7 Reacties

4 maanden geleden

Structuur is natuurlijk belangrijk, maar het kan altijd gebeuren dat afspraken niet volgens plan gaan of ineens niet doorgaan. Het is dan vooral belangrijk dat je uitlegt waarom iets anders gaat dan zoals het altijd gaat. Bij ons is het vooral het woordje nee. Zodra onze zoon dat woord hoort, gaat hij huilend in een hoekje zitten. Wij leggen hem dat ook steeds uit waarom het nee is en ik merk wel dat zijn driftbuien steeds minder worden. Dus het helpt wel

4 maanden geleden

Ik zou het nu nog onder peutergedrag scharen. Als je altijd super strak schema hebt is het raar om alles volgens een ander schema te doen. Stel je gaat naar supermarkt waar al 10 jaar alles op dezelfde plek ligt en ineens hebben ze de hele winkel omgegooid. Dan moet je ook even schakelen toch? Hier zijn we langzaam maar zeker naar een wat vrijer schema gegaan. Daardoor kan ik soms bepaalde dingen omdraaien als ik dan uitleg waarom.

4 maanden geleden

Eerlijk gezegd, vertoont mijn zoontje precies hetzelfde gedrag als wat je beschrijft. Ook ik heb stiekem getwijfeld of het ass is of gewoon de peuterpuberteit. Bij onverwachte situaties raakt hij erg overstuur. Zojuist nog... normaal snijd ik komkommertjes in plakken, maar vandaag deed ik het in een langere vorm en, jawel, een driftbui! Hij weigerde het te eten 😅 Of wanneer ik een nieuwe jas of schoenen voor hem koop, wil hij het niet aandoen en blijft bij wat hij gewend is 😅 Ik denk dat het echt door de peuterpuberteit komt 🥲

4 maanden geleden

Onze zoon had dat ook, al vanaf dat hij een jaar of 1,5 was. Uiteindelijk werd het minder. We zijn drie maanden gaan reizen toen hij 3,5 was en toen was elke dag natuurlijk anders. Daarna was het veeeeel minder. En nu met vijf is het eigenlijk helemaal over. Niet dat je nu drie maanden moet gaan reizen🙈, maar de kans is natuurlijk groot dat het bij de leeftijd hoort.

4 maanden geleden

Ik heb hier ook over nagedacht hahaha! Maar heb precies hetzelfde. Wanneer het ook maar een klein beetje anders gaat dan normaal dan is het drama. 😅 goed om te lezen dat meerdere dit zo ervaren.

4 maanden geleden

Er zitten grote verschillen in de structuur behoeftigheid van kindjes, en ook in hoeverre ze er overheen groeien of hierin leerbaar zijn. Als er sprake is van ass dan zie je ook nog andere kenmerken, zoals mogelijk vertraagde taalontwikkeling, echolalie, moeite met oogcontact, moeite met oppikken non-verbale signalen, bijzonderheden in de contactname, over/of onder gevoeligheid voor andere prikkels (geluiden, aanraking etc), detailgerichtheid, opvallendheden in de spel ontwikkeling, repetitief gedrag etc.

3 maanden geleden

Hier levert het geen driftbuien op, maar moeten bepaalde dingen idd wel echt op haar manier. Ze is heel specifiek soms, dan wijst ze bijvoorbeeld aan waar haar bordje moet staan of in welke beker haar water of melk moet. En als je dan een andere beker hebt gepakt of een glas, weigert ze het op te drinken. Gelukkig niet met bepaalde volgorde van activiteiten, maar dus wel met andere dingen. Denk dat het een beetje bij de leeftijd hoort. Ze heeft verder geen andere symptomen van ass. Sluit me ook aan bij LVDEE, ass is wel breder dan alleen behoefte aan structuur en planning.