34 Reacties

2 maanden geleden

Wij doen hem. Bij mijn eerste zwangerschap kon je kiezen met of zonder nevenbevindingen. Volgens mij als je er nu voor kiest om het te doen moet je met nevenbevindingen dacht ik

2 maanden geleden

Wat zijn nevenbevindingen?

2 maanden geleden

Ik heb dit besproken met mijn man en wij gaan voor de nipt met nevenbevindingen. Ook hebben wij al voorbesproken hoe wij er instaan op het moment dat er toch iets uit gaat komen. Heb je hier al over nagedacht? Ook heb ik begrepen dat door de nipt eventueel ook bij de moeder dingen zijn op te sporen. Waardoor je bepaalde ziektes eerder in beeld hebt en op tijd kan behandelen 🍀

2 maanden geleden

Wij doen hem. Bij mijn eerste zwangerschap kon je kiezen met of zonder neve ...
Wij kregen wel de keuze met of zo der nevenbevindingen😯

2 maanden geleden

Wij doen hem. Bij mijn eerste zwangerschap kon je kiezen met of zonder neve ...
Nee, dat hoeft niet. Je bent nog steeds vrij om dat zelf te bepalen

2 maanden geleden

Reactie op drimle

Ik heb dit besproken met mijn man en wij gaan voor de nipt met nevenbevindi ...
Waarom kiezen jullie ervoor om dat met nevenbevindingen te doen?

2 maanden geleden

Ik doe zeker de NIPT met nevenbevindingen. Vorige zwangerschap ook gedaan. Ik werk zelf met kindjes met een beperking en ik denk dat ik het graag zou willen weten, al is het ter voorbereiding en bepaalde keuzes maken over bevalling etc. Sommige van deze kindjes hebben bijvoorbeeld na bevalling wat extra zorg nodig, dan heb ik dat liever vooraf al goed geregeld, of een kraamhulp die daar ervaring mee heeft. Uiteindelijk is er altijd vervolg onderzoek nodig als ze iets vinden, dus ook daar heb je weer een nieuwe keuze te maken (kunt er dan ook voor kiezen om dat niet te doen).

2 maanden geleden

Reactie op drimle

Ik heb dit besproken met mijn man en wij gaan voor de nipt met nevenbevindi ...
Nog even ter aanvulling: Als je kiest voor “zonder nevenbevindingen” en ze vinden iets bij de moeder dan hoor je dit alsnog.

2 maanden geleden

Wij kiezen, net als bij de zwangerschap van onze dochter, bewust voor geen NIPT test. Dit voelt als de beste keuze voor ons. Er zitten wel wat onderliggende gevoelens en gedachtes achter, maar geen zwaarwegende dingen. In mijn vorige zwangerschap heb ik mij in eerste instantie laten ompraten om de test te doen, dit voelde voor mijzelf zo niet goed en was opgelucht toen we hem geannuleerd hadden. Volg je eigen gevoel, iedereen maakt hier zijn eigen afwegingen in.

2 maanden geleden

Bij mijn vorige zwangerschap de NIPT gedaan met nevenbevindingen, het gaf mij juist een gerust gevoel om deze uitslag wel te weten. Mocht er iets zijn dan konden we ons daarop voorbereiden. Gelukkig alles goed toen :)

2 maanden geleden

Wij doen het niet. Een goede uitslag bij de NIPT geeft geen garanties voor een gezond kindje. Ook daarna kan er op echo's van alles worden gezien, of bij de geboorte pas. Voor mij voelt het als "schijnveiligheid". Wij hebben een zwangerschap moeten afbreken omdat met 16 week de echo niet goed was. Ik vertrouw dus op de medische echo's (13 en 20 week).

2 maanden geleden

Reactie op Assepoester89

Waarom kiezen jullie ervoor om dat met nevenbevindingen te doen?
Voor mijn eigen geruststelling. Een gezond kindje is helaas geen gegeven en indien er een chromosoom afwijking uitkomt wil ik dat wel vooraf weten en een weloverwogen keuze maken om de eventueel de zwangerschap te beëindigen dan wel voor te zetten wanneer het vals alarm is.

2 maanden geleden

Wij doen geen nipt test, voor ons zou de uitslag namelijk niet uitmaken

2 maanden geleden

Ik heb het wel gedaan bij m'n eerste zoontje.

2 maanden geleden

Wat zijn nevenbevindingen?
Nevenbevindingen zijn afwijkingen die per toeval gevonden worden. Je kijkt naar trisomie 13 (Patau), 18 (Edwards) en 21 (down syndroom), maar omdat ze dit kunnen opsporen door naar het aantal chromosomen te kijken, kunnen ze ook andere chromosomale afwijkingen vinden. Een nadeel hiervan zou kunnen zijn dat ze niet van alle nevenbevindingen weten wat de consequentie is, dus dan weet je dat er een afwijking is, maar niet altijd of dat ook iets betekend in de praktijk.

2 maanden geleden

Wij doen het wel. 1 gezonde zoon en afgelopen januari helaas met 15 wkn bevallen van een dochter met het Edwardssyndroom. 18 juli was ik uitgerekend... wij zijn dankbaar dat deze test bestaat. Hoe ellendig onze uitslag nu ook was...

2 maanden geleden

Ik moet overigens bekennen dat het moment dat je hoort dat het 'niet goed zit' je weer verder kunt testen of niet. De klap dat het niet goed is is behoorlijk hard. Ondanks dat je bewust kiest voor de nipt.. eigenlijk kun je daar moeilijk op inspelen. Ondanks dat je waarschijnlijk van te voren al bespreekt wat je wel of niet wil bij zo een uitslag..

2 maanden geleden

Heb 2 dochters bij beide niet gedaan nu zwanger van de 3e gaan we ook niet doen.

2 maanden geleden

Wij gaan de NIPT wel doen. Ook al geeft het geen volledige zekerheid, geeft het wel een indicatie voor vervolgonderzoek (waar we het samen dus ook al over hebben gehad en willen doen indien nodig).

2 maanden geleden

Reactie op AMol

Wij doen het wel. 1 gezonde zoon en afgelopen januari helaas met 15 wkn bev ...
Wat naar voor jullie😔. Heel veel sterkte. Hadden jullie de nipt gedaan toen je zwanger was je dochter?