15 Reacties

6 dagen geleden

Zou het hier met de verloskundige over hebben. Sommige babys groeien onder de curve andere er boven. Zolang de baby zijn eigen curve volgt is er niks aan de hand. Volgens mijn eigen berekeningen zou ik eerder uitgerekend zijn (scheelt een dag of 2) maar uitgerekende datum is ook maar een schatting he.

6 dagen geleden

Je houdt de datum van je termijn echo aan. Volgens mij is in die eerste weken de groei bij elk kindje nagenoeg gelijk zodat ze dan de datum kunnen berekenen. Verder in je zwangerschap verschilt de groei meer per kindje. Maar je kan het altijd vragen! Als ik vanaf 9 juni seks reken dan kom ik nu uit op bijna 20 weken maar je kan een late innesteling gehad hebben en dan klopt de uitgerekende datum toch wel?

6 dagen geleden

Ik kom vanaf 9 juni ook uit op ongeveer 20 weken. Hoe kom jij op de 21? Ik zou trouwens eerder liever iets minder ver ingeschat worden (zoals nu bij jou) dan iets te ver. Ik heb liever iets minder verlof (omdat het kindje al iets eerder dan de uitgerekende datum komt) dan dat ze me te ver zetten en ze met 42 weken het kindje gaan halen (terwijl je misschien nog geen 42 weken bent). Ik zou me bij jou dus geen zorgen maken als je 1 weekje minder ver bent dan je eigen berekening. Voor je werk houden ze trouwens de termijn van de verloskundigenpraktijk aan. Daar maken ze een zwangerschapsverklaring op. En die datum stellen ze in principe bij de termijnecho vast.

6 dagen geleden

Als ik bereken vanaf mijn eerste menstruatiedag, dat is 19 mei, dan tel ik morgen 21 weken. Toch? Of kan ik niet tellen? 😅

6 dagen geleden

Reactie op Greidanus1991

Als ik bereken vanaf mijn eerste menstruatiedag, dat is 19 mei, dan tel ik ...
Als je 9 juni seks had en rond die tijd je eisprong dan zou je (gemiddeld genomen) 2 weken daarvoor starten met berekenen. Dus rond je eisprong ben je al 2 weken “zwanger”. En 9 juni + 2 weken kom je morgen uit op 20 weken

6 dagen geleden

Reactie op Hel1J

Als je 9 juni seks had en rond die tijd je eisprong dan zou je (gemiddeld g ...
Ik heb ook lange cyclussen van zo’n 33 dagen dus bij mij klopt het niet als je rekent met de dag van menstruatie

6 dagen geleden

Rekenen vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie is eigenlijk alleen betrouwbaar als je een gemiddelde cyclus van 28 dagen hebt. Want dan is je eisprong twee weken erna. Veel vrouwen hebben een langere of kortere cyclus, en dan zit er ook nog verschil in een langere periode voor of na de eisprong, én je kan nog een vroege of late innesteling. Best veel factoren die van invloed zijn dus. Hoe dan ook, als je op 9 juni seks hebt gehad en je denkt dat je toen zwanger bent geworden (dus je hebt in de periode ervoor en erna geen seks gehad), dan lijkt het erop dat je een wat langere cyclus hebt, want dit is drie weken na de eerste dag van je laatste menstruatie. Ofwel, je telt vanaf je eisprong en telt daar twee weken bij op. Vandaar 20 weken ipv 21. En dan met een wat latere innesteling zou die inschatting van 19 weken bij de termijnecho heel goed kunnen kloppen!

6 dagen geleden

Bij mij was het een beetje andersom: ik heb een hele regelmatige cyclus en kan m’n eisprong voelen en kwam uit op 1 maart. Toch is mijn uitgerekende datum bij de termijnecho 26 februari geworden. Terwijl ik bij de 20 weken echo weer een paar dagen “achter” liep, waardoor het weer meer richting 1 maart lijkt te gaan. Maar zoals eerder gezegd is de termijnecho inderdaad het meest betrouwbare moment om de uitgerekende datum te bepalen. En ik ben bijvoorbeeld maar 1.60m, dus ook niet gek dat de kleine dan iets onder gemiddeld is. Beetje lang verhaal maar misschien heb je er wat aan!

6 dagen geleden

Ik herken je twijfel. Wij kwamen op 26 maart uit met onze telling adhv laatste ongesteldheid, maar bij de termijnecho is de datum op 1 april gezet. Bij de 13 weken echo zei de echoscopiste dat ze dat wel heel ruim vindt en dat zij op 26 maart uitkomt. De verloskundige gaat het nog heroverwegen. Ik zit er wel mee, want als ik dan over de 40 weken ga en het kind dan met 42 weken gehaald moet worden, ben ik dus eigenlijk al bijna 43 weken... dus snap je gevoel wel goed!

6 dagen geleden

Bij ons was het in één keer raak nadat het spiraaltje in juni is verwijderd, wij wisten dus ook niet goed hoe ver wij waren. De verloskundige gaf aan dat alle kindjes de eerste 12 weken dezelfde groei laten zien en dat ze op basis van de meting dus de termijn en uitgerekende datum vast kunnen stellen. Ik zou dus vasthouden aan wat er bij de termijnecho is berekend :)

6 dagen geleden

Reactie op Nola1203

Ik herken je twijfel. Wij kwamen op 26 maart uit met onze telling adhv laat ...
Ja ik begreep in eerste instantie dat ze altijd vanaf je eerste menstruatiedag tellen. En toen was de embryo bij de termijnecho ‘kleiner’ en dus kreeg ik een andere datum dan dat ik zelf had berekend. Ik hou er gewoon rekening mee dat het eventueel, als alles toch goed gaat, alsnog eerder kan komen dan volgens de berekening.

6 dagen geleden

Bedankt allemaal voor het meedenken!

5 dagen geleden

Reactie op tanniegie

Rekenen vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie is eigenlijk alleen ...
Ja dit inderdaad. Bovendien hoeft het niet per se een late innesteling te zijn: de bevruchting was mogelijk niet op 9 juni maar later. Sperma overleeft tot wel 5 dagen daarbinnen. Dus als je op 9 juni seks had en je eisprong op 14 juni was, kan het best dat dát de dag van bevruchting is. Dan zou je nu op 19+1 zitten dus kan zeker kloppen met de berekening van de verloskundige.

5 dagen geleden

Reactie op Greidanus1991

Bedankt allemaal voor het meedenken!
Ik zou vragen bij de 20 weken echo of ze de baby willen opmeten. Wij hoorden bij de 13 weken echo dat ze denken dat wij ook al langer zwanger zijn dan dat de vk zegt. Ze gaan nu bij de 20 weken de kleine hersentjes opmeten en op basis daarvan wordt de datum vastgesteld.

5 dagen geleden

Ik had 5 juni een positieve ovulatie test en ik teste 14 juni positief ik ben nu 20+4