6 Reacties
2 maanden geleden
Het ene kind is van nature driftiger dan het andere kind, daar doe je helaas niks aan.
Waar ik benieuwd naar ben, na je verhaal te lezen, is heb je de pen afgepakt (lees uit z’n handje getrokken)? Of heb je gevraagd of je deze mag hebben? Wij vragen meestal of onze dochter iets aan ons wilt geven, dat gaat meestal goed. Dit kan veel schelen, qua gevoel voor je zoontje.
Maar soms ontkom je gewoon niet aan zo’n driftbui, je kind op dat moment vasthouden werkt idd vaak averechts. Wat je het beste kunt doen (vind ik) is erbij gaan zitten, rustig blijven en aangeven dat je er voor hem bent. Dan worden ze het snelst weer rustig, vaak zijn ze wel toe aan een knuffel na zo’n bui door dat ze veel energie kosten.
Kom je verbaal niet meer binnen bij je kind, wat vaak zo is op zo’n moment, dan kun je met je lichaamstaal ook heel veel duidelijk maken. Hij doet t niet expres, of om jou te irriteren, dus straffen heeft geen zin.
Hopelijk heb je er iets aan.
2 maanden geleden
Je verhaal sluit naadloos aan bij een topic die ik opende twee weken geleden (15 maanden - tantrums), echt alsof je het letterlijk beschrijft. Dat doordraaien, schoppen en in het rond slaan, volledig voorbij zichzelf.. Eén keer echt heel intens gebeurd (15min lang kon ik niets doen en hm ook niet loslaten want dan zou hij zichzelf pijn doen) maar vrij snel ook kleinere driftbuien überhaupt. Sinds sprong 9 voorbij is is het een stuk minder maar denk wel dat het ook temperament kan zijn inderdaad. Ik heb me er op voorbereid dat het niet nu gewoon over is, maar vaker voorbij zal komen. Mijn gevoel zegt dat als mijn zoontje leert praten dat de drift en frustratie minder zal worden, omdat hij zich dan beter zal kunnen uitdrukken en ons beter kan begrijpen..
sterkte, het is pittig!
2 maanden geleden
Herkenbaar 😖 bij ons sloeg hij mij dan ook wel eens in mijn gezicht en als mensen dat zien dan krijg je helemaal duizend goed bedoelde ongevraagde adviezen 😖
Wat bij ons heeft geholpen is er rustig bij blijven zitten en hem een knuffel geven als hij rustiger is. Ik blijf ook tegen hem praten “ik snap dat je boos bent, mama houdt van je” en we hebben elke keer gezegd “als je boos bent kun je stampen met je voetjes” (zodat hij niet meer zou slaan) en dan het stampen ook voorgedaan. Het slaan is dus nu over en nu gaat hij stampen! Hij had het super snel onder de knie. Ik denk dat we in een later stadium ook gaan proberen om andere regulatie dingen aan te bieden (diep ademhalen enzo), maar stampen was gezien de leeftijd het meest haalbare. Nu is het alleen heel moeilijk om niet te lachen als hij zo gaat stampen… het ziet er zo aandoenlijk uit ❤️
Succes!
2 maanden geleden
Reactie op Lieke0805
Herkenbaar 😖 bij ons sloeg hij mij dan ook wel eens in mijn gezicht en als ...
Hier ook een driftkikker 🤭 dit doen wij ook inderdaad, anders ging ze een enkele keer ook slaan. Meestal gaat ze echt gillend op de grond zitten of liggen, zo erg dat ze stopt met ademhalen en blauw wordt. Ondertussen trappelt ze flink met haar armen en voeten.
Ik ga erbij zitten, met hand op haar rug/ buik als ze dat toelaat. Laat haar uitrazen en blijf rustig tegen haar praten dat ik zie dat ze boos is en dat sommige dingen niet mogen. Als ze rustiger wordt zeg ik: adem maar diep in en doe ik het een paar keer voor. Ze doet dit zelf dan niet, maar als het voorbij is en ze loopt weer weg dan doet ze het tegenwoordig vaak wel. En als ze een beetje boos is maar zonder driftbui hoor ik haar soms ook een paar keer diep inademen hahah.
Nu ze steeds meer begint te praten vraag ik als ze rustiger is (tenzij ze weer afgeleid is) wat er aan de hand is en waarom ze boos is. Dan komt er regelmatig een zee van bood gebrabbel uit hahah maar dat helpt wel. En dan gaan we compleet wat anders doen. Even naar buiten, of naar een andere kamer bijvoorbeeld. Of even rustig een boekje lezen.
Merk hier dat het sommige dagen amper of niet gebeurd, andere dagen de hele dag door.
Praat vooral de hele dag tegen je kind, ookal voelt het soms nutteloos. Wat je gaat doen, wat je ze ziet doen, wat wel mag, wat niet mag. Dat helpt ook.
2 maanden geleden
Ook hier een behoorlijk drift kikker vandaag is niks goed bij hem huilen driftbuien met eten gooien niet willen drinken dwars liggen het is best heftig vandaar wel heeft hij nu uit slag van de bme prik maar geen koorts misschien dat het daar door komt