35 Reacties
3 maanden geleden
Hier komt er van alles voorbij, maar nog niet veel die ze meerdere keren gebruikt, soort van lucky shot woord.
Gehoord: op, peen (speen), die, Lella (Bella = hond), papa, mehme (mama), roar (bij een leeuw), mij die, poe (poes), oef (boef=poes)…
Ben benieuwd wanneer ze het bewuster gaat gebruiken 🥰
3 maanden geleden
Hier zegt ze: mama, papa, opa, oma, boe (koe), woef (hond), Boeba (Bumba), baby, ish (hans, haar knuffeltje), poe (poes), bzzz (vlieg), peen (speen), aai (terwijl ze je aait), bah (bij snoetepoetsers en bij een luier), oh oh, haai (als in hoi).
Ze geeft antwoord op wat zegt een varken, paard en koe.
Ze gebaart eten en drinken. Drinken zegt ze sinds een aantal dagen ook op haar manier: trieken.
3 maanden geleden
Die van ons zegt nog niet zoveel behalve veel gebrabbel. Is motorisch wel heel ontwikkelt en loopt goed los, kan trap klimmen etc. (13 maanden). Ieder z'n eigen tempo zeg maar! Leuk om te lezen wat jullie kleintjes allemaal al zeggen
3 maanden geleden
Mijn zoontje van 13 maanden zegt: nee, ja, mama, papa,oma, opa, eten, drinken, kijk, hey, voor mij?, ik, mee, kikker, lekker, boekje, paprika, poes, kaasje, aaien, ei, ijs, baah (banaan) tietie(speen) hihihihahaha (ik zag twee beren)
Kiek uns, kies (Maastrichts voor kijk eens en kaas)
3 maanden geleden
Reactie op MartineL88
Die van ons zegt nog niet zoveel behalve veel gebrabbel. Is motorisch wel h ...
Bij ons ook.
Papa, mama, bal en bah kan ze zeggen maar brabbelt voornamelijk.
Los lopen enzo kan ze wel al…
Heb ook wel eens gehoord dat het vaak een van de twee is (spraak of motorisch) wat sneller ontwikkeld.
3 maanden geleden
Die, daar, dees (deze), op, af, waf (hond), Eef (onze hond Eefke), taart, aardbei, oma, baap (schaap ), hap, bebe (boek), om (als we een nieuwe luier om doen), aan, op, soms papa, mama als ze haar zin niet krijgt🤣, nee en ja. En nog wat dingetjes waar ik even niet op kom. Ze kwebbelt de hele dag maar echt verstaanbare dingen zoals deze komen er niet super vaak uit. Merk dat het heel erg in fases gaat. Ineens 2 sprongen vooruit en dan weer een stap terug (waarin ze ineens minder woorden gebruikt dan ze deed). Afgelopen maand loopt ze los en praat ze amper. Vooral die, dees, dat en huilend/piepend mama haha.
3 maanden geleden
Ja hoort erbij hoor! En al die voorbeelden van wat andere kindjes zeggen op deze leeftijd, helpen misschien niet ;-)
Het ene kind ontwikkelt sneller taal, de andere is fysiek weer verder. Ik hoor vaak dat jongens fysiek sneller zijn met zitten, staan, lopen etc. Ik heb twee dochters die daarin langzaam zijn maar juist weer wat meer praten. Komt allemaal goed!
3 maanden geleden
Reactie op joos2022
Bij ons ook.
Papa, mama, bal en bah kan ze zeggen maar brabbelt voornameli ...
die van ons zegt ook weinig. brabbelt wel een hoop en maakt steeds meer verschillende klanken . naast mama, papa, bal, boom, oma wordt er niet duidelijk gepraat . ook hier motorisch sterk, loopt al rond, trap op en af geen probleem en begrijpt wel heel veel . dus tja snap ook met 13 maanden wel dat spraak dan even achter blijft komt vanzelf wel goed