26 Reacties

3 maanden geleden

Heyhey, ik heb type 1 dus niet helemaal dezelfde situatie, maar vast ook overeenkomsten!

3 maanden geleden

Hoi! Ik heb diabetes type 2 maar slik (nog) geen medicatie en spuit geen insuline.

3 maanden geleden

Hi! Wat een toeval. Ik ben nu 5 weken zwanger en slik 2 keer per dag metformine in de ochtend. Zojuist de diabetesverpleegkundige gesproken en die vertelde me over de ‘streefwaardes’. Succes 🫶

3 maanden geleden

Reactie op Karlijn0492

Hi! Wat een toeval. Ik ben nu 5 weken zwanger en slik 2 keer per dag metf ...
Ah ja.. ga je die halen?

3 maanden geleden

Reactie op Thirsa88

Ah ja.. ga je die halen?
Ik doe mijn uiterste best. Ik spuit wel insuline bij, zo nodig. Ik hoop zo dat ik geen cravings ga krijgen. Dat wordt een uitdaging met suiker. Hoe gaat t bij jou?

3 maanden geleden

Reactie op Karlijn0492

Ik doe mijn uiterste best. Ik spuit wel insuline bij, zo nodig. Ik hoop z ...
Ja heb ik ook, dat ik zo m’n best doe. Heb toch het idee dat het van mij moet komen dan hè! Ik spuit ook insuline nu erbij voor andere maaltijden als gewone. Twee eenheden kortwerkend. Hoop dat het goed gaat ermee! Heb je fijne begeleiding vanuit de diabetesverpleegkundigen? Ik wel, heel fijn. Via de app geef ik steeds aan hoe het gaat en kijken ze mee met m’n freestyle Libre. Succes met deze warme dagen!

2 maanden geleden

Reactie op Thirsa88

Ja heb ik ook, dat ik zo m’n best doe. Heb toch het idee dat het van mij mo ...
Herkenbaar hoor! Ik heb ook type 2 en ben inmiddels naast metformine ook weer insuline (langwerkende en kortwerkende) gaan spuiten omdat de hormonen mijn suiker compleet aan het ontregelen zijn. Ik eet al kh-arm en zelfs als ik niks eet vliegt de suiker de lucht in :-( Hopelijk gauw weer richting streefwaarden want zit er nu veel te ver boven....

2 maanden geleden

Reactie op LillyWish

Herkenbaar hoor! Ik heb ook type 2 en ben inmiddels naast metformine ook we ...
Oh, fijn die herkenning! Ik herken enorm veel van je berichtje. Ben nu ook weer aan het spuiten. Bizar hè wat je suiker doet als je zwanger bent. Hoeveel weken ben je nu? Succes joh!

2 maanden geleden

Reactie op LillyWish

Herkenbaar hoor! Ik heb ook type 2 en ben inmiddels naast metformine ook we ...
Vraagje, ik lees dat je KH arm eet. Mag jij dit alsnog doen nu je zwanger bent? Ik doe (of deed) mee met mijn voeding leeft, KH arm voedingsprogramma maar toen ik aangaf dat ik zwanger was mocht ik niet meer mee doen en werd me afgeraden KH arm te eten.

2 maanden geleden

Hoi dames, wat een goede topic ♡. Ik heb diabetes type 1 , ik wordt super goed ondersteund door een sensor en een zelf corrigerende insuline pomp. Ik merk dat ik echt moeite heb met eten en zie dat helaas ook in hypo,s terug . Mijn angst is vooral het overgeven na het eten en dit dus al weggespoeld hebben😅.

2 maanden geleden

Reactie op angelltje

Hoi dames, wat een goede topic ♡. Ik heb diabetes type 1 , ik wordt super ...
Oh ja dat snap ik goed!! Fijn dat je zo goed ondersteund wordt door de hulpmiddelen. Ik heb ook een FSL. Vandaag gehoord dat ik met Toujeo (langwerkende) naar 18 moet. Het wordt steeds meer, maar daar moet ik toch rekening mee houden volgens de DVP.

2 maanden geleden

Reactie op Thirsa88

Oh, fijn die herkenning! Ik herken enorm veel van je berichtje. Ben nu oo ...
Ik ben nu 5 weken en 5 dagen zwanger

2 maanden geleden

Vraagje, ik lees dat je KH arm eet. Mag jij dit alsnog doen nu je zwanger b ...
Klopt. Allereerst ben ik geen medicus (wel getrouwd met eentje en samen vinden we onderstaande weg), maar wil wel mijn persoonlijke ervaring delen. Ben nu zwanger van ons derde kindje. Bij de eerste at ik kh-arm (tussen 75 en 150 gram kh per dag) omdat ik al jaren kh-arm at en hrt heel tegenstrijdig voelde om weer meer suikers te eten. Mijn oudste, is geboren met 3500 gram bij 38.3 weken. Bij mijn tweede zwangerschap raakte ik onzeker door de diëtist in het ziekenhuis die echt vond dat ik te weinig kh at. Ik ben toen haar schema gaan volgen. Mijn tweede zoon was 4995 gram (!) bij 37.6 weken en Apgar 1 score door schouderdystocie. Heeft week in zkh gelegen doordat hij van binnen nog prematuur was, maar van buiten heel groot. Een echte 'suikerbaby'...Daar ben ik erg van geschrokken. Inmiddels voel ik me een stuk steviger in mijn schoenen staan en geloof ik toch meer in mijn schema vd eerste zwangerschap, waarbij ik zeker niet te weinig kh wil eten maar ook niet teveel. En vooral veel f groente en fruit wil eten. De aanbevolen ontbijtkoek door het zkh sla ik bijv over ;-) Ik heb inmiddels ook meer wetenschappelijk onderzoek hiernaar gelezen die dit ondersteunt, maar het is duidelijk nog in onderzoek (oa meer info op https://thenewfood.nl/zwangerschap-en-borstvoeding/) Je wil het beste voor je baby, dus doe ajb vooral wat goed voelt voor jou en neem professionals serieus.

2 maanden geleden

Reactie op LillyWish

Klopt. Allereerst ben ik geen medicus (wel getrouwd met eentje en samen vin ...
Ik wil nogmaals benadrukken dat dit echt mijn persoonlijke ervaring en keuze is, en geen advies. Voor mij voelt dit als het beste, maar ik snap ook dat je kunt discussiëren over de oorzaken van dat mijn 2e een suikerbaby werd. Tegelijkertijd merk ik ook dat er nog weinig bekend is over zwangerschap en kh-arm eten en dat daarom medische richtlijnen geen risico nemen.

2 maanden geleden

Reactie op LillyWish

Klopt. Allereerst ben ik geen medicus (wel getrouwd met eentje en samen vin ...
Bedankt voor je reactie! Ik was vooral heel nieuwsgierig omdat de meningen nogal uitlopend zijn over KH arm eten tijdens de zwangerschap. Ik merk dat ik het zelf lastig vind omdat ik geen last heb van het KH arm dieet maar het advies is om meer KH op te pakken ivm de baby. Ik moet volgende week naar de diëtiste dus dan zullen we het uitgebreid bespreken!

2 maanden geleden

Misschien dat jullie als ervaringsdeskundige mij tips kunnen geven. In de eerste zwangerschap had ik zwangerschapsdiabetes. En ik voel aan alles dat ik dat nu al weer heb. Nou heb ik totaal het tegenovergestelde als de meeste. Ik prik laag, heel laag. Heb bijna heel de dag door hypos van rond de 2.3/2.5. Ik voel me vreselijk. Als ik uit de hypo wil komen moet ik khd eten en dan gaat het heel langzaam weer goed. Maar vaak pak ik snelle suikers omdat ik anders echt flauw val. Wat er dus voor zorgt dat ik een paar uur later weer zo laag zit. Ik denk dus dat ik bij het eten van khd en snelle suikers heel snel piek en als ik na 1,5 uur moet meten ik dus al weer in een hypo zit ipv (wat de meeste hebben) dan pas hoog zit. Ons zoontje is met 38+2 gehaald en had een gewicht van 3166 maar ik werd ingeleid omdat ik extreem veel vruchtwater had en hij dus niet ingedaald was omdat hij kon zwemmen in m’n buik 😂

2 maanden geleden

Reactie op sharona1234

Misschien dat jullie als ervaringsdeskundige mij tips kunnen geven. In de ...
Hey! Wat vervelend dat je hier last van hebt, zou sowieso adviseren dit te bespreken met je verloskundige. Maar wat bij een hypo het advies is, is om te starten met +/- 15 gram snelle koolhydraten (dextro, vruchtensap etc) van waarbij drinken het snelst wordt opgenomen en hierna iets te eten met langzame koolhydraten (plak ontbijtkoek, boterham oid). Hopelijk helpt dit! Overigens heel herkenbaar dat je je rot voelt bij zulke lage bloedsuikers hoor, ik merk zelf dat ik nu misselijk wordt bij een hypo. Super lastig omdat je juist dan dus wel moet eten, maar neem iets waar je zin in hebt!

2 maanden geleden

Reactie op Boerma25

Hey! Wat vervelend dat je hier last van hebt, zou sowieso adviseren dit te ...
Bedankt voor je reactie! Ik ga dat eens proberen met vruchtensap en daarna langzame koolhydraten. Ik voel een hypo ook heel goed aankomen. Dan zie ik sterretjes en krijg ik een tintel tong. Daarna begin ik te shaken (echt extreem😂) en daarna is het te laat haha.

2 maanden geleden

Vraagje, wat word er van jullie verwacht qua nuchtere waardes tijdens de zwangerschap? Ik heb diabetes type 2 en slik geen medicatie, normaal heb ik het onder controle met me voeding. Nu met de zwangerschap wil de diabetes verpleegkundige dat ik nuchter tussen de 4 en 5.3 zit. Alleen met de voeding red ik dit niet en ben ik begonnen met het spuiten van insuline. Ik begon met 4EH en zit nu op 7EH maar mijn nuchtere waarde blijft schommelen, soms onder de 5.3 en dan er weer boven. Ik merk dat het me vooral frustreert gezien ik echt straks op me voeding zit.

2 maanden geleden

Inmiddels ben ik 9+2 zwanger. Vorige week al mijn medicatie gestopt (insuline) omdat ik ineens maar hypos bleef krijgen. Nu zelfs zonder medicatie krijg ik hypo’s in de nacht (draag de freestyle libre 3)... er is bijna niet tegenaan te eten. Voelt zo bizar...paar weken geleden miest ik juist nog bijspuiten...meer mensen die dit hebben? Ga morgen maar even met diabetesverpleegkundige bellen