14 Reacties

2 maanden geleden

Niet twijfelen aan jezelf! Niemands schuld, niet van jullie en niet van je kindje. Zit je op 1 of 2 slaapjes overdag? Bij 2 misschien te weinig slaapdrang in de avond? Bij 1 misschien juist te vroeg overgegaan en oververmoeidheid?

2 maanden geleden

Streng en consequent zijn, volhouden. Wij hebben dit bij beide dochters gehad, heel vlug ook weer afgelopen. Ze snappen echt al goed wat jij zegt. Wat wij deden, kleine neerleggen in bed als ze staat, zeggen; klaar nu, het is bedjestijd, lekker slapen. En weer weg gaan, je mag ze best eens wat minuten laten huilen. Dit herhalen tot ze toegeven. Je zult merken dat het steeds sneller en makkelijker gaat. Succes met wat je ook gaat doen. ☺️

2 maanden geleden

Reactie op ZoZ0nd4g

Niet twijfelen aan jezelf! Niemands schuld, niet van jullie en niet van je ...
Ze doet nog 2 slaapjes overdag. Ze word om 7.30 wakker, gaat om 9.30 naar bed tot 10.30 en van 13.30 tot ongeveer 14.45. Deze slaapjes gaan ook zonder problemen. We hebben afgelopen dinsdag geprobeerd een slaapje te doen toen was ze niet te genieten.

2 maanden geleden

Reactie op Anis🫶

Streng en consequent zijn, volhouden. Wij hebben dit bij beide dochters geh ...
Thanks voor de tip! Ik laat ze soms ook wel even huilen maar echt geen half uur. Ze gaat ook staan als we de kamer uitlopen, ik leg haar dan weer neer en zeg klaar lekker slapen mama is nog even boven.

2 maanden geleden

Hier werkte het echt om om 11:00 te slapen en dan in 19:00 weer. 2 dutjes kan wel maar dan was ze ook pas om 9 a 10 uur weer ongeveer moe genoeg om te slapen. Zeker niet jullie schuld, ze moeten zich er gewoon niet mee bemoeien. 🤷 Niks mis met kind troosten

2 maanden geleden

Inderdaad, niet jullie schuld. En wat een ouderwets advies. Ik ben ook pas na weken uit deze hopeloze fase met mijn dochter. Ook als je niks veranderd zal je kindje er vanzelf weer uit komen.

2 maanden geleden

Hier hetzelfde, maar uiteindelijk ging ze over op 1 slaapje (omdat ze smiddags gewoon niet meer ging slapen als ze een ochtend slaapje gedaan had) en nu gaat het een stuk beter. Afgelopen 2 weken geen enkele keer meer zo lang bezig geweest. Hebben haar niet alleen laten huilen. Gezegd dat we bij haar zijn, troosten, knuffelen, afleiden als ze helemaal overstuur was. Wat het beste werkte was er zelf bij gaan liggen (in het grote bed). Het belangrijkste is (denk ik) je gevoel volgen! Sommige kindjes hebben je meer nodig dan andere. Een kindje huilt niet voor niks, de eerste 18 maanden zijn de hersenen nieteens ver genoeg ontwikkeld om te kunnen manipuleren (door bijvoorbeeld te huilen om hun zin te krijgen). Ieder zo zijn eigen manier en ieder kindje wordt groot. Maar ik vind het zelf belangrijk dat ons kindje ons dag en nacht kan en wil roepen als er iets is.

2 maanden geleden

Ik merk als mijn zoontje een slaapje doet hij snachts door slaapt en bij twee slaapjes word hij wel twee a drie keer wakker maar definitieve overstappen op een slaapje wil maar niet lukken sinds vanochtend half zes is hij al wakker word dus weer twee slaapjes vandaag

2 maanden geleden

Reactie op Leentje94

Ze doet nog 2 slaapjes overdag. Ze word om 7.30 wakker, gaat om 9.30 naar b ...
Hoi lieve mama, ik denk dat de wakkertijden te kort zijn en de dutjes te kort op elkaar. Ze is nu 15 maanden en kan langer wakker blijven. Probeer eens een wakkertijd van 3 uurtjes te hanteren. Dus: 07:30 uur wakker 10:30 uur naar bed 12:00 uur wakker (niet later anders kom je in de knel met het tweede dutje. Althans dat merk ik bij mijn zoontje van 15 maanden). 15:00 uur weer naar bed en probeer een slaapje van 1 uur en 15 min aan te houden. Anders maak je haar wakker in een slaapcyclus en worden ze chagrijnig en vermoeid wakker. Afhankelijk van hoe laat ze met het laatste dutje wakker wordt kun je er 4 wakkertijd bij optellen voor avondbedtijd. Je komt dan wel op een latere avondbedtijd uit. Omdat wakker worden uit een laatste dutje best leidend is voor de tijd die ze nodig hebben om slaapdrang op te bouwen. Ik zeg altijd: elk kindje is verschillend. Voor mijn zoontje werkt dit en heb geen strijd met naar bed gaan omdat hij dan ook echt moe is. Na de slaapregressies wordt hij ‘s nachts 1x wakker en reguleert zichzelf weer in slaap. Hij huilt dan klein beetje, zoekt zijn speentje en slaapt weer (volgens mij verwerking van de dag). Ik hoop dat dit je een beetje helpt🥺 Het is echt het proberen waard 🥰♥️

2 maanden geleden

Lieve mama, Veel kindjes hebben lastige fasen. De slaap skills zijn aan het ontwikkelen. Biedt structuur en rust. Op deze leeftijd zie je vaak dat de rustigere nachten gaan komen, houd vol! Je kunt een ritme van 2 uur wakker, slaapje, 3 uur wakker, slaapje, 4 uur wakker proberen. Andere tip is, als je kindje nog niet op één slaapje kan, het eerste slaapje kort te houden (start tussen 9 en 10, wakker maken na 3 kwartier) en dan na ongeveer 3 uur weer slapen (na 1,5 uur wakker maken). Avond bedtijd is dan zo’n 3.5-4 uur later weer. Hier gaan de slaapjes overdag goed maar de nachten heel wisselend. Op moeie dagen gaat ze soms twee keer maar de laatste tijd pakt ze dat eerste slaapje niet en als het dan 10 u is geweest, pakken we door naar één slaapje, rond half twaalf/twaalf uur. Hier heeft onrustig weken gehad (slaap regressie?) en heel verkouden. En ineens slaapt ze nu twee nachten door, voor het eerst! Ze is van begin juni 23. Wij hebben niks anders gedaan dus dit komt door iets bij haarzelf wat maakt dat ze nu kan door slapen. Hopelijk doet ze dit een paar nachtjes zodat ik kan bijkomen na maanden slaapgebrek! Hang in there!

2 maanden geleden

Hier ook dramatische avonden. Heb het idee dat het elke keer is als ze iets nieuws leert. Nu is het lopen. Ik heb het wel opgegeven dat ik ze slapend moet krijgen. Soms ligt ze gewoon wakker in bed. Dan zet ik de sterren projector aan. Hier van mening dat laten huilen echt geen optie is, maar aan de andere kant ook wel duidelijk en consequent zijn. Ze hebben je wrs nu gewoon echt nodig, maar gaan ook een klein beetje aan de haal met ons (als ik ze dan pak is ze meteen vrolijk en in speelmodus), je moet zelf de balans een beetje vinden. Succes hoor! Heel zwaar (ik vind de avonden het allerzwaarste)

2 maanden geleden

Hey! Wij hebben hetzelfde soort slaappatroon dus of het nu aan te veel / te weinig slapen overdag ligt weet ik niet. Wij hebben ook zo’n enorm lastige fase gehad van 12 tot 14 maanden, DE HEL. Waren beiden ook echt OP! Wij dachten toen ook vanalles over slaapjes en dingetjes. Hebben laten huilen, niet laten huilen, knuffelen, troosten, noem het maar op. Uiteindelijk is het over … slaaptie weer top maar wij hebben werkelijk geen idee hoe dat komt. Het is echt een kutadvies, maar het is een fase … het gaat echt voorbij mama ❤️ je doet het goed en echt niemand hoort jou te zeggen dat je het fout doet of het je eigen schuld is. Ook niet de mensen die het dichtst bij je staan. Hou vol ❤️

2 maanden geleden

Hey, Ik zou echt niks veranderen aan je ritme qua slaapjes. 2-3-4 is helemaal prima voor deze leeftijd en ik vrees dat als je daarin gaat rommelen het nog onrustiger gaat worden. Niks is jullie schuld, jullie dochter zit nu in een fase waarin ze jullie gewoon heel erg nodig heeft. Ik kan ons zoontje ook absoluut niet wakker neerleggen want dan is het drama en ben soms ook 2u bezig met hem in slaap krijgen en vervolgens succesvol overleggen in zijn bedje. Ik denk maar zo: alles is een fase. En ik ken geen 1 kind van 16 die nog in slaap gewiegd moet worden of bij papa en mama in bed slaapt 😅 Het ligt echt niet aan jullie. Je doet wat jij vind dat het beste is voor jullie dochter en dat moet je zeker blijven doen!

2 maanden geleden

Lieve mama's, Bedankt voor jullie lieve woorden en adviezen🥰ik vond het best vervelend dat vooral mijn stiefmoeder zei dat het door mij kwam. Ik had het gevoel dat ik faalde als moeder. Ik heb ook meerdere dingen geprobeerd , laten huilen, knuffelen, bij haar blijven zitten. Ineens vanavond bracht ik haar naar.bed en ging ze meteen slapen! Ik hoop dat het inderdaad een fase was en dat het nu beter zal gaan 🥰❤️