17 Reacties

2 maanden geleden

Is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan maar ik zou bij het gesprek even aanvoelen of die ruimte er wel of niet is. Als je het gesprek hebt met een vrouw en moeder bijvoorbeeld en je voelt je comfortabel lijkt het me voor jezelf fijner om het wel te vertellen. Als je het gevoel hebt dat het misschien een probleem zal worden dan is het misschien beter om het nog even voor je te houden zodat dit geen invloed zal hebben op de uitkomst. Ook mag dat natuurlijk helemaal niet maar helaas is het vaak wel de realiteit..

2 maanden geleden

Ik heb dit zelf mee gemaakt , en gedaan heb gewoon vertelt ik ben zwanger dus ik snap het als ik.het niet wordt maar wil toch graag solliciteren. Uiteindelijk wel aangenomen maar hun vonden het lastig om een moeder te laten werken in de techniek sector . Maar zeg altijd eerlijkheid duurt het langst andere denken er anders over maar goed je weet in bepaalde leeftijd categorie als je die aan neemt dat er kids kunnen komen op elke manier . Bovendien hoef je pas 3 weken van te voren aan je werkgever te vertellen dat je met zwangerschapsverlof gaat

2 maanden geleden

Hoi, ik zit in eenzelfde soort traject. Het sollicitatietraject loopt nog (eerste gesprekken waren positief en binnenkort het gesprek waarna de beslissing genomen gaat worden). Ik heb in het eerste gesprek aangegeven dat ik in een bepaalde levensfase zit en dat wij nog wel een kinderwens hebben. Toen werd er heel goed op gereageerd. Nee, ze mogen er niks over vragen en je hoeft er niks over te zeggen, maar ik heb besloten om wel open kaart te spelen omdat ze mij wel weer 4 maanden kwijt zijn in het komende jaar als ik word aangenomen. Als dan de beslissing wordt genomen dat ze voor iemand anders gaan (met natuurlijk het geven van een andere reden) dan vind ik dat persoonlijk ok, maar dat is maar net hoe je er zelf in staat :)

2 maanden geleden

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Ik ga per 2 september bij een nieuw bedrijf beginnen via een uitzendbureau. Ik heb ook getwijfeld wanneer ik het zou gaan vertellen. Wanneer ik daar begin ben ik namelijk alweer 14 weken. Ik heb bij de eerste gesprekken niks verteld zodat ze goed kennis konden maken met mij zonder eventueel vooroordeel. Ze hebben mij een contract aangeboden en voordat ik gisteren ging tekenen heb ik het bekend gemaakt. Ze waren heel blij voor me en er was totaal niks aan de hand. 🥰

2 maanden geleden

Mijn jobcoach raadde aan om het tijdens het arbeidsvoorwaarden gesprek te vermelden,dus dat zou ik persoonlijk doen!

2 maanden geleden

Er is hierin geen goed of fout, enkel jouw gevoel. Als jij het fijner vindt om het wel te zeggen en het voelt ook veilig (het zegt natuurlijk ook iets over de organisatie hoe ze er op reageren), dan zou ik het doen. Zo niet, dan niet. Ik ben zelf ook aan het solliciteren. Een eerste gesprek gehad en denk erover bij het tweede gesprek het wel te zeggen, omdat ik die openheid wel voelde. Dit is overigens voor een zzp klus ipv loondienst, maar denk dat dit weinig verschil maakt.

2 maanden geleden

Ik heb hoogzwanger gesolliciteerd en heb daar verschillende ervaringen mee. Bij een bedrijf werd me gevraagd hoe k een fulltime baan voor me zag met een kind en het andere bedrijf feliciteerde me en heeft me (wat ik niet verwacht had) aangenomen ondanks dat ik eerst ook nog ouderschapsverlof wilde opnemen. Ik denk dat je het beste kan doen wat bij jou past.

2 maanden geleden

Ik begin 1 oktober met een nieuwe baan. Ik heb het tijdens de gesprekken direct verteld (was toen 5 weken zwanger). Ze vonden het alleen maar leuk voor mij en geen enkel probleem. Vriendin van mij solliciteerde met 20 weken zwangerschap (na 6 weken werken dus alweer met verlof). Ook aangenomen en geen enkel probleem. Mijn instelling is dat ik alleen voor werkgevers wil werken die mij niet zullen discrimineren. Maar ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen willen wachten

2 maanden geleden

Ik zou het wel vertellen (eventueel in het 2e gesprek). Als je daarom niet wordt aangenomen, is het ook geen werkgever waar ik voor zou willen werken.

2 maanden geleden

Ik zou het in een eventueel tweede gesprek vertellen! Dan gaat het eerste gesprek echt over wie je bent wat je kunt enz. En als ze dat als positief zien en een tweede gesprek willen dan zou ik het wel eerlijk zeggen en als ze je dan nog zo goed vinden voor de functie nemen ze je vast wel aan!

2 maanden geleden

Ik heb het meteen in mijn eerste gesprek aangegeven. Ik vond het belangrijk te peilen hoe een potentiële werkgever hier op reageert. Wijzen ze me af of doen ze moeilijk, dan is het niet mijn werkgever. Ben overigens gewoon aangenomen.

2 maanden geleden

Ik zou het wel vertellen, bij het tweede- of arbeidsvoorwaardengesprek. Volgens mij zijn ze in het onderwijs over het algemeen best relaxt met zwangerschappen.

één maand geleden

Ik heb nu ook zoiets. Ben bijna 12 weken en uitgenodigd voor een tweede gesprek; denk erover om het dan toch te vertellen. Heb in het eerste gesprek al wel benadrukt dat ik op zoek ben naar iets voor de langere termijn, dus hoop dat dat nog wat meespeelt in de beslissing. Ik ben eind maart/begin april uitgerekend en heb nu nog een maand of 4 om te bewijzen dat ik daar graag wil werken.

één maand geleden

Ik zou het denk ik positief draaien. Iets met misschien niet de ideale situatie, maar deze baan lijkt me zo mooi dat ik deze kans niet voorbij wilde laten gaan.

één maand geleden

Ik snap dat je jezelf dit afvraagt. Momenteel is er ook een campagne vanuit de overheid omtrent zwangerschapsdiscrimatie. 3 maand geleden heb ik ook gesolliciteerd naar een andere baan en daarin heb ik wel benoemd dat er een kinderwens is. Vorige week heb ik mijn nieuwe baas verteld dat we in verwachting zijn van ons eerste kindje. Reageerde positief en leuk. Zo ook de andere bestuursleden. Maar ik heb natuurlijk wel een jaarcontract. Ik weet verder niet hoe het zou verlopen, maar stiekem ga je wel uit van het beste? Wel ben ik aangesloten bij de vakbond en heb ik een rechtsbijstand uitkering.

één maand geleden

Ik ben zelf net begin augustus begonnen met mijn nieuwe baan, en in eerste instantie ‘slechts’ een half jaar contract. Ik ben begin maart uitgerekend, en heb vorige week (week 15) mijn werkgever ingelicht. Ze reageerde erg enthousiast, net als alle collega’s. Nu scheelt het misschien wel dat ik in de zorg werk en dat bijna alle collega’s ook zelf kinderen hebben :) Maar je hoeft het officieel pas een paar weken voor je verlof begint te vertellen. Ik zou het lekker nog even voor je houden tot na je proeftijd 🤓