34 Reacties

2 maanden geleden

Reactie op DeBakker

Heb 2 dochters bij beide niet gedaan nu zwanger van de 3e gaan we ook niet ...
Mag ik vragen waarom jullie het niet hebben gedaan?

2 maanden geleden

wij hebben bij de eerste twee zwangerschappen geen nipt gedaan. We gaan dat nu wel doen, zodat we ons eventueel goed kunnen voorbereiden. ik moet me er nog wel echt goed op inlezen want ik zou nu niet weten wat met een zonder nevenbevindingen precies inhoudt.

2 maanden geleden

Wij doen wel de nipt, maar zonder nevenbevindingen. Tijdens de voorlichting en het inwinnen van info vonden wij het zwaar meewegen dat als er een nevenbevinding gevonden wordt, het vaak iets is wat uiteindelijk helemaal niet erg of schadelijk is in veruit de meeste gevallen. Om mezelf een hoop stress en waarschijnlijk onnodige onderzoeken te voorkomen, kiezen we er alleen voor om voor de 3 ‘grote’ afwijkingen te testen.

2 maanden geleden

Houd er rekening mee dat ze ook iets kunnen vinden waarvan ze verder niet weten wat t is. Je krijgt dan te horen dat ze iets gevonden hebben maar verder kunnen ze niks zeggen. T kan ook zijn dat t achteraf niks ergs was. Daarom is dit allemaal nog vergoeding omdat t nog allemaal onderzoek is

2 maanden geleden

Bij mijn zoontje geen nipt gedaan en nu bij de tweede gaan we het ook niet doen.

2 maanden geleden

Reactie op Koraaltje

wij hebben bij de eerste twee zwangerschappen geen nipt gedaan. We gaan dat ...
Waarom kies je ervoor om dat nu wel te doen?

2 maanden geleden

Ik heb bij beide kindjes een NIPT met nevenbevinding gedaan en zal dit nu weer doen. Wij hebben de andere 2 keren ook al een keus gemaakt als er wat uitkomt en die keuze zullen we nu weer gebruiken.

2 maanden geleden

Ik doe de nipt test wel met nevenbevindingen. Mocht er iets zijn wil ik het van te voren weten.

2 maanden geleden

Wij hebben het bij de vorige zwangerschap met gedaan en gaan deze keer zullen we het weer doen. Rondom ons eerste kind zijn er veel zorgen waarbij er ook naar het genetisch stuk is gekeken. Het geeft toch meer rust voor ons als we het weer doen. We weten dan waar we aan toe zijn en kunnen mogelijke onderzoeken/operaties dan al in de zwangerschap bespreken en plannen voor na de bevalling.

2 maanden geleden

Wij gaan geen nipt test doen.. we hebben het bij onze andere kinderen ook niet gedaan.

2 maanden geleden

Reactie op Assepoester89

Wat naar voor jullie😔. Heel veel sterkte. Hadden jullie de nipt gedaan toe ...
Ja! Bij ons zoontje ooo, die is nu 5. En nu bij onze dichter. Daar kwam dus uit dat het niet goed was. Dan kun je vervolg onderzoeken doen als je dat wil, daar hebben we er eentje van gedaan en dat bleek overduidelijk te kloppen met wat de nipt zei. Dus helaas de zwangerschap afgebroken.

2 maanden geleden

Wij hebben na uitleg van onze verloskundige gekozen voor zonder nevenbevindingen, zij gaf aan dat er heel vaak een nevenbevinding is op het 4e en 7e gen waarvan ze niet weten wat het betekent, het geeft onrust vaak bij vrouwen terwijl de kinder eigenlijk allemaal zonder problemen ter wereld komen. Waarschijnlijk heeft de helft van de bevolking deze gen mutatie al bij zich. Dus zij gaf aan als je snel zorgen maakt over zulke dingen laat de nevenbevindingen dan achterwege of zie het als een manier voor de gezondheidszorg om studie te doen, maar trek je er dan niet te veel van aan. Maar wij laten wel de nipt test doen op de 3 standaard te meten afwijkingen.

2 maanden geleden

Wij hebben de NIPT altijd met nevenbevindingen gedaan. 2 x Gelukkig een goede uitslag, maar de laatste keer afwijking op chromosoom 6 gevonden, als nevenbevinding dus niet op de hoofdsyndromen waarnaar gekeken wordt. Wij hebben toen uiteindelijk gekozen voor een vruchtwaterpunctie, want áls de afwijking bij ons kindje zou zitten zou het zeer ernstig zijn. Uiteindelijk was ons kindje chromosomaal gezien helemaal gezond, maar behoorden wij tot de 1 vd 1000 mensen waarbij de vruchtwaterpunctie niet goed af liep. Het gaatje dichtte niet en al mijn vruchtwater is gelekt. We hebben ons zoontje met 19 weken alsnog moeten laten gaan. 😔 Voor deze zwangerschap dus enórm in tweestrijd. Gaan we geen NIPT doen, of wel een NIPT maar zonder nevenbevindingen of tóch heel de rambam en heel hard hopen dat we 'gewoon' een goede uitslag hebben. Ik weet het echt nog niet. Want dan de vervolgstap; wat als het niet goed is? Kans is klein dat bijvoorbeeld een vruchtwaterpunctie weer verkeerd afloopt, maarja, dat dachten we afgelopen keer ook. 'Wat is de kans..' (Ik had vanaf de 1e positieve test echt geen goed gevoel bij deze zwangerschap en ik denk dat dit altijd een reden heeft. Ik denk (of troost mezelf met de gedachte) dat we ons kindje anders op een ander moment kwijt waren geraakt.) De verloskundige gaf bij onze 1e echo deze zwangerschap ook aan: niet uit alle echo's worden bepaalde afwijkingen gesignaleerd, maar andersom geeft de NIPT niet op alles uitsluitsel dat je kind gezond is. (Al kunnen ze er natuurlijk steeds meer uithalen, maar blijft er ook nog zoveel onbekend). Ik denk vooral dat je samen al na moet denken over de stappen die je zou nemen als er inderdaad een afwijking wordt gevonden. Ik stond daar samen met m'n partner gelukkig heel erg hetzelfde in, dus we konden op dat moment snel samen beslissingen nemen. Dat gaf veel rust. Wij gaan in ieder geval weer opnieuw afwegen wat we dit keer doen!