920 Reacties
één jaar geleden
We hadden een regeldag bij dag 10 en heb het gevoel dat we er nu weer een hebben op dag 15. Hoe zat het bij jullie qua frequentie? Ik wil me er gewoon aan overgeven maar ben nogal onzeker omdat we ook de kv nu hebben afgebouwd en omdat hij de heeele tijd wilt drinken ga ik helemaal twijfelen of hij wel genoeg binnenkrijgt (gewichtstoename is goed en hij poept/plast voldoende maar toch voel ik me erg onzeker).
één jaar geleden
Reactie op GN89
We hadden een regeldag bij dag 10 en heb het gevoel dat we er nu weer een h ...
Zo lang je kindje genoeg poep-en plasluiers heeft, aankomt en verder vrolijk en actief is, hoef je je geen zorgen te maken over of je kindje genoeg binnen krijgt. Zelf ben ik in het begin 1x per week naar het consultatiebureau geweest om te wegen, omdat ik deze onzekerheid ook had. Ik zou lekker toegeven en elke keer aanleggen wanneer je kindje er naar vraagt. Zo past je productie zich ook aan op wat je kindje nodig heeft!
één jaar geleden
Reactie op Roozs
Ik krijg een geplande keizersnede en wil wel graag borstvoeding geven. Nu l ...
Ik heb zelf met de hand colostrum
Gekolfd vanaf week 37, check even met de verloskundige of dit ok is - of lees je in.. in sommige situaties raden ze het af, als je bijvoorbeeld een keer een vroegeboorte hebt gehad.
Enfin: mijn ervaring… doordat ik colostrum had wist ik dat mijn kindje sowieso geen kunstmelk nodig had als er complicaties zouden optreden bij de bevalling of als voeden om een andere manier niet zou lukken. Daarnaast is het een psychisch element - zien dat er wat uit je borsten komt - heel prettig en kan het je wat zelfverzekerder maken over het feit dat er echt melk uit die borsten kan komen.
één jaar geleden
Ik ben weer begonnen met bijna volledig borst voeding. Ik ben nu al 2 dagen aan het power kolven op advies lactatie deskundigen om mijn productie omhoog te krikken. Echter drinkt mijn zoontje gewoon goed aan de borst , na de voeding blijft hij huilen en bied ik hem altijd nog een extra flesje aan met 30/50 cc ofzo. Dit drinkt hij dan keurig op & daarna is het ook huilen geblazen maar is snel te troosten. Mijn vriend en ik hebben hier veel discussie over . Hij is bang dat we hem teveel geven en daardoor teveel sussen met eten. Maar een baby denkt toch niet zo? Mijn moeder gevoel denkt gewoon : dat arme kind heeft nog honger dus nog extra toetje erin qua kunst of kolf melk. De productie gaat omhoog dus ik hoop dat het binnenkort niet meer nodig is .
Vannacht ook legde ik hem on 00;00 aan en hij dronk goed mijn borsten leeg , echter daarna huilen en ik bleef hem troosten en wilde bij voeden maar mijn vriend zei : nee doe nou niet troost hem alleen. Dit deed ik en hij viel wel in slaap, alleen na een halfuur weer huilen waardoor het hele riedeltje opnieuw kon beginnen. Ligt het aan mij of heb ik gelijk en heeft mijn man gewoon nog honger ?
één jaar geleden
Reactie op maaike1991*
Ik ben weer begonnen met bijna volledig borst voeding. Ik ben nu al 2 dagen ...
Herkenbaar! Ik ben ook de flesjes kv en bv aan het afbouwen (nu helemaal gestopt met de kv en alleen nog borst en kolf) en vind het ook zo lastig om te vertrouwen op wanneer hij genoeg heeft gehad aan de borst en wanneer ik nog iets bij moet geven en hoeveel dan. Ik houd voor nu maar aan dat ik liever iets teveel geef in deze fase, vooral in de nacht. Overdag vind ik het prima als hij een halfuurtje later weer terugkomt. Heb soms ook idd tegen mijn gevoel in niet iets extra’s gegeven en klopte dan bijna altijd dat hij toch weer snel terugkwam. Ik heb persoonlijk het gevoel dat ik het zelf obv hoe hij drinkt en doet na het drinken beter kan inschatten dan mijn man, die denkt ook vaak dat het niet nodig is. Ik denk niet dat zulke jonge kinderen de associatie leggen van sussen met eten eerlijk gezegd.
één jaar geleden
Mijn baby is nu 2.5 week en de voedingssessies duren lang. Hij begint altijd met heel actief drinken voor ongeveer 5 minuten en dan kan hij “heel tevreden” in slaap vallen. Om vervolgens na een tijdje wakker te worden omdat hij uiteraard niet verzadigd is en soms kunnen we het dan afmaken of zit er nog een “pauze” tussen. Gaan babies met de tijd effectiever en sneller drinken of moet ik toch zelf iets anders gaan doen, bijv toch echt veel moeite doen om hem alsnog wakker te maken?
één jaar geleden
Reactie op GN89
Mijn baby is nu 2.5 week en de voedingssessies duren lang. Hij begint altij ...
Mij werd aanbevolen om mijn zoontje actief wakker te houden/steeds wakker te maken, omdat hij telkens na een slok of een paar keer zuigen in slaap viel.
Bij ons heeft een lactatiekundige meegekeken of mijn aanlegtechniek en de drinktechniek van mijn zoontje wel goed/efficiënt was en hebben we middels kolven nagegaan of mijn productie voldoende was (teveel moeite om melk eruit te krijgen = in slaap vallen).
Alles bleek in orde, behalve dat het tongriempje van onze zoon wat aan de korte kant was. Hieraan is hij met 3 weken geholpen en nu valt hij niet meer zomaar in slaap tijdens het drinken, omdat het hem minder energie kost.
Probeer dus indien mogelijk iemand met kennis mee te laten kijken om mogelijke oplossingen te vinden :)
één jaar geleden
Hallo! Mijn zoontje is nu 2 weken oud en sinds twee/drie dagen wilt hij alleen nog maar bij mij slapen en drinken. Kan dit zo een regel dag zijn? Hij komt echt ieder uur voor voeding, zeker 4 poep en plas luiers per 24 uur dus hij krijgt wel genoeg binnen lijkt mij? Vind het zo lastig met borstvoeding, ben best wel onzeker dat ik hem te vaak geef of juist weer niet genoeg krijgt..
één jaar geleden
Reactie op Shennavg
Hallo! Mijn zoontje is nu 2 weken oud en sinds twee/drie dagen wilt hij all ...
Ja het zou kunnen. Zorg je ook goed voor jezelf? Dan ondersteun je je lichaam om makkelijker melk aan te maken. Ik had gisteren veel gezweet maar te weinig gedronken. Ik merkte dat aan mijn ontlasting en mogelijk had ik ook wat minder melk. Maar gelukkig lossen babies dat op door extra vaak te drinken. En dan komt het vanzelf weer goed.
Zo lang je baby goed groeit komt het helemaal in orde :)
één jaar geleden
Reactie op Shennavg
Hallo! Mijn zoontje is nu 2 weken oud en sinds twee/drie dagen wilt hij all ...
Ter geruststelling, je geeft niet snel te veel (mits je de borst goed leeg laat drinken ivm overproductie).
één jaar geleden
Reactie op mlebelle
Hoe weten jullie het verschil tussen clusteren en verdriet met bv?? Ik vind ...
Speentje proberen, als ze blijft huilen is het honger. Zo niet, dan is het zuigbehoefte.
één jaar geleden
Vraag 1: Wat doen jullie met teveel aan waterige voormelk? Het is minder voedzaam en ze kunnen eerder weer honger krijgen.. dus gebruiken jullie het als voeding? Of goed mengen met vettere melk?
Situatie: nu goede productie, als ze soms een borst overslaat haal ik er met de handkolf eerst even de druk vanaf met de volgende voedingsbeurt. Anders verslikt ze zich helemaal in de te sterk schietende stralen.
Maar dan vang ik dus alleen de voormelk mee op. Als ik nou een hele sessie kolfde mengt het mooi met de vette melk maar dat is dus niet van toepassing.
Heb het eerst veel gebruikt voor de ontstoken ogen van ons gezin, maar dat is gelukkig nu bij allen over.
Vraag 2: ik gebruik nu sinds een halve week probiotica van orthica. Wat ik zelf inneem. Of het is even toeval.. of ze spuugt nu ineens veel meer en laat meer scheetjes. Iemand ook deze ervaring? Kan het uiteraard een paar dagen even niet innemen, maar was benieuwd als mensen ook die ervaring hadden of het nu gewoon even een fase is. Ze is 2 weken en 3 dagen jong.
één jaar geleden
Hoe doen jullie het met verschonen 's nachts? Ik gaf net de ene borst, heb toen verschoond en aan de andere borst werd baby lekker slaperig maar hij begon ook weer te poepen. Mijn vriend zegt dan dat we niet nog eens moeten verschonen omdat dr baby dan weer helemaal wakker wordt. Zelf twijfel ik omdat overal lees dat je een poepluier altijd meteen moet verschonen... wat denken jullie?
één jaar geleden
Vannacht werd ik ineens wakker met flinke koorts, hoofdpijn en 1 zere borst wat uitstraalt tot onder m’n oksel.. ik denk dat ik helaas borstontsteking heb. Wat zouden jullie doen, naar de huisarts om antibiotica of vandaag even aanzien met paracetamol? Gelukkig is mijn man vandaag vrij, maar morgen niet meer, dan moet ik het weer alleen doen met een newborn en 3 kids die naar school moeten..,
één jaar geleden
Reactie op mamaCor
Vannacht werd ik ineens wakker met flinke koorts, hoofdpijn en 1 zere borst ...
Ik zou zeker de huisarts even bellen! En anders ibuprofen nemen ipv paracetamol (of allebei, maar ibuprofen werkt ontstekingsremmend) en koelen. Sterkte ermee!