203 Reacties

13 dagen geleden

Wij doen de NIPT test en nevenbevindingen. Vorige keer hebben we dit ook gedaan incl bloedonderzoek. Daar kwam uit dat ik het parvo-virus had gehad en onder controle moest bij het AMC. Echter heeft de baby het destijda alsnog niet gered. Onderzoeken geven op die manier toch meer inzicht in waar je rekening mee kan gaan houden en welke zorgen je kindje nodig gaat hebben.

13 dagen geleden

Ik ga hem zeker doen, geziende mijn leeftijd is dat wel het beste. Of er dan wat zou veranderen in onze keuze? Dat denk ik niet...

13 dagen geleden

Reactie op Lindsay105

Ik weet het nog niet goed. Uit de test die mijn ouders bij mij deden, kwam ...
De NIPT wordt pas sinds 2017 aangeboden, dus wss was die 'test' bij je ouders aanwijzingen tijdens de echo (zoals een verdikte nekplooi). De NIPT is veel nauwkeuriger. Iedereen moet zn eigen keuze maken en elke keuze is prima, maar ik denk wel dat het goed is om naar de cijfers van de voorlichting te kijken. Ik denk namelijk dat sommigen de kans op alsnog een kindje zonder afwijking na een afwijkende NIPT overschatten. Succes allemaal met de keuze!

13 dagen geleden

Ik heb hem gisteren gedaan! Iedereen natuurlijk zijn eigen beslissing daarin. Of je het wel of niet wilt doen is helemaal aan jou!

13 dagen geleden

Reactie op NMV6

De NIPT wordt pas sinds 2017 aangeboden, dus wss was die 'test' bij je oude ...
En nog een kleine aanvulling: de NIPT is pas sinds 2023 uit de onderzoeksfase. Daarvoor moest je betalen voor de test mede omdat je daarmee het onderzoek financierde. De nipt is echt een moderne test die goed is onderzocht.

13 dagen geleden

Ik ga m ook doen in combinatie met extra onderzoek naar de genetische ziekte die mijn man draagt.

13 dagen geleden

Ja ik ga hem zeker doen, fijn dat je dit soort testen met een paar buisjes bloed kunt doen tegenwoordig! Heel blij met de ontwikkeling.

13 dagen geleden

Reactie op NMV6

De NIPT wordt pas sinds 2017 aangeboden, dus wss was die 'test' bij je oude ...
De combinatietest (werd down enz mee getest) 2007 al

13 dagen geleden

Wel gedaan en bleek dat ons zoontje inderdaad down had. We kregen goede voorlichting en hulp. Als je een positieve nipt krijgt gaan ze altijd uitsluiten of het klopt dus krijg je een vlokkentest in het ziekenhuis. Die geeft 100% zekerheid. Dan kunnen ze ook zien of het erfelijk is. Ik ben uiteindelijk met 15 weken bevallen van ons zoontje en ik geloof dat we hem daarmee heel veel pijn en leed hebbe bespaard, ook al was het de moeilijkste beslissing die ik ooit genomen heb

12 dagen geleden

Wij gaan het wel doen. Ook met de nevenbevindingen. Heb liever duidelijkheid. Als daar dan niks uitkomt dan heb je veel zekerheid!

12 dagen geleden

Wij doen de nipt test niet. Ik zie de meerwaarde er niet van in aangezien ik toch geen zwangerschap eventueel af ga breken. Elk kind is welkom en als er echte afwijkingen zijn dan zien ze dat vast ook wel op de echo’s of na de zwangerschap. Ik heb twee kinderen met beide een (lichte) aandoening, beide ontdekt met echo of daarna. De samenleving is tegenwoordig zo maakbaar, en we willen maar alles weten. Mijn mening is, vertrouw op je Maker, Hij heeft een plan met het ongeboren leventje en hij zal ervoor zorgen wat er ook gebeurd. ❤️ Maak je afweging op je eigen gevoel en laat je niet afleiden door anderen 😊

12 dagen geleden

Iedereen is hier vrij om zijn keuze in te maken. Wij hebben besloten om de NIPT met nevenbevindingen te gaan doen. De keuze voor ons om er wel voor te gaan is, indien er dusdanige afwijkingen zijn dat het kindje niet verenigbaar zou zijn met het leven , we de “keuze” zouden maken om de zwangerschap af te laten breken. Niet omdat het kind niet gewenst is, maar we hebben tegelijkertijd ook nog een ander kind rondlopen. We hebben ook een indicatie om een vlokkentest of vruchtwaterpunctie te laten doen daar ons vorige kindje syndroom van Turner had. Alleen dat zie ik persoonlijk momenteel niet zitten indien er geen aanwijzingen voor zijn om dit vervolgonderzoek te doen. Zeker niet met de bijbehorende risico’s.

11 dagen geleden

Ga het zeker doen, met nevenbevindingen. Bij vorige zwangerschap ook gedaan. Die test is niet voor niks beschikbaar en onwijs veel goede onderzoeksresultaten waar je op kan vertrouwen 😉

11 dagen geleden

Nee ik ga het niet doen! 😄

8 dagen geleden

Wij twijfelen om de ‘gewone’ te doen of die met nevenbevindingen. Komen er niet echt uit want het kan ook onnodig voor stress zorgen 🤔

8 dagen geleden

Reactie op EvaMarjolein

Wij twijfelen om de ‘gewone’ te doen of die met nevenbevindingen. Komen er ...
Wij hebben met nevenbevindingen gedaan en nu een 'goede' uitslag gekregen. Kan ook veel geruststelling bieden. Heeft zeker twee kanten!

8 dagen geleden

Reactie op EvaMarjolein

Wij twijfelen om de ‘gewone’ te doen of die met nevenbevindingen. Komen er ...
Is ook echt een moeilijke keuze! Ik ben nu gegaan voor zonder nevenbevindingen maar ik denk als je echt wil dat je altijd nog met nevenbevindingen kan aanvragen (wellicht tegen eigen betaling)

8 dagen geleden

Reactie op melissa_1796

Wij hebben met nevenbevindingen gedaan en nu een 'goede' uitslag gekregen. ...
Ja precies snap ik helemaal! Vanaf 2025 is het standaard met nevenbevindingen dus daarom denken wij ook van waarom zullen we dat nu dan niet meteen doen. Lastige keuze evengoed hoor

8 dagen geleden

Reactie op VWJ

Is ook echt een moeilijke keuze! Ik ben nu gegaan voor zonder nevenbevindin ...
Jaa dat was ook onze eerste ingeving en hebben nu ook een formulier daarvoor gekregen. Nu twijfelen we alleen toch haha is een lastige keuze maargoed gaan vandaag wel knoop doorhakken want is ook lekker als je het weer gehad heb

8 dagen geleden

Wij komen beiden uit gezonde families. Toch gaan we de nipt doen, zonder de nevenbevindingen. Bij de nevenbevindingen zou je nogal onzeker kunnen worden als ze iets vinden wat ze verder willen onderzoeken, en achteraf niks ergs blijkt te zijn. Dat wil ik mezelf besparen