840 Reacties
vor 9 Monaten
mijn zoontje drinkt 5 keer. meestal om de 3 uur. hij heeft sinds twee maanden geen nachtvoeding meer. Wil wel naar 3 of 4 keer binnenkort maar hij doet het hier goed op. dus we zien t wel hoe dat gaat.
hapjes eet hij ook heel goed. komt niet te veel of te weinig aan, blijft z'n lijntje volgen.
vor 9 Monaten
Hi, zijn er hier al ouders die een ontbijt geven (naast de bv)?
Op dit moment is ons ritme (ongeveer)
7u bv
9u fruit+water
11u bv
13u boterham/cracotte+water
15u bv
17u warme hap+ water
19 bv
nacht: wisselend bv op verzoek
In de praktijk zit de avondmaaltijd heel dicht op de laatste voeding.
Bij het ontbijt kom ik ook in de knoei met de tijd. En wil haar sochtends zo lang mogelijk laten slapen. We hoeven pas rond 8u weg, dus dat scheelt. Met een flesje kun je de fles gewoon naast de boterham geven, maar met live bv niet.
Was benieuwd hoe jullie dat doen?
vor 9 Monaten
Ik zat ook te denken om een ontbijt te gaan geven. Maar dan meer om te zorgen dat ze wat langer verzadigd is. Over iets meer dan een maand gaat mijn voedingsrecht aflopen. Ik blijf haar dan nog 1x live voeding (in mijn eigen tijd), maar ze gaat dan tijdens mijn werktijd 1 voeding minder krijgen( krijgt dan wel een tussendoortje einde van de middag). Dus wil eigenlijk de ochtend voeding verschuiven naar iets later door een ontbijtje te geven en fruit dan wat later, vlak voor ze naar bed gaat.
Dus dacht misschien een halve boterham in de ochtend te gaan geven na de live borstvoeding. Ga het volgende week eens proberen.
vor 9 Monaten
Reactie op Mollie2021
Op dit m ...
Ja wij zijn begonnen met havermoutpap in de ochtend. Eerst geef ik hem de borst en daarna beneden havermoutpap van afgekolfde melk. De havermout heb ik in de blender gedaan zodat het meel is.
vor 9 Monaten
Reactie op Mollie2021
Op dit m ...
Hier is het als volgt:
6u30: bv
7u30: brood (daarna ook nog heel kort aan de borst als hij wil)
10u30: bv
11u30: groentenpap (daarna nog bv als hij wil)
14u: bv
16u: fruit (daarna nog bv als hij wil)
18u: bv
19u: groenten (Rapley, meer om hem bezig te houden terwijl wij eten)
20u: bv en naar bed
23u: bv
1u30: bv
4u: bv
(Soms meer nachtvoedingen, soms minder)
vor 9 Monaten
Onze dochter van 8 maanden weigert ineens de fles bij onze ouders en mijn partner. Kan misschien tandje zijn, maar aan de borst drinkt ze wel goed. Hiervoor altijd prima op dagen dat ik moest werken de fles gedronken (gem. 3 dagen per week dat ik niet vanuit huis werk). Herkenbaar en hoe kwamen jullie er weer vanaf?
vor 9 Monaten
Reactie op ZoZ0nd4g
Onze dochter van 8 maanden weigert ineens de fles bij onze ouders en mijn p ...
Hier af en aan een flesweigeraar. Vanaf het moment dat ik ging werken drama, een maand daarvoor ook al een week of 2 maar toen kwam het weer goed. Ze heeft nu een rietjesbeker en dan regelmatig kleine beetjes aanbieden, gaat veel beter. En inmiddels drinkt ze ook weer uit de fles (na bijna 2 mnd alleen de rietjesbeker). Werk zelf ong 3 dagen buitenhuis.
Ze drinkt wel minder dan zou "moeten" maar dat heeft ze altijd al gedaan als ik weg ben. Dus wie weet helpt even een andere manier van aanbieden? Of iig een deel van de flessen. Papje kan ook nog een deel van een fles vervangen als ze dat nog niet krijgt.
Vooral leuk houden en niks dwingen. Dan komt het hopelijk gewoon weer goed!
vor 9 Monaten
Nog een maandje en dan is mijn dochter 9 maanden waarmee ook het voedings/kolfrecht onder werktijd stopt. Hoe pakken jullie dit aan? Voeden/kolven in eigen tijd? We zijn hier druk aan het oefenen met stukken groente en fruit (rapley) maar we zijn nog lang niet zo ver dat we een keer bv kunnen vervangen.
vor 9 Monaten
Reactie op SVZK
Nog een maandje en dan is mijn dochter 9 maanden waarmee ook het voedings/k ...
Ip mag je gewoon nog kolven tijdens pauzes. De pauze mag zelf indelen. Ik werk op de SEH dus kolfrecht was altijd al lastig en deed als ik even tijd had om wat te eten tegelijk snel kolven.
vor 9 Monaten
Reactie op SVZK
Nog een maandje en dan is mijn dochter 9 maanden waarmee ook het voedings/k ...
Ik zit hier ook mee. Ik wilde dit weekend even goed mijn rechten nakijken en dan maandag in gesprek gaan met mijn leidinggevende. Werk in de kinderopvang met mijn dochter op de groep naast mij. Dus ik wil haar dan gewoon 1x per dag live voeden en daarvoor mijn pauzetijd gebruiken. Dus ipv 3 kwartier pauze een half uur pauze en een kwartiertje voeden. Maar geen idee of ik mijn pauzes mag opdelen qua tijd enzo.
Wil eigenlijk gewoon live voeden omdat ik dan in 15 minuten klaar ben en bij kolven ben ik 40 minuten bezig voor 1 voeding. Maar goed, even uitzoeken hoe het zit en dan erover in gesprek. Het recht heb ik sowieso, meer over de indeling ervan. Of ik pauze tijd er voor mag gebruiken of dat ik dan een kwartier eerder moet komen/langer blijven.
vor 9 Monaten
Reactie op mommy_2019
Ik zit hier ook mee. Ik wilde dit weekend even goed mijn rechten nakijken e ...
Wat fijn dat je haar live kan voeden! Ik werk een dag thuis als mijn man thuis is met haar dus dan ben ik dat ook zeker van plan. Alleen op mijn andere twee werkdagen moet ik wel echt kolven. Kost inderdaad veel meer tijd… ik heb een half uur pauze per dag, maar dat vind ik ook belangrijk. Ik moet echt even goed eten (ik blijf zo erg afvallen door bv geven). Dus ik kom er dan denk ik niet onderuit om langer door te werken. Zo jammer dat het recht loopt tot 9 maanden…
vor 9 Monaten
Mijn productie is mega erg afgenomen ! Ze laat wel 10 keer los tot het opgang komt, en eenmaal als ze drinkt, drinkt ze maar 30 seconde ongeveer en wilt zelf wisselen van borst. Als ik haar dwing zelfde borst te drinken gaat ze huilen. Aan de andere kant drinkt ze ook niet langer als 30 sec. Herkennen jullie dit ? Ze heeft ook mega gele plas die ook stinkt. Ze komt snachts zeker 3-4 keer en sochtends heeft ze maar heel weinig plas in haar luier. T liefst zou ik overgaan op kv maar ze wilt absoluut niet. Zojuist weer geprobeerd. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen 😔
vor 9 Monaten
Reactie op angel90
Mijn productie is mega erg afgenomen ! Ze laat wel 10 keer los tot het opga ...
wat lastig zeg. ik heb zelf momenteel ook last van een dip, maar uit ervaring weet ik dat als ik een paar dagen heel veel aanleg, het vanzelf goed komt. en met veel bedoel ik ook echt minimaal 1x per uur, liefst nog vaker.
daarnaast gebruik ik boezemvriendjes, deze bevorderen de aanmaak van de melk.
mocht je echt graag over willen op kv, dan zou je de melk eerst kunnen gaan mengen. eerst beginnen met veel bv erin en dan steeds meer vervangen voor de kv
vor 9 Monaten
Reactie op angel90
Idd mengen met borstvoeding heb ik eerst gedaan met mijn dochter. Misschien ook niet de beste tip, maar het proberen waar: 5granen toevoegen ofs? Ik voegde cereals honing toe aan het flesje om een zoeter smaakje te geven en dat vond ze wel lekker! Inmiddels mee kunnen stoppen nu ze eraan gewend is!
vor 9 Monaten
Reactie op angel90
Ik zat vorige week ook ff in een dipje. Heb het zelf kunnen ondervangen door veel (prik)water te drinken en elke dag een portie overnight oats te eten. Nu is ze gewoon weer tevreden aan de borst en slaapt ze weer van 19:00-6:00.
Sowieso blijf ik tijdens het borstvoeden regelmatig Havermout eten, daar schijnt een stofje in te zitten dat de aanmaak van borstvoeding stimuleert(en goedkoper dan allerlei supplementen).
Mocht je willen overstappen naar kunstvoeding dan inderdaad mengen met borstvoeding. Dan geleidelijk meer kunstvoeding toevoegen en minder borstvoeding erin.
vor 9 Monaten
Ik neem na 9 mnd. verlof om voldoende te kunnen (blijven) kolven, dus ga 1uur verlof per werkdag opnemen. Je kan langer doorwerken (dit wilde ik voor geen meter), je verlof inzetten of je pauze daarvoor gebruiken als je er dan genoeg aan hebt (ik heb half uur en dochter drinkt nog veel BV dus dit was bij voorbaat uitgesloten).
vor 9 Monaten
Hi, vraagje. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de productie van borstvoeding vanaf de leeftijd van 9 maanden wat minder afhankelijk wordt van vraag -aanbod en wat stabieler wordt. Dat je dan ook minder lekkende borsten hebt.
Ik kan alleen nergens meer terug vinden of dat nu klopt of niet. Ook niet op LLL. Iemand die dit weet? En een bron heeft??
Thanks alvast
vor 9 Monaten
Hier eerst een flesweigeraar, nu pakte hij de flessen de laatste tijd goed en was ik overdag aan het afbouwen. 2 weken geleden kreeg hij oorontsteking en heb ik hem een paar dagen alleen bv gegeven. Daarna ging de fles wel, alleen dronk hij minder. Nu heeft hij binnen 2 weken opnieuw een oorontsteking en merk dat hij de fles weer niet zo wil. Nu vindt ik het belangrijkste dat hij voelde drinkt (gisteren veel spugen en de plasluiers zijn daardoor nog een stuk minder). Alleen gaat mijn afbouwen dus weer niet door en heb nog maar tot 14 maart kolfrecht. Twijfel of ik nu niet toch ouderschapsverlof ervoor moet inzetten. Merk ook dat er veel, vast goed bedoelde, adviezen komen waar ik niet op zit te wachten.