15 Reacties

4 maanden geleden

Voor ziekenhuisbezoeken is een ID kaart ook nodig, en ik weet niet waar je woont maar wij gaan ook niet veel op reis maar wel regelmatig de grens over naar België, dan is het voor mij ook een fijn gevoel dat we het bij ons hebben!

4 maanden geleden

Als je de Nederlandse grens niet over gaat is het idd niet nodig. Anders wel.

4 maanden geleden

Ik zou het voor de zekerheid wel doen. Bij ziekenhuizen is het idd ook nodig

4 maanden geleden

Mijn dochter heeft zowel een id kaart als een paspoort. Wij reizen bijna elk jaar naar het buitenland en gaan meermaals lekker shoppen over de grens.

4 maanden geleden

Wij hebben hem inderdaad laten maken voor een ziekenhuis bezoek. En sowieso handig om te hebben ivm vakanties in bijvoorbeeld België

4 maanden geleden

Wij hebben hem wel ivm bezoek ziekenhuis. Op de spoedeisende hulp kun je altijd terecht, maar voor andere bezoeken moet je kind zich kunnen legitimeren

4 maanden geleden

Inderdaad voor ziekenhuis bezoekjes, en wij moesten het laatst ook laten zien bij een audiologisch centrum. Dus er zal toch wel eens om gevraagt worden.

4 maanden geleden

Of je nu wel of niet op reis gaat een id is gewoon verplicht. Daar zit geen leeftijd aan verbonden. Dat is wettelijk belaald

4 maanden geleden

Wij reizen vooralsnog ook niet verder dan Duitsland of België. Maar we hebben wel een id-kaart. In ons ziekenhuis is het niet direct nodig, maar ik vind het toch fijn om hem te hebben. Zodat je in noodgevallen of in het ergste geval van een ongeluk of iets dergelijks er toch een pasje is waarmee ze kunnen zien wie hij is. Ook al staat er een heel lelijke baby foto op 😂

4 maanden geleden

Reactie op Sabrina Lasaroms

Of je nu wel of niet op reis gaat een id is gewoon verplicht. Daar zit geen ...
Onder 14 heb je geen wettelijke verplichting: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/geldt-de-identificatieplicht-ook-voor-minderjarigen#:~:text=Toezichthouders%20of%20opsporingsambtenaren%20kunnen%20minderjarigen,14%20jaar%20hebben%20geen%20identificatieplicht. Alleen in de zorg, maar daar hebben ze bij ons zoontje er ook nog nooit om gevraagd. Zijn bsn heb ik al wel nodig gehad, en dan is het toch handig die idkaart bij de hand te hebben.

4 maanden geleden

Reactie op Heusi

Onder 14 heb je geen wettelijke verplichting: https://www.rijksoverheid.nl/ ...
Precies je zegt het goed. Je hebt tot 14 geen identificatie plicht, oftewel laten zien. Maar wat je zegt zorg moet je m hebben. Zou lullig zijn als je die nodig hebt als je baby paar weken oud is en je er geen hebt toch? Dus indirect toch nodig/verplicht?

4 maanden geleden

Wij hebben het heel lang niet gehad voor onze oudste. Nu gingen we afgelopen juni op vakantie naar het buitenland en toen pas echt een ID aangevraagd. Voor medische zorg is er bij ons nooit naar een ID gevraagd.

4 maanden geleden

Wij zijn ook geen reizigers, maar voor het ziekenhuis hadden we er een nodig.

4 maanden geleden

Reactie op Sabrina Lasaroms

Precies je zegt het goed. Je hebt tot 14 geen identificatie plicht, oftewel ...
Je kunt je overal aan de balie melden als je geen id kaart hebt. Dan hebben ze alleen een bsn nodig. Een id kaart is wel handiger, maar niet noodzakelijk. Wij moesten vrij snel na de geboorte al naar t ziekenhuis voor onderzoek naar heupdysplasie en toen hebben wij dat gewoon op die manier gedaan

3 maanden geleden

Wij hebben voor beide kinderen nog geen id. De oudste is 4. In het ziekenhuis kan het ook zonder. En voor vakanties inderdaad nog niet nodig. Als we volgend jaar naar het buitenland gaan, zullen we voor beiden een ID aanvragen.