Hi allemaal!
Nu onze kleintjes bijna 1 zijn houdt ook het betaalde ouderschapsverlof helaas op.
Ik heb nog een 40 uur contract waar ik zijn eerste jaar 1,5 dag ouderschapsverlof per week van opnam. Nu dit stopt wil ik 32 uur werken, de woensdag lekker vrij.
Nu kun je twee dingen doen.. ofwel contract aanpassen naar 32 uur. Of contract 40 uur behouden en wekelijks 1 dag onbetaald ouderschapsverlof opnemen.
Ik kan echter nergens een goede website of info vinden met de voor- en nadelen hiervan overzichtelijk op een rij. Wat is bijvoorbeeld voordeliger voor de belastingen etc.
Wat doen jullie? Ik heb een kantoorbaan overigens.
Ik zou zeker voor de 2e keuze gaan, dus je contract behouden en dan 8 uur onbetaald ouderschapsverlof opnemen. Aangezien je dan ten alle tijden nog recht hebt op jou 40 uur contract mocht je dat weer terug willen.
Ik neem 1 dag per 2 weken onbetaald ouderschapsverlof op. Dat heb ik voor nu ingepland tm oktober. Dan kijk ik of ik het zo laat, of nog minder ga werken. Maar in ieder geval behoud ik wel mijn 32 uurs contract!
Velen suggereren dat je pensioen opbouwt als je je contract op 40 uur laat staan en onbetaald verlof opneemt, maar dit verschilt per werkgever. Even bij HR nagaan of dit van toepassing is.
Wellicht even informeren bij HR welke voor- en nadelen er aan zitten.
Bij mij bouw je geen pensioen op, maar als je verlof hebt of ziek bent krijg je wel voor 40 uitbetaald! Dus mocht je binnen een paar jaar voor een 2e kindje willen gaan dan zou ik zeker onbetaald ouderschapsverlof opnemen!
Ik weet niet waar er een overzicht staat, maar ik kies ook voor behoud van mijn fulltime contract en neem een aantal uren onbetaald verlof op. Echter start ik met vakantieuren opmaken.Met name i.v.m. de wens voor een tweede op termijn en dat je dan meer verlof krijgt als je je volledige contract houdt..