798 Reacties
2 maanden geleden
Reactie op Carly90
Het is best grappig om te horen dat ze op de opvang geen enkel ander kindje ...
Hier ook een gastouder die 150ml geeft en er langer tussen houd, terwijl ik aangeef dat het 120 ml elke 3 uur zou moeten zijn. Ik heb de discussie opgegeven. Ik kolf toch minder dan dat hij drinkt en heb een neusspray nodig om iets te kolven en die is ook niet meer leverbaar. Ik combineer dus al met kunstvoeding en ga zodra mijn flesjes neusspray over een paar maanden op zijn helemaal over op kunstvoeding op de opvang. Ik hoop dan thuis wel nog in de ochtend en avond een tijdje te kunnen door voeden.
2 maanden geleden
Reactie op Carly90
Oooh ik had dit ook en schrok ervan. Ik was meteen onzeker, terwijl zij er inderdaad gewoon naast zaten. Mijn kleine kwam elke 2 uur. Alles wat ze extra gaven spuugde hij weer uit. Gelukkig accepteerde ze het daarna dus wel.
2 maanden geleden
Enige tijd geleden was er een topic (die ik nu niet meer kan terug vinden) over de hoeveelheid moedermelk per fles en dat de opvang had aangegeven dat de hoeveelheid verhoogd zou moeten worden. Nu had iemand daar een link in gezet naar een website met een eLearning met info over het hoe en waarom je het juist niet moet ophogen..
Ik doel niet op de website van la leche legue maar echt iets anders.. iemand die me verder kan helpen toevallig?
2 maanden geleden
Even een vraagje aan de borstvoedende moeders die niet genoeg kolven en op de opvang extra kunstvoeding moeten geven: geven jullie op de dagen dat je kindje thuis is uitsluitend borstvoeding of dan ook een of meerdere flesjes kunstvoeding? Ik heb het idee dat mijn zoontje niet helemaal blij is met uitsluitend borstvoeding maar wil ook niet dat ik door extra kv de bv langzaamaan afbouw…
2 maanden geleden
Reactie op Kalahari
Wat is wisselvoeden?
Denk niet dat ze therapeutisch voeden. Hij drinkt de f ...
Dan zou ik daar eens mee beginnen. Gebruik je al een prematuur speen op de fles?
Therapeutisch voeden is wel belangrijk. Gaat de fles te snel dan kun je gemakkelijk overvoeden, risico dat je het dus niet bij elkaar gekolfd krijgt, een ontevreden en onverzadigbaar lijkend kindje aan de borst en uit eindelijk kan je kindje de borst gaan weigeren doordat de fles gewoon weg makkelijker gaat.
Ook kan je kindje last krijgen van spugen (reflux), krampjes, snel weer komen voor voeding.
Het verzadigingsgevoel komt pas na ongeveer 20 min. Het is dus belangrijk dat je kindje echt de tijd neemt voor de fles.
Misschien kun je ze uitleggen wat therapeutisch voeden inhoud en waarom het belangrijk is.
Onderstaand kun je uitrekenen hoeveel melk je kindje ongeveer uit de fles zou moeten drinken en hoeveel jij dus zou moeten kolven. Dit is een richtlijn dus kan zeker 10/30ml afwijken maar meer niet.
https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/
https://eurolac.net/therapeutisch-flesvoeden/
https://m.youtube.com/watch?v=UH4T70OSzGs
Wisselvoeden houdt in dat als je kindje niet meer actief met grote klokkende slokken drinkt, je wisselt van borst. Is je kindje na de 2e borst nog niet verzadigd dan wissel je weer terug naar de eerste borst, en zo door.
https://lalecheleague.be/zuigverwarring-en-flowverwarring/
2 maanden geleden
Reactie op LadyGrey
Ik geef de dagen thuis alleen borstvoeding. Maar kolf niet genoeg, dus gee ...
Bij mijn oudere zoon werkte dat ook goed maar bij mijn jongste niet helemaal vrees ik. Ik vind het niet erg om overdag ook een flesje kunstvoeding te geven maar ook nog minimaal een half jaar borstvoeding blijven geven.
2 maanden geleden
Reactie op Kalahari
Even een vraagje aan de borstvoedende moeders die niet genoeg kolven en op ...
Waarom denk je dat hij niet helemaal blij is?
Misschien wilt hij gewoon vaker drinken (hier namelijk ook iedere 2,5 uur ong)?
Je kan ook elke ochtend na de voeding even kolven, elke dag.. en als je je productie wilt opkrikken na elke voeding even kolven. Of boedemvriendjes eens proberen?
2 maanden geleden
Reactie op Mamaof1
Waarom denk je dat hij niet helemaal blij is?
Misschien wilt hij gewoon vak ...
Hij plast soms overdag echt erg weinig en haalt het dan allemaal ’s nachts weer in wat natuurlijk super slopend is met nog twee andere kindjes erbij. Ik zou dit graag willen omkeren en overdag meer voeden maar weet niet zo goed hoe en of ik dus genoeg produceer als hij direct bij me drinkt aangezien ik niet genoeg kan kolven voor de opvang. Ik hoop dat het allemaal een beetje goed te begrijpen is…
2 maanden geleden
Reactie op Melissa2711
Enige tijd geleden was er een topic (die ik nu niet meer kan terug vinden) ...
Misschien uit het webinar van Teddy Roorda over kv in de kinderopvang? Ik heb het webinar gevolgd en ze had ook benadrukt om niet meer te geven, als je zeker bent dat je genoeg kan kolven en het niet aan de verkeerde kolfapparaat ligt of bijvoorbeeld te grote schilden. Dat is wat ik zo lastig vind. Ik kolf namelijk ook weinig, ook in de ochtend 80ml en weet dan niet of mijn dochter normaal zo weinig drinkt of, of er een ander probleem is.
2 maanden geleden
Reactie op Eva260324
Misschien uit het webinar van Teddy Roorda over kv in de kinderopvang? Ik ...
Kan je niet een kolfconsult doen? Mij lijkt persoonlijk 80 ml dubbelzijdig wel weinig als je al een heel aantal maanden bv geeft. Ik gok dat je met een fijnere kolf/andere standen er meer uit zou moeten kunnen halen.
2 maanden geleden
Reactie op Joelez
Kan je niet een kolfconsult doen? Mij lijkt persoonlijk 80 ml dubbelzijdig ...
Ligt eraan hoor. Las ook op de Facebookpagina van La Leche dat er moeders zijn die zeiden dat hun kindje niet meer dan 90ml per keer dronk.
Als je dan 80ml kolft is dat realistisch omdat je kindje altijd er meer uit haalt dan een kolf. Ligt er ook aan hoe vaak je kindje komt.
2 maanden geleden
Reactie op Carly90
Apart dat ze dat zeggen.. maar zoontje drinkt vaak (zeker 8x per 24u misschien nog wel vaker). Vaak ook kort. Ik kolf vrijwel nooit meer maar dan is het ook niet meer dan 100-120cc (totaal voor 2 borsten maar eentje produceert veel meer dan de ander). Soms ook maar 80cc.
ik heb wel zorgen. Ik heb mijn zoontje tot 5 maanden vrijwel uitsluitend borstvoeding gegeven (af en toe kv geprobeerd om te oefenen en omdat mn moeder dat graag wilde). Nu langzaam kv aan t geven (maar hij neemt het moeizaam). Ik moet over 1,5 week gaan starten (5 dagen 40u) en ik wil eigenlijk niet kolven op t werk (nieuwr baan, ongemakkelijk en kolven levert bij mij weinig op zeker als ik stress van het werk heb). Nu drinkt mijn zoon veel ‘s nachts dus ik wilde hem bv blijven geven ochtend/avond/nacht maar tussen 7.30-18.00 niet (behalve in het weekend). Maar ik wil dus niet kolven. Kan ik de productie zo laten teruglopen dat dit nog gaat? Merk wel dat ik nu na ong 4uur behoorlijke stuwing krijg aan de dominante borst. Ben een beetje bang dat ik niet uitkom met die werkdag of dat het ineens heel snel terugloopt. Heb over een draadloze kolf nagedacht maar toen werd mn moeder beetje boos dat het zonde was van het geld en dat hij moest ‘ontwennen’ juist en de productie juist niet onderhouden hoeft tr worden (zij gaat straks een dag oppassen en ze vindt het vervelend dat hij niet heel gretig flesjes pakt, eigenlijk had ze het liefst gezien dat ik na een maand al gestopt was met bv zodat ze meer flesjes kon geven).
Nahja twee dingen dus; kan ik zo afbouwen. Heeft iemand daar ervaring mee?
2 maanden geleden
Reactie op Eva260324
Misschien uit het webinar van Teddy Roorda over kv in de kinderopvang? Ik ...
Ah thanks volgens mij wel, ga morgen even kijken! Ja vind ik ook lastig hoor.. kolf zelf meestal ook maar 80-90ml gemiddeld en volgens de formule van la leche League mag ze 110ml hebben.. dus kolf nu vaker om in ieder geval die 110te hebben
2 maanden geleden
Reactie op Joelez
Kan je niet een kolfconsult doen? Mij lijkt persoonlijk 80 ml dubbelzijdig ...
Zou kunnen dat het met een andere kolf meer zou zijn, maar wil het eigenlijk niet meer investeren. Ik begin volgende week weer met werken, maar mijn werk is gelukkig op 5 minuten fietsen, ben dus van plan om sowieso één keer thuis te voeden. Hoop dat het op die manier lukt. Anders vind ik een beetje kv ook niet erg.
2 maanden geleden
Apart dat ze dat zeggen.. maar zoontje drinkt vaak (zeker 8x per 24u missch ...
Wauw, dat lijkt mij ook een bijzonder dilemma inderdaad.
Maar 1 ding; niemand bepaald wat jij je zoontje aan voeding geeft, dat doe je zelf!
Als jij borstvoeding wil blijven geven dan lekker doen. Ze gaan vanzelf meer vaste voedsel eten en dan worden de melkvoedingen ook minder.
Dat het voor je moeder makkelijker is, is dan maar even jammer. Wat jij wil gaat voor, want het is jouw kindje.
Ik ben bang dat je productie dan echt te laag gaat worden waardoor je geen borstvoeding meer kan geven als je er zo lang tussen laat. Je kunt je vraag ook stellen in de Facebook groep van La Leche League. Daar zitten ook vrouwen met veel ervaring en ook lactatiekundigen op.
Draadloze kolf is wel echt een goeie oplossing denk ik, maar nogmaals; je moet echt doen wat je zelf wilt en niet wat een ander wil of wat makkelijker is voor iemand anders. Het gaat om jou en je zoontje.