24 Reacties

3 jaar geleden

Wij zijn recent naar kunstvoeding overgestapt. Het CB gaf ons het advies om eerst naar nr. 1 over te stappen, en als ze daar aan gewend was door te gaan naar nr. 2. Bij ons ging dat heel soepel en moest ze vooral aan de smaak wennen, maar geen last van krampjes. Voor mij was het ook een lastige beslissing omdat mijn dochtertje 6 maanden de fles heeft geweigerd, maar ze bleek vooral moeite te hebben met de fles naast de borst. Dus uiteindelijk in 1 keer alles uit de fles gaan geven. Ik had hier zelf veel moeite mee, maar nu ben ik wel opgelucht dat het mij iets meer vrijheid geeft. Maar doe vooral wat voor jezelf goed voelt!!

3 jaar geleden

Hoi, ik heb 7 mnd borstvoeding gegeven. Toen ik merkte dat ik niet zoveel meer kon kolven ben ik kunstvoeding (nr.1) gaan (bij)geven. Ik gaf in de ochtend de eerste en de laatste voeding gewoon de borst. Met kolven was ik ook gestopt. Toen afgebouwd naar alleen de ochtend borst. Daarna een dag gekozen om de laatste keer borst te geven. Mijn meisje had niet veel last van deze overgang. Soms wat harde ontlasting. Ikzelf vond het lastig om te stoppen met die heerlijke intieme momentjes. Maar het ging niet meer. Al met al doet ze het prima. Naast die paar flesjes die ze krijgt, krijgt ze ook brood, fruit en vast voedsel. Die overgang gaat ook snel trouwens 😅 Je moet je niet schuldig voelen 🤗

3 jaar geleden

Ik ben ook aan het afbouwen. Hij krijgt nu opvolgmelk (2). Zitten nu 50% kv en 50% bv. Gaat verrassend goed. Ik ben vooral heel blij dat ik straks de nachtvoeding eens uit handen kan geven (zoon is 7,5 maand) Ik begon met middagvoeding eraf, daarna de 22 uurvoeding, en nu de nachtvoeding. Hij drinkt de meeste bv wel nog echt uit de borst, zodat hij langzaam kan wennen...

3 jaar geleden

Ik probeer ook af te bouwen, hij wil eindelijk af en toe een flesje drinken maar mijn melk vindt hij vies uit fles. Hipp 1 hebben we gehad en toen 2 maar dat moest hij niet. We hebben nu AH eco 2 en die gaat er goed in! Ik voed nu de borst altijd ochtend en avond en indien nodig nacht. Overdag probeer ik zoveel mogelijk flesjes, maar vaak wil hij na 150 nog tiet erbij dus heb zijn hoeveelheid nog niet onder de knie. We zijn met 1 flesje KV begonnen en dan druk eraf kolven. Nu inmiddels drie flesjes KV en indien nodig nog wat tiet en hoef niet te kolven tussendoor. Wordt ook met normale volle tieten wakker nu ipv de super harde Pamela tieten, stukken beter zo 🙈

3 jaar geleden

Nou precies mijn gedachten de afgelopen dagen. Ik lees mee!

3 jaar geleden

Ik ben ook aan het afbouwen. Eerst de voeding van 19, die vond ik het vervelendste, gaf rust! Daarna de ochtend, toen de middag. Nu voed ik nog om 23, vaak om 2 en om 5 en dan om 7:30. Gaat super goed! Ik geef nutrilon 1, Maar ik vind het enorm moeilijk. Who en consultatiebureau spreken elkaar tegen, en online kom je in de discussies in de richting van: “ja maar andere voedingsstoffen” of: “opvolg melk is een marketing ding. Ik heb nu de volgende redenatie die ok voelt voor mezelf, misschien heb je er wat aan: Who is meer borstvoeding ondersteunend, dus die volg ik qua gevoel liever (ook vanuit de groeicurve discussies van who vs cb) Mijn melk veranderd ook niet opeens, dus 1 zal nog wel voldoen 1 ligt het dichtste bij moedermelk, zolang ik het combineer hou ik daaraan vast

3 jaar geleden

Om te beginnen sowieso niet schuldig voelen! Wat goed is voor mama is ook goed voor de kleine. Blije mama = blije baby. Ik ben met klaar met afbouwen, zoontje is ruim 7 maanden nu. Heb eerst de laatste middagvoeding weggelaten, minst volle borsten en hij kon rond 19 uur wel nog met tiet de nacht in. Daarna die van halverwege de ochtend, toen de nacht, toen lunch voeding, daarna die van 19uur en als laatste de eerste in de ochtend. Ik vond dat afbouwen vrij makkelijk ging. Heb er tijd voor genomen maar ging sneller dan bij mijn oudste had ik het idee. Ben ook in die periode voor het eerst ongesteld geworden, dat helpt ook niet voor je productie. Wij zijn overgestapt naar hero 1. Zolang wij nog vriezer voorraad moedermelk opmaken (1 voeding per dag), gebruiken we die nog. Aan opvolgmelk zit en lager maximum per dag (volgens mij 750/800ml) dan met nr. 1. Op het moment zitten we daar nog overheen dus dan blijven we nog bij nr. 1.

3 jaar geleden

Ik vind het ook lastig om naar minder voedingen te gaan. Ze drinkt nog 7 keer in 24 uur borst, maar volgens de verpakking en t CB zou ze 3 flessen kv moeten krijgen. Ben zo benieuwd hoe je die overgang soepel doet... van 7x bv naar 3x kv...

3 jaar geleden

Reactie op CLN

Ik vind het ook lastig om naar minder voedingen te gaan. Ze drinkt nog 7 ke ...
Ik wil voor kleinere flesjes gaan en dan wat vaker ipv 3 grote voedingen... lijkt me fijner. Hij drinkt gekolfde melk nu maar 150 ml per keer. Ik ga er echt geen 200ml kv straks in krijgen... dus liever paar keer kleinere hoeveelheid denk ik...

3 jaar geleden

Ik had het hier ook moeilijk mee. Ik heb tot 5 maanden voltijds gegeven en daarna nog 2 maanden gecombineerd. Ik geef Nan Evolia 1 op aanraden van de vroedvrouw. Zou ook beetje lichter verteerbaar zijn zoals borstvoeding Dit ging vanaf begin goed. Zij hebben de redenering: dont change a winning team, dus nummer 1 houden als ze dat goed drinkt en als je Amerikaanse kunstvoeding opzoekt is de zuigelingen melk daar telkens zogezegd tot 12 maanden te geven. Ik blijf nu gewoon Nan Evolia 1 verder geven. Ze is er tevreden mee en slaapt nu soms ook al eens een nachtje door. Succes nog met het afbouwen. Wees fier op jezelf dat je je kindje al 8 maanden hebt kunnen voeden!

3 jaar geleden

Reactie op CLN

Ik vind het ook lastig om naar minder voedingen te gaan. Ze drinkt nog 7 ke ...
Wat ik heb gedaan is overgaan van 7x bv naar 7x kv en dan kijken wat kv met je kindje doet. Bij ons kon hij er langer op door en op gegeven moment wilde hij ook wel wat meer. Wij zitten nu op 4-5 flessen waarvan de 5e een nachtvoeding is als hij ervoor komt (vaker wel dan niet). Vond cb bij ons prima overigens. Ik probeer ons zoontje te volgen, minder flessen komen vanzelf een keer, dat moet geen doel op zich zijn vind ik.

3 jaar geleden

Reactie op Gabriellenaomi

Ik wil voor kleinere flesjes gaan en dan wat vaker ipv 3 grote voedingen... ...
Ik maakte pas een keer 180+6 schepjes ipv 150 omdat hij steeds makkelijk het op kreeg maar toen liep hij letterlijk over dus wij houden het ook bij 150 :)

3 jaar geleden

Echt fijn al jullie reacties! We gaan vandaag kunstvoeding halen, dezelfde als die we bij de oudste gebruikt hebben. En we gaan het zien. Ik kolfde vanmorgen maar een kleine 80 cc waar dit normaal 200cc was, dus dat verklaard misschien ook waarom hij snachts ineens weer voor 2 voedingen komt. Het is goed zo. Met pijn, veel pijn, in m’n hart ga ik afbouwen! Had zo graag tot z’n eerste verjaardag gegeven! Maar het is goed zo!

3 jaar geleden

Dank voor alle tips! Ik ga ook langzaam afbouwen, beginnen met 1 voeding naar kv. En inderdaad 7 kv flesjes en dan zien we wel:) Ik blijf op nummer 1 voorlopig. Ook door de hele discussie betreft opvolgmelk en dat dit niet nodig is. Kijken hoe ze op 1 het doet, kan altijd naar 2 over!

3 jaar geleden

Reactie op Fabii

Wat ik heb gedaan is overgaan van 7x bv naar 7x kv en dan kijken wat kv met ...
Hoeveel ml gaf je dan? Die 7x

3 jaar geleden

Reactie op CLN

Hoeveel ml gaf je dan? Die 7x
Ik gaf altijd rond de 140ml mee naar het kdv, dat ging soms op en soms niet. Met kv begonnen met 120+4, dan kom je rond de 130ml uit. Maar dat ging snel op en hij leek niet tevreden, dus redelijk snel naar 150+5. En inmiddels dus nog maar 4-5 flessen en we maken voor de 4 flessen overdag 180+6 aan. Gaat regelmatig op maar regelmatig laat hij ook een bodempje staan. 's Nachts hebben we een flexibele fles, haha. Als hij vroeg komt krijgt hij een grotere fles en als hij laat komt een kleine. Met het idee dat we tussen 7-8 uur ergens weer met de eerste 'normale' fles kunnen beginnen.

3 jaar geleden

Reactie op Gabriellenaomi

Echt fijn al jullie reacties! We gaan vandaag kunstvoeding halen, dezelfde ...
Tuurlijk is het even slikken of heel veel slikken en tranen. Je mag echt trots op jezelf zijn, 8 maanden lang borstvoeding. Het komt allemaal goed!😘

3 jaar geleden

Reactie op Gabriellenaomi

Echt fijn al jullie reacties! We gaan vandaag kunstvoeding halen, dezelfde ...
Je hebt zo lang bv gegeven kijk vooral naar al die tijd! Ik geef al een hele tijd beide kv en bv geluk dat het kan. Maar je kunt altijd kijken of het bij jou ook werkt om straks alleen sochtends bv te geven niet omdat het moet maar omdat het ook kan. Net als als je thuis bent voor het middagslaapje ofzo. Niet bij iedereen droogt het helemaal op en zo heb je het beste van beide werelden. Maar helemaa afbouwen kan ook net die rust geven die je nodig hebt. Dat weet jij het beste

3 jaar geleden

Ik heb nu sinds twee dagen de eerste voeding eraf. Helemaal geen stuwing gehad. Dus vandaag gaat de tweede voeding eraf. Hij reageert er echt goed op en we denken dat hij gewoon honger heeft doordat ik niet meer genoeg voeding heb. Hij maakt er snachts echt een potje van, terwijl hij echt heel goed sliep. Als pasgeboren baby sliep hij zelfs beter! Dus we gaan gewoon helemaal over op KV ipv combineren. Het voelt ook oké zo nu.

3 jaar geleden

Reactie op Gabriellenaomi

Ik heb nu sinds twee dagen de eerste voeding eraf. Helemaal geen stuwing ge ...
Super mama 💪🏻❤️