14 Reacties

Hier ook first time en precies dezelfde vragen. Iemand die toevallig ook aanraders heeft van boeken erover :)

2 weken geleden

Het is ook een grote topic aangemaakt over borstvoeding dat is deze misschien zijn er nog meer tips die je kunt gebruiken. https://community.24baby.nl/forum/geboorteclub-maart-2026/borstvoeding-topic-4RpZk0m Ik heb gewoon een onlinecursus gedaan. Weet alleen niet meer welke ik toen gedaan heb dat is 2,5 jaar geleden. Even wat kleine dochter voeding bh's gekocht en werk ik ook fijn vond was de voedingshemdjes van de h&m. Omdat daar een soort extra stuk in zit en daar kun je ook fijn in slapen want je zorgcompresso kunnen daarin blijven zitten. En het is lekker warm en hemd en handig met voeder want dan hoef je geen blote buik te hebben maar dan zit het hempje er. Ik vond XXL hydrofiele doeken erg fijn om om mij heen te doen tijdens het voeden Anders kom je erg omdat we melk te zitten. Ik had tepelcrème gekocht. En zogcompressen. Verder van tevoren niet echt wat gekocht. En ik had gewoon een flesje in huis voor als het niet zo lukken. En je kunt in de winkel zo'n verpakking babyvoeding kopen met geloof dat daar drie van die soort van strips in zitten voor Mocht het niet lukken dan heb je toch iets van voeding in huis. En verder zou ik graag je willen adviseren om de lat niet te hoog te leggen en gewoon te kijken wat er lukt. En geef het vooral de tijd en mijn kraamverzorgster zij dat je sowieso als je het echt wil de eerste vijf dagen moet proberen. Omdat je er een beetje handigheid in moet krijgen. Maar ik ben begonnen met dat ik het mooi zou vinden als het de eerste dagen zou lukken. Toen dat uiteindelijk lukte hoopte niks dat ik me verlof zou kunnen doen dus dat is dan 3 maanden. En toen dat bij mij ook lukte zou een half jaar mooi zijn en toen hoopte ik op een jaar toen ben ik doorgegaan tot 26 maanden. En ik wou zelf ook nog wel door alleen door dat ik weer zwanger ben is mijn productie gestopt en mijn dochter wou niet meer drinken. En borstvoeding is echt een proces wat je moet leren en het is niet altijd makkelijk. En probeer je niet teveel aan te trekken van meningen van anderen. Of als je net een keer moeilijk vindt probeer van tevoren aan je man te vragen of hij je op zulke momenten wil stonen met dat je het goed doet en dat je het kan en dat soort dingen er niet de dingen gaat zeggen zoals maar we kunnen toch ook gewoon een flesje geven. Want daar heb je op zo'n moment niks aan. Als je verder nog ergens iets over wil vragen sturen maar een berichtje dan kan dat altijd

2 weken geleden

Ik heb het nog niet gelezen maar wel deze link opgeslagen: https://www.allesoverboeken.nl/boeken-over-borstvoeding/

2 weken geleden

Reactie op Lilymy

Het is ook een grote topic aangemaakt over borstvoeding dat is deze misschi ...
Super lieve uitgebreide tekst dankjewel ❤️ heel duidelijk

2 weken geleden

Vanuit mijn VK praktijk wordt een bijeenkomst van 2 uur georganiseerd met een lactatiedeskundige met informatie hierover. Zou je misschien kunnen navragen of je eigen VK praktijk ook zoiets biedt of eentje weet in de buurt. De organisatie waar ik me aangemeld heb voor kraamzorg houdt ook dit soort bijeenkomsten zag ik gisteren. Ik volg ook een ‘bekende’ lactstiedeskundige via instagram, Teddy Roorda. Zij deelt ook veel tips en bijv. online cursus, misschien helpt dat ook. Voor de rest ga ik ook niet te streng zijn voor mijzelf hierin, en hoop ik dat kraamzorg ook kan ondersteunen de eerste dagen, en je hebt altijd nog een mogelijkheid om daarna een consult te plannen bij een lactatiedeskundige. Misschien goed om alvast je zorgverzekering te checken naar vergoedingen hiervoor in 2026 :)

2 weken geleden

Ik heb de cursus van Teddy Roorda gedaan bij mn vorige zwangerschap. Vond ik heel fijn en lekker nuchter. Plus je mag haar in de kraamweken appen met vragen of filmpje over aanhappen sturen als je twijfels hebt. Alleen dat laatste vond ik het geld al waard!

2 weken geleden

Reactie op MamaMaeve

Ik heb de cursus van Teddy Roorda gedaan bij mn vorige zwangerschap. Vond i ...
Ik wil ook haar cursus gaan volgen! Lijkt me heel fijn idd 🙏🏼

2 weken geleden

Geen cursus gevolgd en liet het op me afkomen. Daarna het nieuwe borstvoedingsboek gelezen en verschillende mensen gaan volgen op Instagram. Ik had bij de eerste een flesje en drie zakjes kv aangeschaft. Bij de tweede filmpjes gekeken van o.a. de verlosmoeder en vooraf melk gekolfd. Kolf, etc heb ik na de tijd aangeschaft. Uiteindelijk 16 en 19 maanden borstvoeding mogen geven en ook deze keer weer van plan te starten en te zien hoe het gaat. Neem vooral in de kraamweek de tijd. Ik hield me echt bezig met voeden, rusten en slapen, veel huid op huid contact. Mijn man deed de rest.

14 uur geleden

De cursus van House of Milk https://houseofmilk.nl/ had ik gevolgd en overweeg die weer te doen ter opfrisser.

13 uur geleden

Ik vond de informatie van la leche league heel behulpzaam. Zij hebben online veel informatie, een boek en ook cursussen of vrijwilligers die je zou kunnen bellen met specifieke vragen. Ik vond vooral het boek super fijn, omdat het duidelijk per thema uitlegt hoe het werkt en handige tips geeft

6 uur geleden

https://loes.nl/agenda/evenement/2415-webinar-over-borstvoeding 17 december staat er een webinar over ingepland. Zo wil ik die van ‘goed voorbereid bevallen’ gaan volgen :).

4 uur geleden

Zijn er ook mensen die een fijne, leerzame en ondersteunde podcast weten? De tijd dat ik naar werk rij luister ik graag een podcast. Het is in totaal 4x 45-60min dus lekker veel tijd.