken, drinkt bij mijn man 100 ml, bij mij vaak met moeite maar 50ml per x uit de fles. Hierdoor ben ik geneigd toch steeds de borst maar weer te geven...
Hebben jullie tips hoe verder af te bouwen? En vooral de nachten? 🫣
Is het aan te raden binnenkort al eens kv te geven om te kijken of dit er in gaat? Anders eerst mengen met bv?
10 maanden geleden
Reactie op Bloemblaadje
Hoihoi,
Mijn kleintje is inmiddels ruim 7 maanden en krijgt tot nu toe voll ...
Bij ons wou onze man ook eerst absoluut niet de fles, mijn eerste tip hier is echt ‘de aanhouder wint’ haha 😁 maar daar heb je in het moment zelf niet altijd iets aan. Verder wat wij hebben gedaan:
- de fles aanbieden als hij niet echt veel honger heeft. Dus niet gefrustreerd geraakt omdat hij wel wil eten maar niet uit de fles, dus eerder als tussendoortje een klein beetje geven (begin bv met 30ml)
- als het niet lukt, dan niet meteen de borst geven maar zeker 15min wachten zodat hij niet de associatie leert dat hij toch de borst krijgt als hij de fles weigert
Kunstvoeding is toch wel een heel andere smaak dus zou hem eerst wat op gang helpen met de fles met bv voordat je kv erbij gaat mengen (of was toch bij ons zo). Wij hebben heel wat merken en types kv moeten uitproberen voordat er eentje was waarvan hij niet meteen de fles wegsloeg. Uiteindelijk die van het Kruidvat geworden (lekker goedkoop haha!)
10 maanden geleden
Hoi allemaal, onze kleine meid krijgt sinds haar geboorte borstvoeding, met zo nu en dan een flesje kunstvoeding ter aanvulling. De laatste tijd wil ze echter maar heel erg kort drinken, echt maar 1 á 2 minuten per borst. Daarna laat ze los en hapt ze meteen weer aan. Soms begint ze te huilen. Het lijkt frustratie te zijn omdat ze vindt dat er te weinig uit komt. Als ik kolf, kolf ik wel voldoende voor haar voeding. Aan de hoeveelheid melk lijkt het dus niet te liggen. Ze doet dit namelijk ook bij het begin, ze raakt gefrustreerd voordat de toeschietreflex er is. Daarna is ze dus een minuutje tevreden, en daarna gaat ze weer mopperen. Heeft er iemand tips? Ze heeft al een kleine speen op haar flesjes bij de opvang.
10 maanden geleden
Ik ben erg zoekende in het geven van hapjes icm borstvoeding. Ik heb het idee dat mijn dochter meer honger heeft en daarom slechter is gaan slapen. Ik ben bang dat ik misschien de borst te weinig ben gaan aanbieden sinds de introductie van hapjes. Zijn er misschien die een voorbeeldschema willen delen hoe hun dag eruit ziet icm hapjes? Alvast bedankt 🤗
10 maanden geleden
Ik ben erg zoekende in het geven van hapjes icm borstvoeding. Ik heb het id ...
Oké ik probeer want ik doe heel veel op verzoek maar het ziet er ongeveer zo uit:
7u30 boterham
8u borstvoeding
10u30 borstvoeding
11u30 groentenpap
14u borstvoeding
15u fruit
16u borstvoeding
18u30 borstvoeding
19u30 gestoomde groenten (rapley)
20u borstvoeding
21u30 borstvoeding (en in bed)
2u borstvoeding
5u30 borstvoeding
10 maanden geleden
Schema van ons jongetje (6,5 maand):
🍼 7u: borstvoeding
🛏️9-10u: dutje 1
🍎10u: fruithapje (zoveel als hij wilt) + slokjes water
🍼11u: borstvoeding
🍞 12u: halve boterham met boter (of ei) + slokjes water
🛏️ 12-14u: dutje 2
🍼 15u: borstvoeding
🛏️ 16-16.45u: dutje 3
🥦 17.30: groentehap
🍼 18.30: melk en naar bed
10 maanden geleden
Reactie op Limoli
He! Geen tips, hier ook meerdere keren gehad. Was wel vaak na 2 dagen weer ...
O wat fijn om te horen! Hier houdt het helaas al wel minstens een week aan.. maar wellicht moet ik gewoon nog even volhouden, bedankt!
10 maanden geleden
Reactie op Zwanger1996
Hoi allemaal, onze kleine meid krijgt sinds haar geboorte borstvoeding, met ...
Mijn dochter heeft dat momenteel ook, bij haar ligt het heel erg aan hoe ze ligt als ze drinkt. Soms moet zij haar lichaam te veel aanspannen om goed te kunnen drinken en helpt het om haar meer te ondersteunen.
Als ze dit gedrag vertoont dan weet ik dat ik weer even wat meer aandacht moet geven aan hoe ik haar aanleg/ondersteun tijdens het voeden. Momenteel doet zij dit ook maar is het heel verklaarbaar. Ik liep dinsdag naar boven met haar op de arm en haar oudere zus liep voor mij en gleed van de trap naar beneden, ik probeerde haar wat op te vangen met 1 arm maar maakte daardoor met mijn jongste een soort slinger beweging, dus ik denk dat zij wat last van haar nek heeft, dus nu voed ik weer even met voedingskussen zodat zij volledig ondersteund wordt door het kussen en dan drinkt ze super. Zonder is het echt 1 a 2 minuutjes drinken en dan brullen en overstrekken of aanhappen, klemmen met d'r kaak en dan d'r hoofd wegdraaien(echt mega pijnlijk met die sterke kaken🥴🥹).
10 maanden geleden
Reactie op mommy_2019
Mijn dochter heeft dat momenteel ook, bij haar ligt het heel erg aan hoe ze ...
Wat een goede tip! Ik ga dit morgen meteen proberen!
10 maanden geleden
Dochter van 6,5 maand ong 6,5 kg
7:00 bv, slaapt vaak nog door daarna
8:30 wakker
9:00 pap van bv of fruit in grove stukjes + rapley
10:30-11:30 bv en daarna slapen
12:30 broodje, evt met wat ei
13:30-15:00 bv en daarna slapen
16:00 fruit
17:00-17:45 bv, daarna slapen in draagzak
19:00 groenten in grove stukjes + rapley
20:15 bv en daarna slapen
22:00 bv
1:00 en/of 3:00 bv
5:00 bv
Zo kan een dag er bij ons uit zien. Soms slaapt ze wat langer, soms alleen maar slaapjes van 30-45 minuten en dus meer slaapjes. Ze drinkt voor elk slaapje, dat werkt voor ons het beste (ivm reflux, zo heeft ze er minder last van als ze wakker is). Ze slaapt vaak schuin in onze armen of in de draagzak.
Vaak zit er tussendoor ergens nog een extra voeding overdag.
Laat haar zover lukt eten als ik wat eet. Dus ze krijgt stukjes fruit als ik fruit eet, enz. Bij haar hapjes krijgt ze wat water uit een rietjes beker.
Heb het idee dat ze, nu ze 2/3e boterham eet en ook wat meer vanhet fruit en de groente, ze ook wat minder per keer drinkt.
10 maanden geleden
Wat super fijn dat jullie moeite nemen om het ritme te delen! Stelt me ook enigszins gerust dat het echt niet gek is dat ze nog best veel wil drinken. Ik kan hier zeker wat mee! 😘
10 maanden geleden
Hier ook het idee dat mn productie minder is. Probeer tussendoor vaak aan t leggen en beide kanten te geven. Vooral tijdens het kolven zeer frusterend om na 20 minuten nog maar 60 ml te zien bijvoorbeeld. Terwijl ik normaal 180/200 ml kolf.
Hier is ons ritme:
7 uur bv
9 uur fruit
9.30-10.00 uur slapen
11.00 bv
11.45 uur kwart boterham met korst
12.30-14.30 uur slapen
14.30 bv
16.00 groente en bv
18.30 bv en slapen
Tijdens zijn beetje richtlijnen en op dagwn dat ik het idee heb dat productie minder is wil ik hem weleens vaker aanleggen zodat hij voldoende binnenkrijgt en mn productie weer meer wordt