12 Reacties

één maand geleden

Je hebt in totaal 16 weken zwangerschaps verlof. 6 weken voor de bevalling en 10 weken na de bevalling (of je moet tot 36 weken blijven werken, dan heb je 12 weken erna) dit mag een werkgever niet weigeren. Ouderschapsverlof is 70% betaald en mag een werkgever in principe ook niet weigeren, alleen als er echt extreme omstandigheden zijn mag dit. Echter mag je dit aanvechten (en in de praktijk zijn dit echt de extreme gevallen, als je nu al aangeeft dat je dit wilt gaan doen kunnen ze in principe niet weigeren) let wel op, ga je om welke reden dan ook eerder minder werken of gedeeltelijk de ziektewet in moet je verplicht met 34 weken met verlof.

één maand geleden

Die nieuwe 9 weken voor 70% mag je aan je zwangerschapsverlof/bevallingsverlof plakken. Enkel met een zeer zware reden mag een werkgever dit weigeren (denk aan: het bedrijf kan zonder jou niet verder draaien), dat komt echt bijna niet voor. Ik ga het er ook aan vast plakken! Lekker de hele zomer verlof en daarna ga ik heel rustig starten op werk 🤗

één maand geleden

Je hebt zwangerschapsverlof (minimaal 4 weken, maximaal 6 weken), bevallingsverlof (afhankelijk van hoeveel zwangerschapsverlof je opneem) van 12 of 10 weken, ouderschapsverlof (26x het aantal uur dat je werkt waarvan 9 weken betaald en 17 weken onbetaald. Je mag het opnemen wanneer je wilt. Lees vooral even wat de rechten en plichten zijn van een werkgever en werknemer! Meest betrouwbare sites zijn van de Rijksoverheid.

één maand geleden

Dankjewel voor jullie reacties! Ik ga er eens goed over nadenken 🙂 heel fijn dat het zo goed geregeld is in NL.

één maand geleden

Oh ja, ik was hier ook erg benieuwd naar! Ik vertel het maandag op het werk en wil ook mijn verlof met 9 weken verlengen. Dus t/m einde schoolvakantie. Dit ook in verband met opvang en dat onze oudste dan naar school gaat. Ben zo bang dat ze het weigeren, maar volgens mij hoef ik daar niet over in te zitten. Ik wil daarnaast ook van 28 uur naar 24 uur per week. Dus 4 uur per week onbetaald verlof. Is dit alles niet een beetje teveel gevraagd? Ik ben benieuwd naar jullie mening.

één maand geleden

Ik wil ook tot 36 weken blijven werken en dan daarna gelijk mijn 9 weken ouderschapsverlof opnemen. Deze zijn in het eerste levensjaar van de baby 100% en daarna nog mijn vakantiedagen opnemen. Dan weer aan het werk en nog het betaald ouderschapsverlof van mijn oudste dochter opnemen en 1 dag in de week minder werken. Ik krijg ook al 1 dag in de twee weken studieverlof, dus vind het wel veel om op te nemen..

één maand geleden

Reactie op joheda

Oh ja, ik was hier ook erg benieuwd naar! Ik vertel het maandag op het werk ...
Dat wordt niet geweigerd hoor. Daar heb je recht op en zullen ze echt wel aan meewerken.

één maand geleden

Volgens mij kunnen ze niet gauw weigeren. Ik ga 6 feb met verlof en kom 20 oktober terug. Eerst zwangerschapsverlof, dan betaald ouderschapsverlof achter elkaar, dan vakantiedagen (ik werk in het onderwijs) en dan zet ik 1 dag per week onbetaald ouderschapsverlof in, zodat ik 3 dagen werk.

één maand geleden

Ik denk dat onze verlofperiode heel gunstig uitvalt voor onze werkgevers, mijn verlof zou namelijk 18 juni eindigen en ik plak de zomerperiode er lekker aan vast zodat ik eind augustus pas weer hoef te beginnen

één maand geleden

Reactie op Hel1J

Ik denk dat onze verlofperiode heel gunstig uitvalt voor onze werkgevers, m ...
Ik heb precies dezelfde datum haha. Lijkt mij heerlijk en ook ideaal met onze andere dochter. Maandag ga ik het gesprek (vol goede moed :p) aan dus ik laat het weten.

één maand geleden

Reactie op Hel1J

Ik denk dat onze verlofperiode heel gunstig uitvalt voor onze werkgevers, m ...
Dit ga ik inderdaad ook doen, wij zijn altijd een maand dicht in de zomervakantie dus als ik vanaf half juni 4 weken er ouderschap eraan plak en dan nog 4 weken verplichte vakantie heb, ben ik dus ruim 6 maanden thuis. Lijkt me heerlijk!

één maand geleden

Woon je in NL? (In België is het namelijk anders). Verder klopt het precies wat de anderen zeggen. Nu je dat weet, Ga in gesprek hoe eerder je het aanvraagt hoe beter. Dan kunnen ze dat met een evt. vervanger ook regelen dat hij/zij langer blijft.