16 Reacties

2 jaar geleden

Dit is om en nabij ook ons schema, alleen ik geef borstvoeding (ben wel aan het afbouwen dus 1 fles kunst 180+6) en doe geen laatste fles of laatste voeding zo laat. Om half 7 is de laatste bij ons. Normaal wordt hij rond 2/3 wakker voor een nachtvoeding. Vannacht alleen doorgeslapen tot 6🥳. Ik vind je schema niet gek en zou je er ook niet aan vasthouden wat de rest doet. Als het voor jullie werkt helemaal prima toch. Slaapjes koppelen lukt soms hier wel en soms niet, geen idee wat het verschil is haha.

2 jaar geleden

Reactie op Kim-regenboogbaby

Dit is om en nabij ook ons schema, alleen ik geef borstvoeding (ben wel aan ...
Dankjewel voor je reactie. Nou weet je, eigenlijk werkt het voor ons dus niet. Het zou veel praktischer / gezonder voor mijn mentale en fysieke staat zijn als ze langer zou gaan slapen en net iets later wakker wordt. Maarja. Hoe?

2 jaar geleden

Pfoe, dat is inderdaad een druk schema. Sorry, geen herkenning, ik snap wel dat het je opbreekt. Als je wilt kan ik mijn dagindeling met je delen, maar dat is niet je vraag nu ;)

2 jaar geleden

Wat gebeurt er als je om 4u een (kleine) voeding geeft? Wellicht slaapt ze dan eenvoudiger verder en kan je om 7u de eerste volledige voeding geven? Mij persoonlijk kost het onder aan de streep minder energie als ik ergens tussen 4-5u een nacht voeding geef, dan als ik evt met speen probeer te rekken of uit te stellen.

2 jaar geleden

Reactie op R14nne

Wat gebeurt er als je om 4u een (kleine) voeding geeft? Wellicht slaapt ze ...
Dankjewel voor je reactie. Die voeding proberen we zo min mogelijk te doen, omdat we bang zijn dat het gewenning wordt. Het varieert ook hoe ze er op reageert want we proberen het wel eens inderdaad. Soms slaapt ze dan nog door tot 07:00u, maar soms blijft de onrust. Moeilijk te duiden dan of het honger is of niet.

2 jaar geleden

Reactie op Frompins

Pfoe, dat is inderdaad een druk schema. Sorry, geen herkenning, ik snap wel ...
Dank voor de erkenning, ik krijg zo echt weinig gedaan en erop uit gaan is helemaal een uitdaging. Het is zo moeilijk uit te leggen aan mensen die verwachten dat je wel even een paar uur op de koffie kunt komen of mee gaat naar de stad. Dat gaat niet. Ja, als ze in de kinderwagen zou slapen misschien. Maar dat lukt niet. En natuurlijk hebben we soms ook afspraken, of uitjes, of dagjes weg die we niet kunnen of willen overslaan. Dan laten we alles los en zien we wel hoe het gaat, want anders wordt de wereld wel heel erg klein voor ons.

2 jaar geleden

Ik geef een voeding als ze wakker wordt tijdens de nacht. Onze baby heeft dit nog nodig en ze slaapt dan meteen verder. Ik geef geen droomvoeding en wacht tot ze zelf komt.

2 jaar geleden

Lekker loslaten! Je volgt voor jezelf toch ook geen schema? Goed bedoeld! We worden zo onzeker gemaakt. Doe zoals het komt en probeer hier en daar wat te sturen zoals JIJ het graag ziet en past in jullie situatie.

2 jaar geleden

Dankjewel voor je reactie. Die voeding proberen we zo min mogelijk te doen, ...
Ik zou ook zeggen; geef die voeding. Was hier opeens ook een weekje nodig en daarna opeens niet meer. Volg je kindje, dan voelt alles echt soepeler. Gewenning ontstaat niet zo 1,2,3. Ik probeerde ook zo aan schema’s vast te houden. Compleet losgelaten sinds de 4 maanden slaapregressie en hey voelt zoveel relaxter nu.

2 jaar geleden

Laat helemaal los 'hoe het hoort' en volg je kindje en je eigen gevoel!! Ja, dit is even hartstikke druk, maar weet je.. het is ook echt zoooo snel voorbij deze periode. Ervaring hier, want kindje nr drie. Ik lees niks meer over hoe het allemaal zou moeten. Bij de oudste heb ik me daar achteraf veel te druk over gemaakt en ik had die energie liever positief besteed.

2 jaar geleden

Het klinkt ook wel een beetje als een vicieuze cirkel. Je schrijft dat ze vaak moe blijft, omdat ze haar slaapjes niet koppelt. Geef je eten voor of na het dutje? Ik doe het ervoor en vaak valt hij al met de fles in z'n mond in slaap. Ik aai of por hem dan af en toe zachtjes totdat hij zijn fles leeg heeft gedronken en dan leg ik hem zo slapend in bed. Vaak slaapt hij dan wel lekker lang. En gaan alle flessen leeg? Misschien lust ze wel meer en gaat ze hongerig naar bed? Als ze dan een cyclus heeft gehad gaat ze van de trek misschien niet doorslapen maar wordt ze wakker? Maar dit zijn allemaal aannames van mij. Hopelijk vind je een uitweg wat voor jezelf en je dochtertje meer rust geeft!

2 jaar geleden

Hoi! Het is voor mij echt erg herkenbaar. Hij is net 6 maanden en we zitten op deels bv, deels kv. Ik doe niet aan een laatste fles, en elke dag is zijn “schema” anders. Hij slaapt eveneens hazenslaapjes en langer lukt écht niet, hoe moe hij ook is. Dus ik herken hoe pittig dat is. Ik geef zelf wel een voeding als hij in de nacht komt (altijd), maar dat is misschien met bv weer anders. Een idee voor je van gisteren: 7u bv (maar dit is dus ook soms 6u of eerder hoor) 9-9.45 slapen 10u fruit 11u bv/fles 12.30-13.15 slapen 14u bv/fles 16.15-17.00 slapen (eerder lukte met geen mogelijkheid) 17u groente 19u bv/ fles 03u nachtvoeding en hij was erna anderhalf u wakker 🥲 08u vandaag bv (hij sliep opeens uit, ook weer nieuw). Ik pak het schema dan gewoon vanaf dat tijdstip op.

2 jaar geleden

Nog een kleine toevoeging: tot de leeftijd van 9 maanden zijn nachtvoedingen nog heel normaal en super goed voor de hersenontwikkeling. Mijn tip zou daarom zijn, zoals iemand eerder ook al zei: voeden tussen 3 en 4 in de nacht. Dan slaapt ze hopelijk iets langer en kan je tussen 6.30 en 7.00 beginnen aan de dag. Op deze leeftijd wakkertijd van 2.5 uur hanteren (vergt in het begin misschien even rekken/bezighouden maar zijn ze zo aan gewend), en dan eerste dutje niet vóór 9.00 uur aanbieden en max 45 min laten duren. Dat zorgt dan voor voldoende slaap voor het middagdutje dat dan langer mag zijn. Slaapcycli koppelen komt vanzelf (duurt gevoelsmatig lang maar komt echt goed!). Laatste dutje dan mag 15 à 20 min zodat ze moe genoeg is voor de avond/nacht

2 jaar geleden

Hoi! Ik heb geen ervaring met flesvoeding en ook geen schema. Maar als ik hier naar kijk vallen me 2 dingen op: misschien gewoon als ze wakker wordt snachts de fles geven? Dan slaapt ze wat langer dooor hopelijk. En evt voor haar ochtendslaapje een flesje. Want ze begint ze aan haar ochtenddutje terwijl ze al 3 uur geen voeding heeft gehad. Dan vind ik het niet gek dat ze kort slaapt. Dat gezegd hebbende. Ik zou lekker voeden en slapen op verzoek, kan met kv ook. Is veel meer ontspannen dan schema’s hanteren

2 jaar geleden

Heel herkenbaar jullie schema. Hier was het net zo. Wij houden nu de dag start van 7 uur aan. Kwart voor 7 wakker en rond 7 uur aan tafel voor het ontbijt. Sinds we dat doen hebben we meer rust en regelmaat gekregen. Soms, naja regelmatig is ze nog rond 4 a 5 uur wakker. Dan geef ik een fop flesje, 90+1. Daarmee slaapt ze door tot 7 uur. Wat bij ons ook anders is, is dat ze de laatste voeding om 19 uur bij het naar bed gaan krijgt. Misschien dat ze dan met een meer verzadigd gevoel gaat slapen?

2 jaar geleden

Nog een aanvulling;) Hoe de nacht ook was, of ze al wakker is of niet. We maken haar wakker om om 7 uur de dag te starten. Over de slaapjes koppelen aan elkaar. Daarover zei de slaapcoach van mijn schoonzus; ga vlak voordat je kindje wakker wordt naar haar toe. Daarvoor moet je dus eerst even uitzoeken hoe lang ze ongeveer slaapt. Probeer haar te sussen als ze langzaam wakker wordt. Op die manier kun je je kindje helpen de verschillende slaapcyclus aan elkaar te koppelen. Misschien helpt het?