21 Reacties

22 dagen geleden

Hey!! Ja wij gebruiken nu al 16 maanden wasbare luiers. Wij gebruiken een tweedelig systeem, dat is het meest betrouwbaar. Wij hebben ze aangeschaft na de video's van de billenboetiek te kijken, en we zijn erg tevreden. In het begin was het wel zoeken hoor, dan lekte het nog wel eens. Inmiddels hebben we onze draai gevonden en werkt het super. Geen lekkages, geen spuitluiers buiten de luier, duurzaam en veel goedkoper. Er zitten ook wel wat nadelen aan. Maar vooral voor het milieuaspect blijven wij wel doorgaan. Je moet wassen, optijd want ze drogen niet zo heel snel. Maar tot nu ging dat altijd goed, nu met mijn zwangerschap vergeet ik het dus nog wel eens. Oeps. Het verschonen duurt wat langer en met een bewegelijk kind is het soms wel een strijd. Soms is het ook wel vies, als hij buiten de inlegvel poept moeten we de luier wel uitspoelen voor hij de was in kan, dus dat is geen leuk klusje. En.. het grootste nadeel vind ik dat niet alle broekjes passen. Kleding is gemaakt voor wegwerpluiers en niet de dikkere wasbare luier billen. Maar er zijn genoeg merken die wel ruimvallende broekjes hebben. Ik heb ook het idee dat hoe groter onze zoon wordt hoe kleiner het verschil wordt, hij past inmiddels met maat 86 bijna alles broekjes. Nou nu lijkt het net alsof ik niet tevreden ben, maar dat ben ik wel hoor! Er is trouwens ook op Facebook een hele actieve groep met mensen die wasbaar luieren. En er is ook een groep "wasbare luiers op reis" en daar kun je voor heel weinig een pakket luiers uitproberen. Misschien ook handig, dan kun je het testen voor je het koopt. Veel succes met je keuze!

22 dagen geleden

Ik heb er nog geen ervaring mee maar wij gaan ze ook gebruiken! Wij gaan een (gratis) consult inplannen bij nappy’s. Ik ben het al jaren van plan dus heb me al goed ingelezen maar even persoonlijke uitleg en advies lijkt me toch wel heel fijn.

22 dagen geleden

Ik heb het met de eerste geprobeerd, pocket luiers, had er verschillende en met verschillende soorten inleggen en alles lekte binnen 2 uur door, wat een drama was dat, nu dus al een tijdje 'gewoon' wegwerpluiers. Weet niet of het aan mij lag of aan de luiers maar ik kreeg het helaas niet werkend

22 dagen geleden

Reactie op LiHer

Hey!! Ja wij gebruiken nu al 16 maanden wasbare luiers. Wij gebruiken een t ...
Welke merk gebruiken jullie nu? Ben benieuwd wat jullie goed bevalt!

22 dagen geleden

Wij hebben het gebruikt bij ons eerste kindje en we waren heel enthousiast. We begonnen met hydrofiele luiers met een snappy en dan een overbroekje er overheen. Toen ze iets ouder was zijn we overgestapt naar een tweedelig systeem. Eerst totsbots en daarna little lamb basisluiers. Onze dochter bleek slank te zijn en daardoor paste het ene merk beter dan het andere. Ik heb via marktplaats van alles wat gekocht om te kijken wat het beste paste (wisselt per kindje). Wat betreft overbroekjes ben ik tevreden over alle merken die we hebben gebruikt. Voordelen vond ik: beter voor het milieu (1 wegwerpluier verbruikt al 25 liter water bij de productie ervan), geen rode billen in verhouding tot wegwerpluiers, geen chemische stoffen die in het huidje trekken, ze stinken ook minder dan wegwerpluiers. Het enige is dat je altijd een wetbag mee moet nemen als je weggaat om de vieze luiers weer mee naar huis te nemen.

22 dagen geleden

Als pedagogisch medewerker zijn we op onze opvang iets minder enthousiast. Misschien ook omdat het niet van je eigen kind is, dus ik vind het al snel wat viezer. Daarbij is mijn ervaring dat ze juist wel snel doorlekken en ik vind het gewoon niet zo smakelijk dat je zo'n inlegvel met poep uit de luier moet vissen. Maar nogmaals, misschien is dit anders als het wel van je eigen kind is.

22 dagen geleden

Hier al 15 maanden aan het wasbaar luieren. Echt heel blij mee. In het begin is het even stoeien en niet teleurgesteld zijn als je toch af en toe even naar wegwerp grijpt. Op dit forum heb je ook een groot topic over wasbaar luieren daar kan je nu of tzt altijd je vragen kwijt. Wij gebruiken sio (lekker slank zeker int begin) en tegenwoordig steeds vaker tweedelig (betrouwbaarder maar vond ik erg dik bij een newborn) Ik zou een huurpakket van Nappys aanraden. Kan je meerdere systemen uitproberen. Iedereen heeft namelijk zijn eigen mening en wat voor de ene wel werkt werkt voor de andere niet! Dus niet teveel leunen op wat bepaalde mensen echt persee goed vinden werken. Dat hoeft voor jou niet zo te zijn. Hierdoor merk ik dat mensen sneller afhaken in het wasbaar luieren omdat ze bijv. Iets groots hebben aangeschaft wat toch niet voor hun werkt. Succes met je keuze!

22 dagen geleden

Hier ook tevreden, je moet even routine krijgen met de wasjes, en dan voelde het niet als extra werk. Wij deden wel parttime: opvang en naar oma wegwerp, 4 dagen wasbaar, werkte voor ons. We hebben 2 delig systeem met een beetje mix en match Totbots en Little lamb. Ook mix van 2e hands en nieuw en daardoor best betaalbaar. Bij mijn zoontje tot 2,5 jaar gebruikt, toen groeide hij eruit (hij is heel lang) en nu doen we even wegwerp tot hij binnenkort hopelijk zindelijk is. Mijn advies voor een eerste kindje is om niet meteen vanaf begin te doen, er kwam zoveel op ons af en ik had het er in het begin niet bij kunnen hebben. Na 4 mnd zijn we ermee begonnen, dat was helemaal ok. We konden ook meteen maatje 2 kopen, dus scheelt in de kosten. Succes met oriënteren!

22 dagen geleden

Hier ook wasbare luiers, heel blij mee. We gebruiken one size luiers, tweedelig systeem. We gebruiken een overbroekje en dan losse inleggers die je erin kan doen. In mijn ervaring zijn alle tweedelige systemen goed, met name als je een overbroekje hebt met dubbele lekgootjes. pocketluiers (overbroekje en opneembaar spul in 1) vond ik snel doorlekken. Onze wasbare luiers lekken minder snel door dan wegwerp. Wij deden wasbare luiers in combinatie met baby zindelijkheidscommunicatie. Al heel snel deed ze nummer 2 vaker op het potje dan in de luier, heel fijn. Nadelen vind ik 1, extra was en 2. Je hebt ruimere broekjes nodig Voordelen sowieso het milieu natuurlijk en minder chemische stoffen bij de gevoelige kinderhuid. Ook fijn nu ze bijna zindelijk is dat je een wasbare luier heel vaak opnieuw kunt gebruiken als hij droog blijft, bij wegwerp plakken die plakkers al snel niet meer en lubberen de plakkers uit. Ook voelt ze wanneer de luier nat wordt, volgens sommige mensen helpt dat om sneller zindelijk te worden.

22 dagen geleden

Hier ook heel tevreden! Mijn advies is om echt goed in te lezen, wat verschillende systemen te proberen met bijvoorbeeld een huurpakket en dan pas een keuze te maken. Via wasbare luiers op reis kun je pakketten lenen tegen enkel verzendkosten, werkt super! Wij hebben op die manier gevonden wat goed bij ons paste. We gaan er bij de tweede weer voor 😊.

22 dagen geleden

Hier ook enthousiast gebruiker! We hebben ze vanaf de geboorte gebruikt tot mijn zoontje 2 was, toen was hij zindelijk. Nu alleen nog voor de nacht. Gebruik vooral het tweedelige systeem. Ik vind hu-da luiers het fijnst, met diverse overbroekjes. Ik zou je echt een consult via nappy’s.nl aanraden. Dat is gratis en je zit ook nergens aan vast qua aankoop verplichting ofzo. Zij verkopen super veel merken en die consulenten kunnen je dus ook allerlei verschillende luiers laten zien wat ik fijner vond dan als ze één soort pushen zegmaar.

19 dagen geleden

Hier ook al 18 maanden wasbaar luieren. Wij hebben bij de billenboetiek een consult gehad. Nog geen dag spijt gehad van wasbare luiers, alhoewel we ze wel parttime gebruiken (opvang en 's nachts wegwerp). Het wassen moet je even aan wennen, maar als je de routine erin hebt is het geen probleem (je wast toch al wat meer). Wij wassen de luiers eerst met een apart programma en gooien daarna de rest van de 60-90 graden was erbij. Voor nummer 2 straks ook wasbaar. Wij gebruiken Popolini tweedelig systeem.

19 dagen geleden

Reactie op swmriw15

Hier ook al 18 maanden wasbaar luieren. Wij hebben bij de billenboetiek een ...
Heb je verschillende maten nodig, van newborn tot peuter, is het in verhouding echt goedkoper?

19 dagen geleden

Heeft iemand wel eens uitgerekend hoeveel je bespaard om was luiers te gebruiken? Wij zijn namelijk best geïnteresseerd. Ook ben ik benieuwd of je net zoals normale luiers, verschillende maten nodig hebt.

19 dagen geleden

Wij hebben het partime pakket van happy naps. Met inleggers. Is de eerste dus nog geen ervaring mee maar nichtjes zijn er erg positief over met hun kinderen

19 dagen geleden

Reactie op Mimaw200

Heeft iemand wel eens uitgerekend hoeveel je bespaard om was luiers te gebr ...
Nappy’s heeft ergens wel een berekening staan geloof ik. Het ligt er heeeeel erg aan welke luiers je neemt: er is nogal wat verschil in prijs. Maar gemiddeld bespaar je met 1 kindje (extra wasmiddel en wassen meergekend) iets van 500 euro, en bij een tweede kindje nog veel meer omdat je dan in principe niets meer aan hoeft te schaffen. Je hebt systemen die met maten werken ja. Je hebt ook one size luiers, die kun je met de knoopjes kleiner en groter maken. Die passen vaak ongeveer van 3,5 tot 16kg. Dus in principe van newborn tot zindelijk. Je hebt ook aparte newborn luiers, die zitten bij zo’n heel kleintje mooier omdat je anders erg veel extra stof om dat kontje hebt. Maar het hóéft dus niet (tenzij je kindje heel klein geboren wordt). Zelf heb ik bij mijn eerste alleen onze size gebruikt maar heb voor de tweede nu wel een paar newborn luiers aangeschaft omdat dat me toch mooier lijkt. De eerste weken huur of wegwerp en daarna one size kan natuurlijk ook!

19 dagen geleden

Reactie op Evanna

Nappy’s heeft ergens wel een berekening staan geloof ik. Het ligt er heeeee ...
Thanksvoor je antwoord!

19 dagen geleden

Reactie op Mimaw200

Heb je verschillende maten nodig, van newborn tot peuter, is het in verhoud ...
Wij hebben het nagerekend en voor ons hebben we extra kosten eruit nu we tweede kindje in wasbare luiers krijgen. (Ook omdat we parttime wasbaar gebruiken). Wij hebben wel newborn gebruikt tot 7/8 kilo. Daarna overgestapt na een maat groter. De grotere maat had wel eerder gekund, maar wij vonden de newborn wel echt fijner, omdat het zeker op een newborn een groter pakket is. Onze zoon kon de newborn luiers dus zeker een halfjaar aan. Met maat 2 doen we nu al ruim een jaar. Als je het budget hebt om een newborn luier ook aan te schaffen zou ik dat wel doen, maar voor iedereen is dit natuurlijk persoonlijk

18 dagen geleden

Reactie op LilianStuut

Welke merk gebruiken jullie nu? Ben benieuwd wat jullie goed bevalt!
Wij gebruiken popolini! Heel blij mee. Voor de nacht hebben we petit lulu night luiers (die nemen wat meer op).

18 dagen geleden

Wij zijn rond de 5 maanden begonnen met wasbare luiers bij onze eerste zoon. Eerst maat 2 van Little Lamb, daarna tweedelige luiers van Petit Lulu. Voor de 2de nu heb ik wel newborn luiers fekocht, maar dat zou bij ons eerste kindje echt niet gelukt zijn. Als je geen huurpakket wil doen, koop dan zeker niet ineens een groot pakket, maar koop een luier of 3 om te proberen. Het ene merk past beter bij een kindje dan een ander. Wij hadden bvb Petit Lulu want een smelle zoon. Anavy was voor hem veel te breed. Het zou jammer zijn om een volledig pakket te kopen waar je dan niet helemaal te reden van bent.