26 Reacties

één maand geleden

Same, en heb niet eens m’n zorgverzekering aangepast. Dacht beter in December aanpassen samen met m’n partner gelijk ofzo?! Loopt allemaal wel los joh 😂🤍

één maand geleden

Hier ook niet hoor. Het is m’n tweede kind dat onderweg is, maar bij de eerste ook nuchter erin gestaan. Aangemeld voor zwangerschapsboxen in de eerste zwangerschap. Daarna werd ik plat gebeld om abonnementen om magazines af te sluiten. Nooit behoefte aan gehad. Er staan veel leuke, maar ook minder leuke verhalen in. Daarnaast is iedere zwangerschap en straks ook kind anders en daar heb je geen handleidingen voor. Natuurlijk loop ik bij onze zoon tegen onzekerheden aan. Maar ik heb altijd gezegd dat ik op ons eigen gevoel wil vertrouwen. En ik moet zeggen dat ik, nu hij inmiddels bijna 2 is, daar nog steeds achter sta. Bij de volgende sta ik er dus ook weer zo in. En als we het echt niet meer weten, dan kun je altijd nog beroep doen op professionals, internet of wie/wat dan ook.

één maand geleden

Dat geeft toch helemaal niet? Als je 39 weken zwanger bent en dit schrijft zou ik je adviseren toch iets van een geboorteplan te schrijven hoe jij de bevalling voor ogen ziet. Zwangerschapsyoga vond ik zelf heerlijk en leerzaam door de tools voor het bevallen. O. A. Ademhalingsoefeningen

één maand geleden

Same! Ik denk elke week; oh kom op, op zn minst ga ik die 24baby podcast deze week wel even luisteren... nou we zijn inmiddels 19 weken verder en nog steeds niet gedaan😅. Ik wil uiteindelijk wel gewoon een duidelijk geboorteplan, maar meer dan dat ben ik nog niet over uit. Wat betreft dingen kopen; deze app heeft een lijst die je kan afvinken! Best handig :)

één maand geleden

Zorgen maken hoeft echt niet, er nuchter in staan is echt fijn. Maar ik wil je toch wat dingen meegeven. Je inlezen over de bevalling is niet hetzelfde als alles tot in de puntjes willen organiseren. Je kan nuchter je bevalling in gaan, maar geloof mij… het is iets wat je nog nóóit hebt meegemaakt, en de kans dat het je compleet overvalt als je niet weet hoe je misschien geluiden wil gaan maken, hoe eng krachtige weeën ineens kunnen voelen of hoe je naar binnen keert en je echt anders voelt. Ik vond de bevalling intens maar óók een prachtige ervaring. Ik ben persoonlijk héél blij geweest dat ik me wel mega goed heb voorbereid met een cursus en het kijken van bevalfilmpjes. Alles liep anders, maar ik wist wat ik in elk scenario kon verwachten. Bevallen en moeder worden is zo’n life-event, andere life events bereiden we toch ook voor? (Bruiloft, samenwonen, overlijden van een dierbare, een nieuwe baan etc.) Ja ‘vroeger’ waren al die boeken er niet, en eindeloos lezen heeft een keerzijde, maar: vroeger leefden we in groepen en met elkaar. Zagen we elkaars bevallingen, zagen we andere moeders borstvoeding geven en zagen we hoe meer ervaren ouders hun baby’s vasthielden, in slaap hielpen en later ook opvoedden. Ook het ‘ouderschap’ an sich. Tuurlijk móet je niks lezen. Helemaal zelf weten. Maar misschien is het wel fijn om te weten wat normaal baby gedrag is het eerste jaar? Dat baby’s constant bij je willen zijn, dat niet neergelegd willen worden normaal is, dat vaak voeden normaal is etc. Want trust me, er komt een hele bak aan meningen en ongevraagde adviezen op je af straks 😅. Het ouderschap is zoiets moois, maar in deze tijd is het ook echt niet makkelijk. Nou ik hoop dat je iets kan met mijn visie. En tja, een boek is ook straks na de bevalling zo gekocht als je toch iets mist 😉, want ouder zijn ben je straks je hele leven, niet alleen dat eerste jaar

één maand geleden

Reactie op elielieli

Same, en heb niet eens m’n zorgverzekering aangepast. Dacht beter in Decemb ...
De verzekering kan je toch pas 1 keer per jaar aanpassen? en mag ik vragen wat er aangepast moet worden? Bedoel je opnieuw beoordelen of het een geschikte verzekering is?

één maand geleden

Reactie op Assepoester89

De verzekering kan je toch pas 1 keer per jaar aanpassen? en mag ik vragen ...
Ja dat klopt! Bedoelde inderdaad dat ik heb uitgezogd hoe en waar ik mijn verzekering ingericht wil hebben, zodat ik het dalijk enkel hoef aan te passen!

één maand geleden

Hier ook niet hoor. Het is m’n tweede kind dat onderweg is, maar bij de eer ...
Ja zo sta ik er dus ook in! Uiteraard zijn tips vanuit moeders uit mijn kennissenkring welkom maar moet het uiteindelijk allemaal zelf gaan ontdekken. Een handleiding bestaat inderdaad niet. Maar omdat ik best vaak de vraag/opmerking krijg: ‘je hebt je zeker al helemaal ingelezen’ vraag ik me nu toch af of ik er niet te makkelijk mee omga

één maand geleden

Reactie op Poppetje123

Dat geeft toch helemaal niet? Als je 39 weken zwanger bent en dit schrijft ...
Nee in principe niet! Maar ik krijg best vaak de vraag/opmerking uit mijn omgeving met: ‘jij hebt je zeker al helemaal ingelezen’. Dus begin me dan toch af te vragen of ik er niet te makkelijk mee omga of dat andere moeders ook zoiets hebben van ‘het komt vast wel goed allemaal’. Zwangerschapsyoga lijkt me idd wel iets. Ga daar zeker naar kijken!

één maand geleden

Reactie op Pannenkoekplantje

Zorgen maken hoeft echt niet, er nuchter in staan is echt fijn. Maar ik wil ...
Nee kan mij er zeker wel in vinden. Ben er alleen bang voor dat ik mezelf ga verliezen in het ‘inlezen’ en daardoor de realiteit kwijtraak. Snap je wat ik bedoel? Maar kennis opdoen kan zeker geen kwaad, een goede voorbereiding is het halve werk. Daarnaast zijn tips en adviezen vanuit de buitenwereld altijd welkom, denk alleen dat het voor ieder kindje weer anders werkt en dat ik het uiteindelijk toch zelf moet gaan ontdekken. Maar zaken zoals hoe de baby vasthouden in bepaalde posities, het geven van borstvoeding etc zijn zeker belangrijk om kennis over op te doen!

één maand geleden

Ik heb mij opzich ook niet mega erg ingelezen. Heb wel een zwangerschapscursus gedaan samen met mijn man. Vond het heel fijn samen te kunnen bedenken over hoe en wat. Ook wat nieuwe info en daardoor ook kunnen bedenken wat mij wel en niet fijn leek. Heb niet veel tips toegepast, maar snapte wel wat beter wat mij te wachten stond. Ik heb mij over ouderschap niet ingelezen. Wel regelmatig samen over gehad. Hoe zien we het voor ons, wat vinden we belangrijk, wat is voor de ander echt niet oké? Ook over de kraamweek, bevalling etc. Uiteindelijk loopt het waarschijnlijk toch anders (wij hebben een mega temperamentvolle dochter, dus onze ideeën moesten her en der een beetje worden bijgestuurd), maar wel fijn om van de ander te weten wat er belangrijk is.

één maand geleden

Reactie op Vlindertje3

Ik heb mij opzich ook niet mega erg ingelezen. Heb wel een zwangerschapscur ...
Overigens is het voor je partner heel prettig om te weten wat je wel en niet wil in je bevalling. Soms moet er in een split second een keuze worden gemaakt. Wel fijn als je partner weet wat hij of zij dan moet doen. Het is soms al stressvol genoeg. Misschien ook fijn om te hebben over de wat als? Wat als er een kritieke toestand is, wat als er over je hele plan wordt heen gewalst? Wat als...? Ikzelf was niet echt in staat midden in de bevalling om nog helder na te denken. Ik werd best lang afgehouden van een ruggenprik. Mijn man wist dat als ik zou zeggen dat ik hem wilde, ik hem ook echt wilde en het niet nog uren aan wilde kijken. Hij ging voor ons op onze strepen staan, dat was heel fijn. Ik hoefde niks te vragen, hij deed het gewoon.

één maand geleden

Reactie op Pannenkoekplantje

Zorgen maken hoeft echt niet, er nuchter in staan is echt fijn. Maar ik wil ...
Vindt dit hele waardevolle informatie! Zelf ben ik ook op zoek naar hoe ik me nu het beste kan voorbereiden. Mag ik vragen welke boeken je aanraadt? Waar heb je veel aan gehad? Je hebt zoveel dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie. Welke filmpjes keek je? Alvast dank voor het delen

één maand geleden

Reactie op Vlindertje3

Overigens is het voor je partner heel prettig om te weten wat je wel en nie ...
Wat fijn dat je man dit wist en deed, lijkt me heel waardevol op zo’n moment! Goeie tip!

één maand geleden

Reactie op Stephke321

Vindt dit hele waardevolle informatie! Zelf ben ik ook op zoek naar hoe ik ...
Oh ja tips genoeg haha! Ik zal het proberen overzichtelijk te houden. Rondom zwangerschap/bevalling: Als je niet zo van lezen houdt dan bijvoorbeeld: - mama’en de podcast (ik vind vooral de oudere seizoenen een aanrader) - podnataal (seizoen 2) Als je wel van lezen houdt: - positief over bevallen - Ina May’s guide to childbirth (wel wat ‘zweverig’ maar ik lees daar beetje doorheen) - de geboortebundel Bevalfilmpjes keek ik vorige zwangerschap via doula’s/verloskundige op Instagram. Bijvoorbeeld Flor Cruz: @badassmotherbirther (let op: het voelt vrij grafisch en ik ‘schrok’ er eerst beetje van maar daarna heeft het me zoveel rust gegeven want ja, zo ziet bevallen er gewoon uit!) Rondom babytijd/opvoeden: Als boek: - wat baby’s nodig hebben (leest makkelijk, een wat ‘natuurlijke’ invalshoek en je kan er uit halen wat past. Het normaliseert vooral babygedrag) - kinderen zijn geen puppy’s - jagen verzamelen opvoeden (echt heel leuk!!) Podcast/online: - Evolutionary Parenting podcast - instagram pagina’s zoals the gentle kidd, the nurturing kind (Nederlands) of the conscious parenting hub

één maand geleden

Reactie op 👶🏻🤍

Ja zo sta ik er dus ook in! Uiteraard zijn tips vanuit moeders uit mijn ken ...
Ik denk dat je vooral moet doen wat bij je past. Er is niets mis met inlezen, filmpjes kijken of op andere manier je informatie halen over de zwangerschap, bevalling en straks als de kleine er is. Maar zo is er ook niets mis mee om alles op je af te laten komen. Mocht je toch ineens vragen of onzekerheden krijgen, dan kun je de informatie altijd nog ergens vandaan halen. Vooral doen wat goed voor je voelt. Daarnaast, iedereen voedt zijn kinderen op hun eigen manier op. Natuurlijk praat ik veel met vriendinnen of familieleden met kinderen of ervaring. Maar dan nog doen zij dingen ook heel anders dan wij. Dat betekent niet dat jij of een ander het goed of slecht doet. We zijn allemaal wel eens onzeker als ouders zijnde. We moeten allemaal gaan ontdekken wat wel of juist niet werkt😊

één maand geleden

Reactie op Assepoester89

De verzekering kan je toch pas 1 keer per jaar aanpassen? en mag ik vragen ...
Het toevoegen van je kind denk ik zo. Gewoon aanmelden. Als je nu al aangeeft dat je zwanger bent kun je vaak een geboorte pakket krijgen, wat je 30 euro scheelt met als je het zelf koopt. Dat pakket krijg je vaak pas relatief laat, wanneer ze weten dat er weinig meer mis kan gaan (en ze het niet voor niks sturen, ivm €€), en het nog wel op tijd is voor eventuele vroeggeboorte. Ik gok met 30 weken, dus voor die tijd is vroeg genoeg. Verder wordt je kind gewoon bij jou bijgeschreven, en heeft die dus automatisch hetzelfde pakket. En zodra je dat hoort, bedenk je je dat je wellicht toch even na wilt denken over of je dan toch een ander pakket wilt dan dat je nu hebt, aangezien het nu ook voor je kleine gaat gelden. Eerlijk, ik zit bij CZ, heb gebeld om mijn kind aan te melden, en ik weet niet meer wat de keuzes waren, maar na 2 minuten uitleg was de keuze al gemaakt, dus wmb no big deal.

één maand geleden

Ik zou doen wat bij jou past. Ik lees hier van dames die heel blij waren met inlezen en geboorteplannen, en dames die er blanco in gaan. Ik ben zelf meer van het laatste, maar ik denk dat je moet doen wat bij jou past. Ik zei tegen mijn gynaecologe dat ik me afvroeg of ik niet àllàng een bevalcursus of yoga had moeten doen, en zij zei 'dat het niet nodig was, en dat als ik anders moest persen of ademen, ze me dat wel zouden vertellen tijdens de bevalling'. Zo kan het dus ook. Verder zeiden de VK's waarbij ik zat, om je vooral niet te veel vast te bijten in je geboorteplan, omdat wat je je ook had voorgenomen, de realiteit maakt vaak dat je gepland/ongepland of gewild/ongewild, toch daarvan afwijkt. Wel zou ik even kijken wat de opties zijn, bijvoorbeeld aan pijnbestrijding, maar ook bijvoorbeeld qua lokatie (thuis / in zkh / in bad). Dan kun je iig je voorkeur bepalen, en als het zover is, kijken of het haalbaar is om die voorkeuren inderdaad aan te houden. Maar ook hiervoor geldt wmb; de belangrijkste dingen krijg je toch wel mee als je naar VK controles gaat en feed van bijvoorbeeld deze app volgt. Op die manier krijg je dingen mee, en als je ze interessant vind klik je toch wel door naar het artikel. Verder vwb ouderschap, je wilt niet weten hoe vaak je in het eerste jaar Google gebruikt om te kijken of wat jij bij jou baby ziet, normaal is, (anders) op te lossen is, actie van jou vereist, etc.. Dus als wat je nog niet weet kun je van het internet halen (evalueer wel even welke site je leest, of lees er een paar een bepaal jouw mening), of als het 'groter' is, kun je naar professionals voor hulp (gynaecoloog, verloskundige, lactatiekundige, CJG, MEE, etc etc). Ik ben dus single mom, maar had nog wel een vriend (met 3 oudere kids) toen ik mijn kindje kreeg (kindje is helemaal van donoren, dus hij is niet de papa), maar een andere grotere uitdaging lijkt me om het eens te worden over hoe jullie op willen voeden. Maar ook dat soort issues komen vanzelf naar boven als je het aan het doen bent. 😉😆 Kortom, maak je zo druk en lees jezelf zoveel in als bij jou past. Alles komt op een of andere manier toch wel goed, en ook als je super goed bent voorbereid, zul je nog steeds verrast worden en creatief moeten zijn in je oplossingen. 😆😁👍

één maand geleden

Reactie op Stephke321

Vindt dit hele waardevolle informatie! Zelf ben ik ook op zoek naar hoe ik ...
Vaak heb je vanuit je verloskundigenpraktijk toegang tot een zwangerenportaal. Daarop staat van alles wat interessant en relevant is. En dat zou ook een goede afbakening kunnen zijn om niet het hele internet of 100 boeken te moeten lezen.

één maand geleden

Reactie op smile75

Vaak heb je vanuit je verloskundigenpraktijk toegang tot een zwangerenporta ...
Dat hebben wij dus niet maar ik zit wel bij centering pregnancy. Daar zal het ook vast aan bod komen. Maar idd goede afbakening.