9 Reacties
9 maanden geleden
Ik zou de speen niet teruggeven en een vast ritme aanhouden, om 9 uur en 13.00 uur naar bed. Eerste slaapje 45 min is prima, tweede slaapje zou beter wat langer kunnen zijn. Maar als dat niet lukt, ook prima. Rond de 8 maanden hebben veel baby's last van slaapregressie dus je hebt grote kans dat t straks weer beter gaat. Zet 'm op!
9 maanden geleden
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom er perse gestopt moet worden met een speen? Als een kindje daar veel baat bij heeft. Maar er zullen heus ook redenen zijn om ermee te stoppen.
Mijn oudste was gek op z’n speen. Mocht hij alleen met slapen en het hielp hem altijd zo. Hij is gestopt toen hij drie werd, easy praat zonder drama.
M’n baby wilde geen speen. Ik heb alle spenen geprobeerd. Uiteindelijk geaccepteerd dat hij het niet wil. Wel of geen speen, het heeft voor en nadelen.
9 maanden geleden
Reactie op mommyb
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom er perse gestopt moet worden met een spe ...
Ik ben het met je eens maar inprencipe hebben baby’s de extra zuigbehoefte tot 8 maanden oud. Dus zou het mooi zijn voor de spraak taal ontwikkeling voor later / groei / stand gebit om wanneer het wel lukt rond 8 maanden te stoppen. ( moet niet uiteraard )
( werkzaam kinderopvang voor 11 jaar )
Uiteindelijk uiteraard doen wat het beste is voor jou kind!
Maar als dit nu zo gaat bij deze ouder dan zou ik er zeker gebruik van maken.
Ieder kind is anders !
9 maanden geleden
We proberen het om te kijken hoe het zonder speen gaat, ook met speen sliep hij maar 1 van de 3 slaapjes langer. Ook spuugde hij zijn speentje altijd al snel uit en had hij hem vaak sowieso al niet meer in voordat hij de overgang naar zn volgende cyclus in ging. Hij viel vanochtend erg moeilijk in slaap, maar slaapt nu wel al anderhalf uur. Hij kan het dus wel, maar het wisselt dus heel erg. Als blijkt dat hij er teveel last van heeft geven we de speen uiteraard ook weer terug, maar ik weet ook dat ze er even aan moeten wennen.
Bedankt voor de tips in ieder geval!
9 maanden geleden
Ze zeggen dat een kindje 2 weken nodig heeft om een nieuwe situatie te leren, 1 week om het oude af te leren en vervolgens 1 week om het nieuwe aan te leren. Dat merk ik hier ook bij bijv een ander slaapritueel of nieuw bedje. Eerste week is onwennig, maar na 2 weken lijkt het over. Wie weet met de speen hetzelfde verhaal?
Hier slaapt ze nog in met speen maar spuugt hem snachts vaak al snel uit en met een langer slaapje ook en mist hem dan niet. Dus voor nu laten we het zo. Bij een situatie zoals bij jullie zouden we ook stoppen.
9 maanden geleden
Reactie op Doenjaah
Ik denk dat beter slapen belangrijker is als geen speen. Speen kan je later ...
Vrienden van ons zijn hun zoontje van 3 de speen afleren en dat resulteert ook in slapeloze nachten. Dus dan denk ik: waarom dan nu niet met als resultaat dat je over 2 weken misschien, beter slaapt plus al van een gewoonte af bent. Wij moeten nog even moed verzamelen maar liever nu (binnenkort) dan als het straks nog moeilijker is.
9 maanden geleden
Ik denk ook dat het afhankelijk is van hoeveel een kind de speen krijgt, is het alleen bij het slapen (en dan ook continu of alleen bij het inslapen) of ook om te troosten overdag. Gezien hij al 5 dagen geen speen meer in had gehad was het voor ons een mooi uitgangspunt om dit door te trekken. Kan me ook heel goed voorstellen dat afbouwen of cold turkey stoppen spannender voelt. En het mooie is dat je hem altijd kan teruggeven als het echt niet lijkt te gaan.
Al met al een prima resultaat vandaag. Eerste slaapje wel erg moeilijk in slaap te krijgen maar 5 kwartier geslapen en het tweede slaapje ging al vrij makkelijk en heeft hij 2 uur geslapen en hij ligt nu net weer op bed voor de nacht zonder al teveel moeite.